Avatar billede the_girl Nybegynder
23. december 2005 - 12:30 Der er 11 kommentarer

Begrebsforklaring på forskellige typer af visual basic

Hej :o)

Jeg er ved at prøve at finde hoved og hale i Visual Basic men støder på en masse begreber - VB/VBA/Script/.net/... og jeg er helt lost. Er det muligt at få en kort forklaring på, hvad er hvad og hvornår man bruger det ene og det andet? Altså lidt begrebsforståelse...
Avatar billede joern Nybegynder
23. december 2005 - 12:57 #1
Avatar billede martin_moth Mester
24. december 2005 - 13:07 #2
VBA = Visual Basic for Applications. Et macro-sprog, der følger med bl.a. Office-pakken. VBA deler syntaksen og en masse kontroller osv. med VB6, men er ikke 100% identisk. Kan ikke lave stand-alone programmer med VBA, kan kun fungerer sammen med det stykke software macroen er skrevet til (f.eks. Excel)

VB = Visual Basic. Nyeste version er VB6 (og den har mange år på bagen). Kan lave selvstændige programmer (.exe-filer)

VB.NET = Afløser for VB6. Meget anderledes. 100% objektorienteret. Kan lave selvstændige programmer (.exe-filer), men kræver at .NET frameworket er installeret på den PC hvor programmet skal afvikles. .NET frameworket er en del af winXP, så har du XP skal du ikek tænke på det.

VBScript/VBS. Scriptsprog. Bruges typisk på .asp internetsider - altså kode, der f.eks. afvikles på en server (.asp-sider), og outputtet bliver spyttet ud til clienten. I definitionen af begrebet "script" ligger jo, at det ikke kan lave selvstændige programmer - det kompileres som det afvikles hver gang.

.NET er i vørigt det "nye". Det består af VB.NET, ASP.NET osv osv, og sprog som C# er også en del af det. Der benyttes en Common Language Reference - CLR - i .net, så du kan skrive programmer i det sprog du foretrækker - f.eks. VB.NET, og så snakker det 100% sammen med f.eks. C#. .NET er i øvrigt noget, der er STORT, som du ikke lige kan få overblik over ved at læse de svar du får her.
Avatar billede the_girl Nybegynder
29. december 2005 - 20:20 #3
Tak for svarene! Jeg vil meget gerne dele dem mellem jer. Men jeg mangler lige et svar fra Joern for at kunne gøre dette.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. december 2005 - 20:28 #4
2 små suppleringer:

WinXP er ikke født med .NET - det er først fra Win2003, men det kan hentes
med Windows Update, så opdaterer man som man skal så har man det, men under
alle omstændigheder bør man hente SDK fordi så får man dokumentation m.v.

VBS findes også som kommando prompt script i alle nyere Windows
Avatar billede joern Nybegynder
29. december 2005 - 23:24 #5
Hej.

Wikipedia er et godt sted at prøve, når man har spørgsmål - om næsten hvad som helst.  Hvis man har viden på et felt, kan man selv oprette artikler.  Martin er velkommen at få alle point.

Godt nytår
Avatar billede arne_v Ekspert
29. december 2005 - 23:35 #6
Det er faktisk en udmærket artikel.

Der er dog et par små skønheds fejl:

"many programmers have strong feelings regarding the quality of Visual Basic and its ability to compete with newer languages like Python"

hmmm - jeg tror ikke at Python er den store konkurrent til VB6 - nogen steder

"Boolean constant True has numeric value -1. In most other languages, True is mapped to numeric value 1."

hmmm - mange sprog tillader ikke at man bruger en boolean som integer, nogle
sprog bl.a. C og C++ specificerer at alle tal forskellig fra 0 er true, hvilke
sprog er den most kategori ??
Avatar billede arne_v Ekspert
29. december 2005 - 23:52 #7
og undskyld for mine lidt pedantiske/kværulantiske indlæg, men jeg går altså lidt
op i korrekthed
Avatar billede joern Nybegynder
30. december 2005 - 08:43 #8
>>Arne.

I forhold til spørgsmålet fra 'the_girl', har det jo ikke betydning, de ting du anfører.  Den åbne encyclopedi tilbyder faktisk, at du kan redigere i en bestående artikel.
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Visual_Basic&action=edit
Jeg har ikke læst hele artiklen, - så kun, at den omtalte det indhold, der var i spørgsmålet.

Jeg ved ikke om 'Eksperten' laver statistik på, hvor mange der benytter søgefunktionen og finder brugbare svar.  Men jeg bemærker ofte, at der stilles spørgsmål om emner (ikke lige som dette), som der tidligere er skrevet adskille svar på.  Mange spørgsmål vedr. VBA, stilles så man får det indtryk, at de ikke ved, at Visual Basic er et selvstændigt udviklingsmiljø.
http://www.eksperten.dk/spm/298408    http://www.eksperten.dk/spm/416107
http://www.eksperten.dk/spm/445633

M.v.h. /jørn
Avatar billede martin_moth Mester
30. december 2005 - 09:07 #9
Grunden til at søgefunktionen måske ikke bruges så meget er, at den efter min mening er mildest talt elendig.

Man kan ikke søge på spørgsmål efter dato, eller efter et søgeord kombineret med en bestemt forfatter eller deltager... Men det er jo nok ikke her jeg skal udtrykke min utilfredshed, det er blot en kommentar :o)
Avatar billede joern Nybegynder
30. december 2005 - 09:11 #10
>>Martin.

Jeg har også set bedre søgefunktioner end 'ekspertens', jeg fandt dog de 3 spørgsmål ved at søge på 'VBA VB'.

Godt nytår!
Avatar billede martin_moth Mester
30. december 2005 - 09:19 #11
I lige måde