Avatar billede _et Praktikant
28. december 2005 - 23:05 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

RC led som oscilator ved DC

Kan man ikke lave en oscilator, med et rc-led - det skal være ved DC

Lidt efter nedenstående "model"

+ o---R---o Vos
        |
        C
        |
- o-------o
Avatar billede screem_brille Novice
28. december 2005 - 23:07 #1
ikke kun med en kondensator og en modstand, der skal minimum være en spole og kondensator
Avatar billede _et Praktikant
28. december 2005 - 23:14 #2
det er også okay.
hvordan skal det kobles?

du kan jo bare skrive : 1,2,3 - 4,5 eller hvordan.

ting        node
+              1
-              2
L              3,4
R              5,6
C              7,8
Vo            9
Avatar billede screem_brille Novice
28. december 2005 - 23:17 #3
det er ike nok med kun en spole og kondensator, en transistor er også påkrævet (da der ikke findes tabsfri komponenter), men det var nok en god ide at fortælle hvad det skal bruges til først ?
Avatar billede _et Praktikant
28. december 2005 - 23:23 #4
Det er sådan set ikke til noget, andet en for at fremme min forståelse, og så sidder jeg lige om leger med multisim, for at se effekten af ændringer i kredsløbet.

Jeg leger i øjeblikket med motorer ( step og DC ) og har så kigget på PVM til styring af DC motor, og havde så påtænkt et simpelt lille test kredsløb, med en RC osilator og et par transistere til at lave PVM
Avatar billede screem_brille Novice
28. december 2005 - 23:28 #5
1 når man vil alve en forstærker ender man ofte med en osc og omvendt, det er ikke nemt at konstruere en osc som faktisk virker, med hovedsagligt passive komponenter, så jeg ville bruge en kreds istedet for (men da du ikke siger noget om frekvens område er det svært at anbefale dig en)
Avatar billede _et Praktikant
28. december 2005 - 23:35 #6
Jeg er helt med på det. Og jeg ville også vælge noget mere fornuftigt til et system, som skal bruges, men her er det kun test/forståelse, som er i fokus.

Jeg skal ikke bruge systemet til noget, men vil gerne prøve at lave noget i den stil, for at få forståelsen, så jeg kan se om der er noget jeg kan bruge til andre ting.
Avatar billede screem_brille Novice
28. december 2005 - 23:38 #7
seriøs, hvis det er noget der interesseret dig (altså svingningskredse) så gå på biblioteket og lån nogle bøger om det, det er IKKE ngoet man bare lige sætter sammen (og jeger udlært radiomekaniekr og har lært det, men at foklare det over internettet, det kan jeg ikek, det er ALT for omfattende til det)
Avatar billede _et Praktikant
28. december 2005 - 23:45 #8
Jeg har bøger selv, men kan ikke finde noget om lige precis dette. Kun RC ved AC.

Men jeg ønsker ikke at lære om det, for jeg ved godt hvordan komponenterne virker i sig selv, men kan ikke lige overskue at lave sådan en oscilator
Kunne du ikke bare lige skrive hvordan det kobles. Hz, etc og størrelser er ligegyldige - kun koblingen.
Avatar billede screem_brille Novice
28. december 2005 - 23:49 #9
ja men en ting er hvordan de virker for sig selv, en helt anden ting er hvordan de virker når f.eks en kondensator og en spole sættes sammen, og nej vil ikke bruge en masse tid på at forklare hvordan det skal sættes op når du ikke kender / vil kende det grundlæggende bag en svingingskreds (for uden bare lidt viden for du det ikek til at virke)
Avatar billede _et Praktikant
28. december 2005 - 23:52 #10
Jeg læser elektronik ingenør, så lidt ved jeg nok.
Men det er fint, så er der nok en anden der vil.
Takker for forsøget.
Avatar billede screem_brille Novice
28. december 2005 - 23:54 #11
øhh du er ved at læse til elektronik inginiør men vil ikek vide hvordan det teoretiske hænger sammen ? puha du komemr til at få det svært ;)
Avatar billede _et Praktikant
29. december 2005 - 00:00 #12
Svingningskredse er ikke noget vi har haft endnu, og som følge af det ved jeg ikke det store om hvordan udformingen af samme er.

Og den løsning jeg specefik forespørger, som du selv skriver, blive ofte ikke brugt, så det er måske ikke mærkligt at jeg ikke kan lave sådan en. Men det ændre ikke på det faktum at jeg gerne vil vide hvordan det skulle gøres.
Avatar billede wolfborn Nybegynder
04. januar 2006 - 12:26 #13
du kan bruge en Nand gate med schmitt trigger, en modstand og en kondensator til at lave en firkant oscillator.

    ____          _____
    I    I        I    I
I--I    I-------I      I---- LED---
I  I____I    I  I_____I            I
I            I                      /
I-----Mod----I
I
Kon
I
/

Du kan vælge modstanden til et 100k potentiometer og kondensatoren til en 1uF-10 uF
prøv derefter at dreje potentiometeret, så vil du se en ændring af tiden som op/afladningen af kondensatoren tager.
Den første Nand indgang er skifter periodisk alt efter hvad kondensatorens spændingsværdi er, og da der er schmitt trigger vil den først ændre udgangen alt efter værdien.
Den anden Nand gate fungerer som buffer led, da det er med til at sørge for at belastning af kredsløbet ikke påvirker RC op/af ladningen. (Høj indgangsimpedans og lav udgangsimpedans).
Avatar billede wolfborn Nybegynder
04. januar 2006 - 12:29 #14
Tegningen blev lidt grim, spørg hvis du ikke kan finde ud af min suveræne tegning :P
Avatar billede _et Praktikant
04. januar 2006 - 14:34 #15
Jeg takker.
Kom med et svar. :-)
Godt nytår
04. januar 2006 - 14:55 #16
Eksempel med den velkendte IC LM555 - IC:
http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/LM555.html#3
Avatar billede _et Praktikant
04. januar 2006 - 14:58 #17
555 er altid god :-)
Avatar billede _et Praktikant
23. januar 2006 - 00:03 #18
lukket
Avatar billede screem_brille Novice
23. januar 2006 - 00:04 #19
så kender vi dig igen med at tage point selv....
Avatar billede _et Praktikant
23. januar 2006 - 00:05 #20
ævl og bævl
Avatar billede screem_brille Novice
23. januar 2006 - 00:08 #21
klage afsendt
Avatar billede _et Praktikant
23. januar 2006 - 00:10 #22
Med fare for at miste min bruger, så er du en nar.

Læs din karma, og tag den til efterretning
Avatar billede screem_brille Novice
23. januar 2006 - 00:11 #23
og det er folk som dig der er skyld jeg reagerer som jeg gør
Avatar billede _et Praktikant
23. januar 2006 - 00:15 #24
Jeg bad dig om noget. Det gad du ikke forklarer, derfor får du ikke point.

Se dit indlæg af : Kommentar: screem_brille 28/12-2005 23:49:22
Uddrag : "og nej vil ikke bruge en masse tid på at forklare"