Avatar billede dougheffernan Nybegynder
25. december 2005 - 14:55 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken type RAM understøtter mit motherboard

I manualen står der:

Main Memory
* Supports two 64-bit wide DDR data channels
* Available bandwith up to 3.2 GB/s (DDR400) for single-channel mode and 6.4GB/s (DDR400) for dual-channel mode.
* Supports two unbuffered DIMM of 2.5 Volt DDR SDRAM
* Supports up to 2GB memory size without ECC
* Supports only x8, x16 DDR devices with 4-bank

Det vil altså sige at jeg ikke kan køre med DDR2?
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
25. december 2005 - 15:03 #1
Få lige et følgespørgsmål med:

Jeg har lige fået Quake 4 og forsøger at køre det på en
Pentium 4 2.4 Ghz, HyperThreading
2 * 512 mb PC2700 RAM
Geforce FX 5200 128 MB ram
120 GB Seagate 7200.7 harddisk

Når jeg starter Quake 4 og trykker Ctrl+Alt+Delete for at følge systemresourcerne, viser joblisten at der er tæt på 0 MB ram ledig! Selv alt system RAM'en forsvinder (der er vel 15-20 MB til allokeret)
Dvs. Quake 4 allokere tæt på den 1 GB jeg har i computeren! Og så er banen ikke engang loadet endnu!!!
Den eneste "ændring" jeg har foretaget i forhold til standardopsætningen er, at jeg har valgt Quality = High (800*600).
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
25. december 2005 - 15:06 #2
btw, der er ca. 750 MB RAM til rådighed når PC'en er startet op og når jeg sætter Quake 4 til Ultra detail kommer der en advarsel om at der skal anvendes 500 MB hukommelse til Textures (står ikke noget om det er på grafikkortet eller om den kan bruge system RAM).
Har downloadet en opdatering til Quake 4, til version 1.0.5, som skulle forbedre ydelsen fra CPU'er med HT, så får jeg se om det hjælper.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
26. december 2005 - 01:08 #3
Nej, ud fra de oplysninger du giver først kan du ikke benytte DDR2 ram, men det er meget pudsigt, for Intel baserede mobos plejer at understøtte DDr2 ram. men det kan være at dit mobo er ret gammelt?

Ang. Quake 4 så er 1 gb pc 2700 ram ikke det allerhurtigste.
Call Of Duty 2 kræver 1,5-2 GB ram så lur mig om Quake 4 ikke også kræver en del? Kig bag på pakken.
Og igen, pc 2700 er ret gammelt og de er ikke så hurtige!
Avatar billede huset Praktikant
26. december 2005 - 09:40 #4
link til dit bundkort
Avatar billede jespermks Nybegynder
26. december 2005 - 13:24 #5
UD fra de oplysninger du har givet kan dit MOBO ikke køre med DDR2 ram...

Men som huset siger sig hvilket bundkort du har ellet giv et link til det
Avatar billede huset Praktikant
26. december 2005 - 13:31 #6
det er jo ligesom forklaret det ikke kan jo hvorfor sige det igen og smide det som et svar??
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
28. december 2005 - 08:29 #7
Hmmm....er der en af jer der kan forklare hvordan jeg (på www.edbpriser.dk) ser forskel på hvilken ram der er single-channel og hvilken der er dual-channel?
(vil i så tilfælde opgradere til 2 * 1 GB PC 3200)
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
28. december 2005 - 08:44 #8
Jeg HAR forstået det rigtigt, ikke også? Med mit bundkort kan jeg ikke køre med hurtigere ram end PC3200 (400Mhz.), right? Men hvad med det der med Dual-Channel?
Avatar billede jespermks Nybegynder
28. december 2005 - 12:46 #9
dit skal nok lige sige hvilket hardware du har...

hvis du har AMD skal du have bundkort med socket 939 fordi socket 754 ikke understøtter duel channel....

og hvis du vil have din nuværende dine nuværende ram til at køre duel channel med nogle andre skal de være total ens!
Avatar billede huset Praktikant
10. januar 2006 - 09:19 #10
ER det tid til lidt feedback her eller en afslutning?
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
17. januar 2006 - 10:29 #11
Jeg siger tak for hjælpen, investerer i et nyt grafikkort og noget mere PC 3200 ram.