Avatar billede fjelle123 Nybegynder
04. januar 2006 - 13:26 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får jeg kædet disse 2 formler sammen.

=HVIS(F7="";"";G7*E7)

=SUM.HVIS(I6;"";I3:I5)

Ovenstående formler skal bruges i en "total" kolonne hvor den først ser i nogle celler til venstre om der er nogle værdier hvis der er værdier skal den regne 2 tal sammen.

Så vil jeg have at den hele tiden kikker 1 op og ser om cellen er tom, hvis den celle oven over er tom skal den lave en total, men de celler der så kommer efter skal selvfølgelig forblive tomme dvs vi skal sikkert også have en ind der siger =hvis(i7=sum(i3:i5;"";)eller sådan noget ligende... lidt hilfe tak..
Avatar billede fjelle123 Nybegynder
04. januar 2006 - 13:34 #1
Det var f.eks denne formel den også skulle kikke på..

=HVIS(I24=SUM(I3:I4);"";"Der er en fejl")
Avatar billede fjelle123 Nybegynder
04. januar 2006 - 14:35 #2
Faktisk må det være disse 3 formler jeg skal have lavet til en...

=HVIS(F8="";"";G8*E8) Denne formel kikker ude i F8 hvis denne er tom skal den efterlade feltet tomt, men hvis der står noget skal den * g8 med E8

=HVIS(I7="";SUM(I3:I6)) denne skal så kikke om linjen ovenover er tom hvis linjen er tom skal den lave en sum fra I3 til linjen til linjen før den tomme.

=HVIS(I24=SUM(I3:I4);"";"Der er en fejl") denne skal så til sidst sikre sig at man ikke får en sum hver anden celle efter sidste sum...
Avatar billede b_hansen Novice
04. januar 2006 - 15:29 #3
Det må vist blive noget i stil med:
=HVIS(F8<>"";G8*E8;HVIS(I7="";SUM(I$3:I6);HVIS(I24=SUM(I$3:I6);"";"Der er en fejl)))

Hvis summeringen kun skal være på 4 celler, når du kopierer nedad, skal du udelade de to dollartegn.
Avatar billede fjelle123 Nybegynder
04. januar 2006 - 15:55 #4
Summeringen skal ikke kun være på 4 linjer, men afhængig hvor mange varerlinjer man taster, men jeg tror der er et hul der ikke er gennntænkt..

Følgende er hvordan det skal se ud..

Varernummer  Beskrivelse    Kostpris  Salgspris  DB  DG  Mængde  total salg  Total

Varernummer tastes manuelt, og via lopslag henter den beskrivelse og kostpris.
salgspris tastes selv og mængde tastes selv, resten bliver udregnet,

Formlen for total ser således ud. =HVIS(F20="";"";G20*E20)

Så ville jeg gerne have at den i totalen og skulle have en ialt på så der var en tom linje efter sidste varerlinje således at der er en tom linje efter sidste varerlinje og så en total. men det går ovenstående vist ikke alligevel.
Avatar billede b_hansen Novice
05. januar 2006 - 08:24 #5
Det lyder som om, du allerede har en formel, der virker. Det du så mangler, er en formel, der beregner en total pr. varennr.
Jeg vil foreslå, at du kigger lidt på Subtotaler. Marker dit dataområde, vælg herefter menupunktet Data -> Subtotaler

Her kan du vælge, hvordan du vil have dine totaler struktureret.
Avatar billede b_hansen Novice
23. januar 2006 - 14:18 #6
fjelle123> er du kommet videre?
Avatar billede fjelle123 Nybegynder
28. januar 2006 - 12:32 #7
nej jeg droppede det, men takker for kommentar,smid et svar og du får points.
Avatar billede b_hansen Novice
30. januar 2006 - 07:58 #8
ok