Avatar billede mydream Nybegynder
01. januar 2006 - 19:11 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

at genkende google robotten

Jeg laver selv en del af min statistik, og det irriterer mig, at Googles robot laver ged i den.

Hvordan genkender jeg robotten, så jeg kan sortere dens kliks og visninger fra?
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. januar 2006 - 19:48 #1
Den hedder googlebot og præsenterer sig som sådan. Jeg mener også der findes en liste med ip adresser. jeg forsøger lige at finde noget
Avatar billede mydream Nybegynder
01. januar 2006 - 19:53 #2
Er det en liste, hvor IP adresserne skifter løbende? eller kan man være sikker på at man får udelukket den fra sin statistik?
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. januar 2006 - 19:57 #3
googlebot er i virkeligheden et antal robotter og listen er ret lang. se her

http://www.webmasterworld.com/forum3/17832.htm

Her erlidt om hvordan du kan behandle med scripts
http://www.webmasterworld.com/forum3/11918.htm
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. januar 2006 - 20:02 #4
Google er en af de søgemaskiner du kan regne med overholder standarder og ander, herunder robots.txt. Dette betyder også at googlebot ALTID identificerer sig selv som Googlebot når den (eller rettere de da der jo ermange af dem) crawler rundt på nettet
Avatar billede mydream Nybegynder
01. januar 2006 - 22:45 #5
Tak for hjælpen. Jeg prøver.
Avatar billede mydream Nybegynder
02. januar 2006 - 21:06 #6
Jeg fik vist lukket for hurtigt. :)

Jeg kan ikke få det til at virke med Useragent=googlebot, og selv hvis jeg kunne, så skal jeg jo stadig have udelukket ALT irrelevant trafik = robotter. Er der ikke en simpel måde, f.eks. via useragent, man kan bruge?

Hvordan laver de store statistikprogrammer det?
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. januar 2006 - 18:06 #7
Hvis du vil udelukke googlebot, så brug robots.txt til det den kan se således ud

User-agent: googlebot
Disallow: /

Hvis du vil fjerne mange robotter så se denne

http://www.webmasterworld.com/robots3
Avatar billede mydream Nybegynder
05. januar 2006 - 18:14 #8
Jeg vil kun udelukke google fra at fremgå af mine statistikker. Søgemaskinerne er skam meget velkomne på siden.
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. januar 2006 - 18:27 #9
Hvad bruger du til at generere statestikken med?
Avatar billede mydream Nybegynder
05. januar 2006 - 18:44 #10
IPStatBrugere =Request.Servervariables("REMOTE_ADDR"). Jeg checker på brugercookie. Hvis der ingen er, så opretter jeg en række i tabellen. Hvis der er, opdaterer jeg. Men da google jo lissom ikke tager imod cookies, så bliver der jo lavet alt for mange rækker.
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. januar 2006 - 19:01 #11
Som jeg husker det er der den servervariable der identificerer browser (hedder den browser tag?) der bruges som robot navn. Der hvor det identificeres om jeg bruger IE eller firefox vil der stå googlebot i stedet.

Kan du ikke filtrere på dette?
Avatar billede mydream Nybegynder
05. januar 2006 - 19:05 #12
Det er den der hedder HTTP_USER_AGENT, men det har jeg forsøgt. Enten virker det ikke, eller også er det en anden robot end google, og jeg vil jo gerne filtrere alle robotter fra.
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. januar 2006 - 19:09 #13
Hvis du vil filtrere alle robotter fra skal du have navnene på alle, jeg mener at have noget liggende, hvis du har behov for en liste (det er vist nedskrevet i en af mine artikler)
Avatar billede mydream Nybegynder
05. januar 2006 - 19:50 #14
Og hvad så med de spamrobotter, der kommer forbi for at hente emailadresser, kan man kende dem på nogen måde?
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
29. juli 2007 - 11:13 #15
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. juli 2007 - 14:33 #16
begge links er åbne hvis du er medlem og det kan du roligt blive, der følger ingen spam med.