Avatar billede hanne_e Nybegynder
02. januar 2006 - 01:32 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Hvilke konsekvenser har det at det er en linuxserver?

Hej eksperter
Jeg er ved at bestille et nyt domæne + webhotel og har fundet et virkelig billigt ét på http://www.danmarks.nu/index.html - dog står der følgende: LINUX servertype (kan benyttes uanset om Du benytter Windows eller Mac på hjemmepc´en).

Så er det jeg gerne vil vide, om det alligevel skulle have nogle konsekvenser for mig...

Jeg skal bruge det til nogle html-sider, php og mysql.

Men sådan som jeg lige opfatter det, er det ligegyldigt for mig, hvilken servertype, der er tale om, fordi det bare er noget "der ligger bagved". Please enlighten me... :-)
Avatar billede hmortensen Nybegynder
02. januar 2006 - 01:46 #1
Hvilket operativ system er irrelevant for en webserver, da der blot sendes HTML til klienten, så du kan roligt vælge en linux baseret løsning.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
02. januar 2006 - 04:10 #2
2 umiddelbare konsekvenser:

1. Du kan ikke køre ASP på linux servere (ikke med success ihvertfald!)
2. Du får en mere stabil server
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. januar 2006 - 08:35 #3
1. din server er case sensetiv
2. du har en masse gratis muligheder
Avatar billede hmortensen Nybegynder
02. januar 2006 - 16:41 #4
"2. Du får en mere stabil server"
En Windows server kan være lige så stabil, som en hver anden server, lige som en Linux server kan være ganske ustabil. Det er et spørgsmål om opsætning.
Avatar billede hanne_e Nybegynder
02. januar 2006 - 16:44 #5
1000 tak for svarene - det med asp betyder ikke noget, da jeg kender lidt til php og derfor foretrækker det. Fedt hvis linuxservere er mere stabile. Hvad vil det sige at "din server er case sensetiv"?

Sådan som jeg tolker jeres svar er det faktisk en fordel, at det er en linuxserver?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
02. januar 2006 - 16:47 #6
Betyder at hvis der ligger en fil i din webrod som hedder "Test.html", kan den kun kaldes på http://example.com/Test.html og ikke på http://example.com/test.html

Linux er bestemt en fordel til privat server, da der ingen licenser kræves.
Avatar billede hanne_e Nybegynder
02. januar 2006 - 16:49 #7
Guud, jeg troede altid sådan noget var case sensetivt.

Nåmen jeg tror bare jeg prøver den linuxløsning så. Mange tak for hjælpen. Hvis I alle tre lægger et svar, så forhøjer jeg pointene lidt, så der er noget at dele :-)

Godt nytår!
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
02. januar 2006 - 16:49 #8
en ofte set kombination er linux-php-mysql, hvilket er en hurtig og stabil kombination.

vil stadig mene at en *NIX boks er mere stabil end en windows boks generelt set.

at linux serveren er case sensitiv, betyder når du laver dine sider, vil der være forskel på minside.html og MinSide.html (serveren vil opfatte det som to forskellige filer).
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
02. januar 2006 - 16:50 #9
svar
Avatar billede hmortensen Nybegynder
02. januar 2006 - 16:51 #10
Det var så lidt.
Avatar billede hanne_e Nybegynder
03. januar 2006 - 19:33 #11
Hvad med Bufferzone - du må altså også godt få points :-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. januar 2006 - 18:07 #12
ikke for den bette ting
Avatar billede hanne_e Nybegynder
06. januar 2006 - 10:58 #13
Okay så, så deler de andre :-)
Avatar billede taizu Nybegynder
17. marts 2006 - 17:42 #14
Visse ting kører også bedre på linux så vidt jeg ved - fx fraråder active-scripts.net at køre deres gæstebog på en windowsserver, og især hvis man vil ha flere gæstebøger på samme domæne.