Avatar billede dasch87 Nybegynder
04. januar 2006 - 18:20 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

brug af auto hotkey?

Hey eksperter!
Jeg har fået programmet auto hotkey., som jeg så vil lave genveje til winamp med, jeg har fundet koden i hjælp filen til at lave det! men hvordan laver jeg de filer jeg skal bruge? går ud fra jeg skal lave et skript og så kopiere koden ind! så skal jeg gemme den som hvad for at kunne knytte den til en key på mit tastatur?
på forhånd tak
/Dasch
Avatar billede halifax Nybegynder
04. januar 2006 - 23:56 #1
Scripts er rene tekstfiler, som du laver i Notesblok. Sørg for at de får filendelsen ahk (for AutoHotKey) og IKKE txt.

Se sitet her med beskrivelse og eksempler så du kan komme i gang
http://www.autohotkey.com/docs/Tutorial.htm
Avatar billede halifax Nybegynder
05. januar 2006 - 00:00 #2
NB Sæt anførselstegn ( " ) omkring filnavnet når du gemmer, fx. "winamp.ahk" så den får det filnavn og ikke winamp.ahk.txt
Avatar billede halifax Nybegynder
05. januar 2006 - 00:08 #3
Dette er en videreførelse fra spørgsmålet her
http://exp.dk/spm/676480  -  blot til orientering for andre.
Avatar billede dasch87 Nybegynder
05. januar 2006 - 18:40 #4
okay halifax nu har jeg fået lavet et script.., deres eksempel med play/pause.., men det vil jo sige at jeg skal trykke CTRL+ALT+P for at få den til at play/pause.., det kan jeg jo ikk eknytte til en tast på mit tastatur.! kan man lave en fil som udfører handlingen? for ellers er der ingen ide i det når winamp har indbyggede global hotkeys!
Avatar billede halifax Nybegynder
06. januar 2006 - 09:00 #5
Det er dette script (.ahk fil) du har lavet:

^!p::
IfWinNotExist ahk_class Winamp v1.x
    return
; Otherwise, the above has set the "last found" window for use below.
ControlSend, ahk_parent, c  ; Pause/Unpause
return
-------
Det er det første i scriptet, der gør at det er tasterne Ctrl+Alt+p
^ (=Ctrl) ! (=Alt) p (=p)

Det skal du have lavet om til en brugbar tastekombination efter dig eget ønske. Det man skal passe på - så vidt jeg lige kan læse mig til - er IKKE at vælge taster som er normale genveje til det program man ellers sidder og arbejder med, da den valgte "hotkey" ellers vil virke i det program, og ikke i Winamp som kører i baggrunden. Er det ikke hvad du selv er kommet frem til også?

Bogstav c i den sidste linie (ControlSend, ahk_parent, c ) betyder pause/play, mens b =næste nummer og z=forrige nummer.
Så du skal have to nye scripts med tilhørende tastetryk med henholdsvis b eller z.

Er hvad jeg lige har læst mig til i farten, men spørg bare løs, så skal jeg prøve at følge med uden selv at have programmet indstalleret. Der er godt nok mange kommandoer at sætte sig ind i.  :)
Avatar billede dasch87 Nybegynder
06. januar 2006 - 12:16 #6
arh på den vis så er jeg vist med..! nu forstå¨jeg hvad du mener så skal jeg bare lig finde ud af hvordan jeg finder ud af hvad den der ekstra piletast ting jeg har, skal betegnes.! jeg forstår hvis du vil have flere point! du siger bare hvis det er for stor en opgave.., du skal selvfølgelig ikke føle du får for lidt i forhold til det antal point du har i det.:! tror du du kan hjælpe mig med det med tasten også;) og indtil videre mange tak? du skal self have point!
Avatar billede dasch87 Nybegynder
06. januar 2006 - 12:24 #7
så vidt jeg kan se skal manbruge koden:
SCnnn (where nnn is the scan code of a key)
men hvordan finder jeg den der scan kode på min tast? sætter lige pointene op!
Avatar billede halifax Nybegynder
07. januar 2006 - 01:46 #8
Der er mange sider og meget at sætte sig ind i om det program. Fra forsiden er det nok en god ide at gå videre med at klikke på Documentation eller Quick-start Tutorial.  :)

Dette site beskriver keaboard tatster
http://www.autohotkey.com/docs/KeyList.htm

-fx for at bruge "5" tast 5 og "b" tast b. Det er let nok. De øvrige taster beskrives med ord. Således "pilen tilbage" skriv Backspace (eller BS).

Nu ved jeg ikke lige hvilken "ekstra piletast" du har, men tyder på du har særlige taster på dit keyboard, ikke?

Og den står måske ikke nævnt under "The following exist only on Multimedia or Internet keyboards that have extra buttons or keys:"

Kikker lige nærmere på det der SCnnn.  OK.
Avatar billede halifax Nybegynder
07. januar 2006 - 02:49 #9
Om SCnnn.
Hvis du har særlige taster (Special Keys) der ikke er nævnt i linket ovenfor bruges SCnnn til at definere den særlige tast som en genvejstast. (LÆS om special keys nederst på siden fra linket lige ovenfor!)

nnn skal udskiftes med en talværdi som tasten har. For at aflæse den talværdi i programmet skal Keyboard Hook være installeret. Læs om det på siden her
http://www.autohotkey.com/docs/commands/_InstallKeybdHook.htm

Følg punkternr 1 - 6 på siden med "special kyes" for at se hvordan. fx.

3 Tast den "særlig tast" du vil bruge - (den der ekstra piletast ting)
4 Vælg menu punktet "View->Key history" - (det må være i programmet)

Keyboard Hook, installeret og nævnt ovenfor, gemmer de seneste 20 tastetryk som nu kan aflæses. Det sidst tastede står nederst.

(Håber du kan læse og forstå det engelske, ellers få hjælp til det. For nu bliver det lidt svært at hjælpe fra distancen på anden måde end at henvise til, hvad der står.)

Hvis talværdien for din "særlig tast" aflæses (pkt. 6) til 159 skal du for at bruge den som genvejstast i dit script skrive SC159.

Avatar billede dasch87 Nybegynder
07. januar 2006 - 11:34 #10
det er perfekt det der halifax! så fandt jeg ud af det.! tusind mange tak for din megen hjælp! du får selvfølgelig fuld point for det og rigtig god karma! mange tak endnu engang! det var en god ide med det program der!
Smider du lige et svar!?, igen mange tak!
Avatar billede halifax Nybegynder
07. januar 2006 - 12:30 #11
Jammen, så stort TILLYKKE til dig.

Der kan ellers laves mange ting med det program, og endda gratis, - keyboard, museklik, joystik, fjernbetjening osv. - så ikke noget at sige til, at der er mange sider at læse om det. Men det har også været interessant, og sku' det være en anden gang, så vend bare tilbage.  :)

Avatar billede GamerJens Nybegynder
03. oktober 2011 - 17:15 #12
Jeg bruger Auto Keybot!

Kan hentes her: http://autokeybot.com

Super nemt at bruge og sætte op