Avatar billede jesperkr Nybegynder
04. januar 2006 - 21:32 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Profiles i web.config

Hej

Jeg overvejer om profiles systemet i asp.net 2.0 er den rigtig løsning til en hjemmeside med brugere alle med forskellige roller.

Kort fortalt er der på hjemmesiden et login, hvor brugerene logger ind til et område. Her kan du op og downloade filer. Brugerne kan have forskellige roller osv. Der er ikke annonym adgang.

Normalt ville jeg bare ha gemt brugerens id efter login i en session. Men nu er profiles også en mulighed, her kunne jeg gemme profiles i databasen. Vha. profiles huskes brugeroplysninger også til næste gang, osv...

Nogen der har erfaringer med profiles?

link til eksempel:

http://odetocode.com/Articles/440.aspx
http://weblogs.asp.net/scottgu/archive/2005/10/18/427754.aspx

//Jesper
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
04. januar 2006 - 21:55 #1
Profile værdier gemmes i enten en sql database eller en mdf fil.
Det fungerer perfekt. Jeg har brugt det på en større side jeg har lavet på arbejdet og jeg bruger slet ikke sessions fordi profile fungerer så godt.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
04. januar 2006 - 21:59 #2
Men du skal være opmærksom på at du selv skal indsætte brugerens id i en profile medmindre id er det samme som det brugernavn som brugeren logger på med.
Avatar billede jesperkr Nybegynder
04. januar 2006 - 22:19 #3
kan man sætte en "gyldighedsperiode" på en profil?
eller klarer authentication det, hvis man f.eks. bruger form til login godkendelse?

//Jesper
Avatar billede jesperkr Nybegynder
04. januar 2006 - 22:29 #4
og

vil det sige at du i stedet for at ha en tabel med alle brugeroplysninger, så gemmer alle bruger oplysninger i en profil, som så i baggrunden gemmes i basen.??

hvordan kæder .net en bruger sammen med den rigtige profil. Det er et krav at brugeren skal logge sig ind på siden og at flere brugere kan logge ind fra den samme computer...?

//Jesper
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
05. januar 2006 - 09:06 #5
du kan ikke bruge profiles til login der skal du bruge en membership provider.
Jeg lavede en custom membership provider fordi jeg havde oplysninger jeg skulle bruge om en bruger som ikke findes i membership provider.

Man kan sagtens have flere brugere som logger ind fra den samme computer.
I profiles tabellen laver den en unik userid som ser ud på denne måde :
{252E0A50-794A-41AB-A380-01542E12941B}
Jeg tror det er en hashcode af brugerens brugernavn.

jeg vil også anbefale dig at læse mere her:
http://www.asp.net/QuickStart/aspnet/doc/profile/default.aspx
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
04. februar 2006 - 17:14 #6
Du mangler at lukke spørgsmålet.
Avatar billede jesperkr Nybegynder
04. februar 2006 - 17:55 #7
det er også rigtig... smid et svar..
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
04. februar 2006 - 17:56 #8
svar :)