Avatar billede laurits Nybegynder
30. december 2005 - 10:03 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke se HD partition

Jeg har et problem med en 300Gb HD.
Disken var delt i 2 partioner og da jeg skulle flytte lidt på størrelserne gik Partition Magic (PM) ned.
Der gik noget helt galt med MBR'en og jeg kunne ikke se indholdet.
Jeg har dog fået reddet mine data, og skal bare have formateret hele disken.
Men nu kan XP kun se den første parition, hvilken jeg godt kan formatere og dele osv.,
men den anden partition er væk.
Hvis jeg sætter HD til via USB kan jeg godt se begge partitioner og formatere dem,
men sætter jeg så HD til igen via IDE er den anden partition væk igen. HVorfor ved jeg ikke?!
PM har dog haft problemer med HD, hvor den er vist med gul (dvs. BAD) og ved formatering kommer fejlen:
"error #4 bad argument/parameter".
Nogen der har et forslag til hvordan jeg får HD 'på benene igen'?
Avatar billede boxer Nybegynder
30. december 2005 - 10:20 #1
Du kan starte med at prøve denne:
http://www.helgec.dk/lost%20partition.html

Har du prøvet at slette partionerne i diskhåndtering?
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2005 - 10:20 #2
hvis du ikke har haft alle partitioner slettet på disken, så ville jeg nok prøve det og så sætte den op i XP og se om det ikke hjælper...

killdisk kan hjælpe dig med at slette alt på disken...
http://www.killdisk.com/
Avatar billede peet49 Nybegynder
30. december 2005 - 10:21 #3
Kunne ud som om partitionstabellem er ude af tur, prøv at slette begge partitioner, og opret dem igen.
Avatar billede laurits Nybegynder
30. december 2005 - 10:27 #4
-> anonym: ja igår aftes slette jeg part. i diskhåndtering, hvilket gjorde at jeg nu fik den 1. partition til at fungere, men ikke den sidste. Prøver at læse dit link.
-> pxcca: prøver lige at hente prog. og ser om det kan hjælpe mig  :-)
Avatar billede laurits Nybegynder
10. januar 2006 - 21:32 #5
Så har jeg prøvet begge jeres forslag igennem uden held. Det har ikke lykkedes at få slettet eller få givet adgang til den sidste partition.
Avatar billede peet49 Nybegynder
11. januar 2006 - 08:53 #6
Så må du have fat på noget værktøj fra producenten-kill disk eller lign.
Avatar billede boxer Nybegynder
11. januar 2006 - 09:34 #7
Ja, eller starte en windows installation på disken. På et tidspunkt kommer du til det punkt hvor du kan fjerne/danne partitioner.

"Hvis jeg sætter HD til via USB kan jeg godt se begge partitioner og formatere dem,
men sætter jeg så HD til igen via IDE er den anden partition væk igen. HVorfor ved jeg ikke?!"
Kan du så ikke fjerne partitionerne her og lave nye partitioner når den er tilkoblet IDE?
Avatar billede laurits Nybegynder
11. januar 2006 - 12:07 #8
-> anonym: Jeg har netop som du foreslår, lavet en ny XP install. på HD. Men der kunne jeg kun se 131 gb af disken. :-(
Mht. til dit andet forslag så har jeg fuld adgang til hele disken (300gb) når jeg bruger den via usb. Der er HD helt normal. Men uanset hvad jeg gør ved den har det ingen effekt, når jeg derefter sætter den til via IDE.
Avatar billede boxer Nybegynder
11. januar 2006 - 13:00 #9
Så tror jeg at det er fordi det er en XP cd uden SP1?

Er SP1 eller SP2 installeret på din PC. Det kræves der nemlig for at kunne "lege" med store HD.

Hvad sker der hvis du sletter Partitionen under XP install? Virker den eller...
Avatar billede laurits Nybegynder
11. januar 2006 - 13:06 #10
1) hmm den skal jeg lige have uddybet. Mener du en XP cd med SP1 eller SP2 integreret i installationen?
2) SP2 er installeret på PC'en
3) Hvis jeg sletter part. under install, opretter en ny og vælger at install på denne er der kun 131 gb ledigt til install.

Det virker som om den fil XP skal læse for at holde styr på partitionerne er beskadiget.
Avatar billede boxer Nybegynder
11. januar 2006 - 13:11 #11
1) Ja, hvis ikke SP1 eller SP2 er integreret i XP cd'en, kan XP ikke se hele harddisken under installationen.

2) Så er det ikke der problemet ligger.

3) Slet partitionen og undlad at oprette en ny. Afslut installationen.
Sæt din HD til med USB. Brug derefter PM til at partionere din HD. Når/hvis den bliver partitioneret, formaterer du alle partioner.

Det er kun et gæt, men burde faktisk virke.
Avatar billede laurits Nybegynder
11. januar 2006 - 13:22 #12
Jeg har en XP CD incl SP1, men er der forskel på om det er SP1 eller SP2?
Jeg kan prøve dit forslag 3, men det er jo faktisk det som jeg´har prøvet flere gange. Dog har jeg ikke slette part. via XP install men i XP og PM
Avatar billede boxer Nybegynder
11. januar 2006 - 13:38 #13
Sp1 er nok.

Jeg har ikke andre forslag. Men det er nok en god idé at forsøge:
Kommentar: peet49

http://www.killdisk.com/

Eller gå ind på HD producentens HP og se om du kan finde et værktøj der.
Avatar billede laurits Nybegynder
11. januar 2006 - 14:26 #14
Killdisk har jeg prøvet. Det tog 36 timer at slette hele HD, og så troede jeg problemet var løst. :-)  NOT!  :-(
Avatar billede laurits Nybegynder
01. marts 2007 - 23:05 #15
.