Avatar billede nielyng Nybegynder
01. januar 2006 - 23:46 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

.htaccess og søgevenlige urls.

Hej Alle!

Jeg er lige kommet lidt i gang med at lege med min .htaccess-fil for at bygge søgemaskinevenlige urls på mine dynamiske sider.. Det er lykkedes nogenlunde, men jeg har ikke helt grejet at skrive en ordentlig rewrite-rule i min .htaccess

ideen er lidt, at jeg vil lave urlen www.adressen.dk/draft/blog.php?id=1&titel=en-titel-fra-db

om til www.adressen.dk/draft/blog/en-titel-fra-db.html

Hvordan vil min rewriterule skulle se ud?

/NileZ
Avatar billede sommer89 Praktikant
02. januar 2006 - 00:23 #1
Følger med..
Avatar billede hmortensen Nybegynder
02. januar 2006 - 00:50 #2
Må blive noget i den her retning:
RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-F
RewriteRule ^(.+).html blog.php?id=1&titel=$1

sommer89, du kan tilmelde dig et spørgsmål blot ved at sende en blank kommentar ;)
Avatar billede sommer89 Praktikant
02. januar 2006 - 01:00 #3
sådan
Avatar billede sommer89 Praktikant
02. januar 2006 - 01:02 #4
må jeg tilføje et spørgsmål? - hvilken mappe skal htaccess filen lægge i så??
Avatar billede hmortensen Nybegynder
02. januar 2006 - 01:03 #5
I dette tilfælde skal filen ligge i /draft/

Hvis der kun skal tjekkes i en aktuel mappe, er der ingen grund til at ligge htaccess filen længere tilbage i strukturen.
Avatar billede sommer89 Praktikant
02. januar 2006 - 01:06 #6
oki
Avatar billede nyhuus Nybegynder
02. januar 2006 - 02:06 #7
prøv at læs denne artikel her, der besrave det spørgesmål.

http://udvikleren.dk/article.php?aid=270&techid=6
Avatar billede nielyng Nybegynder
02. januar 2006 - 15:05 #8
artiklen var ganske fin, jeg har ikke testet denne løsning endnu, men kigger lige på det senere.. Egentlig var jeg ude på at gøre det ved hjælp af mod_rewrite, men tester alligevel denne løsning.

hmortensen:
id'en skal være dynamisk også..
Avatar billede hmortensen Nybegynder
02. januar 2006 - 16:36 #9
Du har jo ikke noget id med i denne url:
www.adressen.dk/draft/blog/en-titel-fra-db.html

Hvor skal id komme fra ?
Avatar billede nielyng Nybegynder
02. januar 2006 - 17:49 #10
aaaah.. ja, det kan du jo ha' ret i..

Den må nok komme til at hede draft/blog/1/en-titel-fra-db.html

ehehe.. *sorry*
Avatar billede nielyng Nybegynder
02. januar 2006 - 19:12 #11
løsningen blev:
RewriteRule blog(.*)-(.*)\.html$ /draft/blog.php?id=$1&titel=$2

resultatet blev denne url: www.adressen/draft/blog1-noget_noget.html

Det er ret cool.. jeg byggede denne her mod-rewrite-generator: http://www.webmaster-toolkit.com/mod_rewrite-rewriterule-generator.shtml

hmortensen var nok den der alligevel kom tættest på det jeg søgte, da han kom med en løsning, der kunne leverede det ønskede .html-suffix.. Hvis I ellers kan blive enige, kan I begge få points...

tak for hjælpen, det er super!
Avatar billede hmortensen Nybegynder
02. januar 2006 - 19:47 #12
Det var så lidt.
Avatar billede nyhuus Nybegynder
02. januar 2006 - 20:14 #13
er altid glad for at hjælpe hvor jeg kan :)