Avatar billede tama Nybegynder
26. december 2005 - 08:22 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Design af struktur - problemer med 'include file'

Hej eksperter

Jeg sidder og er ved at designe min første ASP.NET side, hvilket selvfølgelig giver mig lidt problemer.

Det første problem er at jeg bruger include files til at dele koden op.

Men når jeg bruger 'include file' syntaxen i en aspx fil, hvor jeg prøver at includere en anden aspx fil, brokker IIS sig over at der er flere page-directive's.
Hvad kan man gøre her?

Derudover kunne jeg godt tænke mig at vide om man kan lave nedarvning på en smart måde så man slipper for at lave den samme tabel med de samme include's i alle ens filer?

Til sidst vil jeg gerne vide om der er nogen fordel i at bruge en usercontrol til at lave en menu som man derved bruger i stedet for at lave en 'include file'.

Håber der er nogle der kan hjælpe mig.
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2005 - 08:29 #1
IMHO, under ASP.NET glem alt om include filer. Du skal kun lave usercontrols når du har brug for at genbruge funktionalitet på flere sider.
Avatar billede tama Nybegynder
26. december 2005 - 08:35 #2
ok, hvad så med nedarvningsdelen. kan det lade sig gøre?
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2005 - 08:42 #3
Du kan godt lave nedarvninger, men det vil oftest være lettere blot at lave nogle egenskaber på dine usercontrols. Public properties på usercontrol klassen fungere som egenskaber, der kan sættes direkte i ASP.NET på usercontrol elementet.

Eksempelvis:

hvis jeg på usercontrol klassen laver en egenskab

public string HeaderText {
  get { return ViewState["headertext"] as string; }
  set { ViewState["headertext"] = value; }
}

så kan jeg i ASP.NET

<uc1:MyControl HeaderText="My header text"></uc1:MyControl>
Avatar billede tama Nybegynder
26. december 2005 - 08:46 #4
Det må jeg lige arbejde lidt videre med, det lyder meget fint.
Du skal i hvert fald have mange tak og glædelig jul.
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2005 - 08:49 #5
Du skal bare lige være opmærksom på at du ikke behøver at backe sådanne egenskaber med ViewState, hvis det skrives direkte i ASP.NET, men det er meget praktisk hvis du sætter egenskaben med kode i en ASP.NET file, som bruger din UserControl. For at det giver mening skal du huske at tilgå egenskaben i usercontrol med egenskaben om man så kan sige - altså this.HeaderText i ovenstående eksempel.