Avatar billede lynet Nybegynder
27. december 2005 - 13:59 Der er 5 kommentarer

Debian linux router fungerer, dog ikke passive

Hej
Har sat en debian linux box op som firewall for mit system.
Alt fungerer som det skal, DOG kan folk udefra ikke bruge passive forbindelser til min ftp server som står inde bag firewallen.

Mit setup.

Debian linux firewall(iptables)
Eth0 : internet
Eth1 : lokalt net på 192.168.1.0-255
FTP-server : kører på internt net på ip - 192.168.1.251 port 8888
-----------------------------------------------------------------
Mit script :

#!/bin/sh

# iptables script generator: V0.1-2002
# Comes with no warranty!
# e-mail: michael@1go.dk

# Diable forwarding
echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

LAN_IP_NET='192.168.1.1/24'
LAN_NIC='eth1'
WAN_IP='-"IP pillet ud"-'
WAN_NIC='eth0'

# load some modules (if needed)
modprobe ip_nat_ftp
modprobe ip_conntrack_ftp

# Flush
iptables -t nat -F POSTROUTING
iptables -t nat -F PREROUTING
iptables -t nat -F OUTPUT
iptables -F

iptables -P INPUT DROP
iptables -P FORWARD DROP
iptables -P OUTPUT ACCEPT

# enable Masquerade and forwarding
iptables -t nat -A POSTROUTING -s $LAN_IP_NET -j MASQUERADE
iptables -A FORWARD -j ACCEPT -i $LAN_NIC -s $LAN_IP_NET
iptables -A FORWARD -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

# Open ports on router for server/services
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 80
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 22
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 10000
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 3401
iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 161

## local interface
iptables -I INPUT -i lo -j ACCEPT

# Open ports to server on LAN
#ftp server til 192.168.1.251
iptables -A FORWARD -j ACCEPT -p tcp --dport 8888
iptables -t nat -A PREROUTING -i eth0 -p tcp --dport 8888 -j DNAT --to 192.168.1.251:8888

#webcam til 192.168.1.251
iptables -A FORWARD -j ACCEPT -p tcp --dport 8086
iptables -t nat -A PREROUTING -i eth0 -p tcp --dport 8086 -j DNAT --to 192.168.1.251:8086

# STATE RELATED for router
iptables -A INPUT -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

# Enable forwarding
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

-----------------------------------------------------------------

tror det er en lille ting, men kan ikke lige regne den ud.

på forhånd tak :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. december 2005 - 15:47 #1
Jeg må erkende at jeg ikke helt forstår blokken

# Open ports on router for server/services

Her åbner du for en række porte til selve firewallen. Skal man kunne tilgå din firewall på port 80, 10000, 3402 og 161. Port 22 kan jeg forstå idet jeg dog vil foreslå at det kun er indefra og/eller hvis det er nødvendigt udefra, kun fra en ip adresse.
Avatar billede lynet Nybegynder
27. december 2005 - 19:51 #2
kan forstå hvad du mener men ja. den kører samtidig en webserver på selve routeren, og noget webmin administration på port 10000 som SELV begrænser hvor trafikken må komme fra..
men det var jo heller ikke lige mit spørgsmål... resten fungerer, det er passive ftp IND til min server der ikke virker jeg har problemer med.!
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. december 2005 - 22:22 #3
Jeg ved godt at det ikke er det du spørger om, derfor lagde jeg en kommentar. Hvis du nu havde misforstået noget om firewallens måde at gøre tingene på, så kunne det jo være svaret.

Hvis du kikker på scriptet i denne opgave jeg har lavet til min CGFW certificering vil du se at jeg loader nogle moduler du ikke bruger.

http://www.giac.org/certified_professionals/practicals/gcfw/0526.php

Jeg vil anbefale at du læser hele scriptet både siderne 26 til 37 og 74 til 82.

Startende her
#-----------------------------------------------------------------------------
# START BYLOADING IPTABLES INTERFACE
#-----------------------------------------------------------------------------
echo -n "Loading IP-TABLES Interface :"
modprobe ip_tables
echo "Done"

længere nede sådanher
#-----------------------------------------------------------------------------
# FLUSH EXISTING CONNECTIONS, making sure that established related rules are flushed when adding or
# removing rules
#-----------------------------------------------------------------------------
echo -n "Flush connections :"
$IPTABLES -t filter -F
$IPTABLES -t nat -F
$IPTABLES -t mangle -F
rmmod ip_conntrack_ftp
rmmod ip_nat_ftp
rmmod ipt_state
rmmod iptable_nat
rmmod ip_conntrack
echo "Done"

og sidst i scriptet sådanher
#-----------------------------------------------------------------------------
# LOADING ADDITIONAL MODULES
#-----------------------------------------------------------------------------
echo -n "Loading helper-modules :"
/sbin/modprobe iptable_nat
/sbin/modprobe ip_nat_ftp
/sbin/modprobe ip_conntrack_ftp
echo "Done"
Avatar billede lynet Nybegynder
28. december 2005 - 13:58 #4
ja okay må nok indrømme jeg syntes det er lidt indviklet..

har du ikke et konkret svar som siger feks. du mangler den her linje..
der må da være mange der har oplevet det problem her.
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. december 2005 - 16:59 #5
Det kan jeg sikkert finde, men jeg er førs ved at køre en lege firewall op så jeg kan teste. jeg håber at have min test maskine oppe i morgen, men kan nok ikke teste før i uge 1, såååå forhåbenhtlig kommer der en forbi inden