Avatar billede dalsgrd Nybegynder
08. november 1999 - 17:13 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

download

Hej jeg har et relativt simpelt spørgsmål.
Jeg har en side hvor brugeren skal kunne downloade en .txt-fil når han/hun trykker på en knap.
Jeg kan bare kun få browseren til at vise filens indhold. Hvordan fortæller jeg - i JavaScript - browseren at den skal downloade filen??
Avatar billede mule Nybegynder
08. november 1999 - 17:19 #1
Jeg ved ikke hvordan du gør det, eller om det er muligt, men du kunne lave den til en win-zip fil så downloader den den automatisk...
Avatar billede cyberesben Nybegynder
08. november 1999 - 17:22 #2
det kan ikke gøres via javascript... hvis din webserver kører apache kan du gøre det ved at definere det i en .htaccess fil
Avatar billede mule Nybegynder
08. november 1999 - 17:39 #3
Jeg synes at du skal ligge den ind i en zip fil, det fungerer i hvert fald skide godt, og så har næsten alle winzip.....

Mule
Avatar billede mjl Nybegynder
08. november 1999 - 18:19 #4
Hvis du ligger den ind som et word doc. skulle den gerne starte download af sig selv.....
Avatar billede mjl Nybegynder
08. november 1999 - 18:19 #5
....eller hvad??
Avatar billede mule Nybegynder
08. november 1999 - 18:23 #6
Ikke ved de nye browsere, der viser den den i browseren....

Mule
Avatar billede mjl Nybegynder
08. november 1999 - 18:41 #7
ok....
Avatar billede codpiece Nybegynder
08. november 1999 - 20:14 #8
Kan man ikke lave en ftp:// link i stedet for http://?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
08. november 1999 - 20:16 #9
nej! og det var ikke et svar men et spørgsmål du kom med der
Avatar billede mule Nybegynder
08. november 1999 - 20:16 #10
Det er vist ikke sådan lige til....
Avatar billede codpiece Nybegynder
08. november 1999 - 20:23 #11
Escen - Kan man ikke svare med et forslag?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
08. november 1999 - 21:26 #12
jo men det du lavede lignede et spørgsmål...
Avatar billede rootsec Nybegynder
08. november 1999 - 22:10 #13
Avatar billede rootsec Nybegynder
08. november 1999 - 22:13 #14
UPS UPS UPS dette kræver et cgiprogram!
sorry.
Du kan bygge et CGIprogram til at styre det.

Ellers er det vist ikke muligt, da Internet Explorer og muligvis Netscape har indbygget funktioner, til at vise txt filer.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
08. november 1999 - 23:09 #15
ikke cgi program men bare en .htaccess fil...
Avatar billede cyberesben Nybegynder
08. november 1999 - 23:10 #16
men det virker kun hvis din server kører apache server... check om den gør det!
Avatar billede dalsgrd Nybegynder
08. november 1999 - 23:19 #17
Tak for jeres forslag. Der var desværre ikke nogle af dem der for alvor løste problemet, så jeg vil ikke uddele nogen point.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
08. november 1999 - 23:22 #18
dalsgrd>> ved du hvilken webserver du har?
Avatar billede dalsgrd Nybegynder
08. november 1999 - 23:41 #19
cyberesben>>
Nej, men hjemmesiden ligger hos Mobilix. Ved du hvilken webserver de har??
Avatar billede codpiece Nybegynder
09. november 1999 - 01:21 #20
Jeg mener at mobilix kører med Apache. Det gør web.dk ihvert fald.
Avatar billede nielsbjerre Nybegynder
09. november 1999 - 19:14 #21
Browserne 'kender' jo teksterne på txt endelsen - hvis ikke det er supernødvendig at de absolut hedder
txt kan du prøve at give dem en helt ekstension eller slet ingen. Måske et forsøg værd ?!
Avatar billede mule Nybegynder
09. november 1999 - 19:56 #22
Ja ja, men så er der altså nogle "begyndere" der ikke kan følge med.....

/Mule
Avatar billede dalsgrd Nybegynder
09. november 1999 - 20:42 #23
Pointen er jo netop at det skal være simpelt, så alle kan forstå/finde ud af det.
Ellers kunne man også som mule foreslår pakke det i en .zip-fil, men jeg syntes det er for besværligt for brugeren.
Avatar billede mule Nybegynder
09. november 1999 - 20:45 #24
Hvad mener du ellers, jeg kan ikke se mange andre muligheder >>dalsgrd
Avatar billede cyberesben Nybegynder
09. november 1999 - 21:33 #25
niels>> nej det er webserveren der kender teksten på endelsen og fortæller browsereren what to do...
Avatar billede dalsgrd Nybegynder
10. november 1999 - 10:54 #26
mule>> Den anden mulighed ville være hvis man kunne få browseren til at downloade .txt-filen i stedet for at vise den, men det kan jeg forstå på det hele at der ikke er mulighed for.
Tak for jeres bud på løsningen.
Avatar billede mule Nybegynder
10. november 1999 - 12:01 #27
hvad så med lidt point......
Avatar billede cyberesben Nybegynder
27. august 2000 - 12:36 #28
well, dalsgrd

hvis du vil give nogle flere points så fortæl hvilken webserver du kører på, så skriver jeg hvordan du får den til at downloade filen når man trykker.