Avatar billede henrik_m Nybegynder
03. januar 2006 - 20:37 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Order by

Har problemer med min syntax - Håber nogen kan hjælpe...

SQL = "SELECT * FROM qry_phonekat where id_firma = " & session("x") order by phonakat asc

Forespørgslem virker men den fejler når jeg tilføjer
"order by phonakat asc"

/Henrik
Avatar billede kalp Novice
03. januar 2006 - 20:38 #1
har du en kolonne i databasen som hedder phonakat ? og hvilken datatype hvis du har?
Avatar billede kalp Novice
03. januar 2006 - 20:39 #2
SQL = "SELECT * FROM qry_phonekat where id_firma = " & session("x") & " order by phonakat asc

prøv evt den
Avatar billede kalp Novice
03. januar 2006 - 20:40 #3
SQL = "SELECT * FROM qry_phonekat where id_firma = " & session("x") & " order by phonakat asc"

den mener jeg
Avatar billede jansangill Nybegynder
03. januar 2006 - 20:55 #4
eller måske dette, hvis kalps forslag ikke virker

SQL = "SELECT * FROM qry_phonekat where id_firma = '" & session("x") & "' order by phonakat asc"
Avatar billede henrik_m Nybegynder
03. januar 2006 - 20:56 #5
Den sidste virker - tak for hjælpen - Hvilket værktøj bruger du for at få styr på syntaxen? - Jeg syntes ofte det er en detalje med gåseøjne eller lign. der driller.
Du er nødt til at smide et svar for at få point.

/Henrik
Avatar billede henrik_m Nybegynder
03. januar 2006 - 20:57 #6
Øhhh Kalp's svar virkede...
Avatar billede jansangill Nybegynder
03. januar 2006 - 20:57 #7
kalp eller mig?
Avatar billede jansangill Nybegynder
03. januar 2006 - 20:57 #8
hehe ok:D
Avatar billede kalp Novice
03. januar 2006 - 20:57 #9
Du får et svar her:) forklaring kommer om lidt
Avatar billede kalp Novice
03. januar 2006 - 21:03 #10
Din SQL så først ud som følgende

SQL = "SELECT * FROM qry_phonekat where id_firma = " & session("x") order by phonakat asc

Din SQL slutter allerede efter id_firma fordi du placere din " der.. men eftersom du har & efterfølgende tager den også din session med i din SQL, men order by phonakat asc kommer altså derfor ikke med i din SQL sætning..

Derfor forlænger jeg blot sql sætningen ved at tilføje & " og skriver så min order by..

jeg slutter godt nok af med en " til sidst, men mener at det kan køres uden.

Desuden skal der ' ' rundt om tekst... og ellers skal de bare undlades hvis det er tal.. Det er sådan set forskellen på mit og jansasngill's forslag:) Jeg gættede på at id_firma måtte være tal.. men det kunne have været dårlig navngivning og altså en tekst kolonne.

Håber du nogenlunde forstod det:)
Avatar billede kalp Novice
03. januar 2006 - 21:05 #11
jeg bruger ikke noget værktøjer.. men det kan være man kan bruge det værktøj der hedder Ultra Edit.. men er ikke sikker:)
Avatar billede henrik_m Nybegynder
03. januar 2006 - 21:15 #12
Jeg forstod det - tror jeg - Dog håber jeg på hjælp næste gang jeg opretter et spørgsmål.

/Henrik