Avatar billede stubid_cat Nybegynder
23. december 2005 - 10:03 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Oracle og .NET

Jeg sidder med et stort problem, da jeg ikke kan få min Visual Studio til at forbinde til min Oracle 9i2 db. Jeg ved ikke så meget om Oracle databaser, men jeg ved at den klient jeg har fået installeret køre fint og jeg kan se alle tabellerne i min Enterprice Manager Console.
Jeg kan se tabellerne i Server Explorer i Visual Studio.
Jeg bruger Microsoft Oracle .NET Data Provideren, og jeg ved at den virker da det køre fint for ham jeg arbejder sammen med (Det er den samme instalation men det vil bare ikke køre på min maskine :( ).

Min kode er som følgende:
using System.Data.OracleClient;
...

OracleConnection oCon= new OracleConnection("Data source=NIORA; user Id=TT; password=TT; integrated security=no");
OracleCommand cmd = new OracleCommand("SELECT * FROM users", oCon);

oCon.Open();

OracleDataReader dr = cmd.ExecuteReader();
while(dr.Read())
{
    Response.Write(dr.GetValue(0) +" "+ dr.GetValue(1) +" "+ dr.GetValue(2) +" "+ dr.GetValue(3) +" "+ dr.GetValue(4));
}
oCon.Close();

og min fejl er:
"System.Data.OracleClient.OracleException: ORA-12541: TNS:Ingen listener" på oCon.Open();

Er der nogen der er løbet ind i ligende problemer der kan hjelpe mig med at finde en løsning?
MVH Tina
Avatar billede arne_v Ekspert
23. december 2005 - 10:04 #1
er der installeret native Oracle client på din PC ?

(som jeg har fået forklaret det så bygger Oracle .NET provideren oven på den
native client)
Avatar billede teepee Nybegynder
23. december 2005 - 10:05 #2
Kan du godt connecte til basen med en almindelig Oracle client?
Det kunne godt tyde på at listeneren skal startes op.
Avatar billede stubid_cat Nybegynder
23. december 2005 - 10:13 #3
native Oracle client på din PC <-- hvad er det og hvordan finder jeg informationen?
en almindelig Oracle client <-- hvad der det? Jeg kan forbinde til databasen med min Enterprice Manager Console hvor jeg kan se tabellerne og dataerne. Jeg har også fet en gut der ved en masse om Oracle til at teste min forbindelse til databasen og han siger at det ikke er den del af det der fejler.
Avatar billede stubid_cat Nybegynder
23. december 2005 - 11:07 #4
er der slet ikke nogen der har den ide om hvad jeg skal gøre?
Avatar billede pnielsen Nybegynder
23. december 2005 - 11:13 #5
Hej Tina,

1.Jeg kan se du har lavet en source der hedder "NIORA". Kan du fortælle hvad der står i den af hostname og port ?

2. Har du startet listeneren på den maskine hvor din database kører ?
prøv at gå i en kommandoprompt (cmd) og skriv "lsnrctl start" (uden " !!)
Avatar billede stubid_cat Nybegynder
23. december 2005 - 11:38 #6
Listneren køre det er lige blevet kontrolleret

ellers har jeg følgende informationer:
NIORA =
  (DESCRIPTION =
    (ADDRESS_LIST =
      (ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)(HOST = 10.60.1.61)(PORT = 1521))
    )
    (CONNECT_DATA =
      (SERVER = DEDICATED)
      (SERVICE_NAME = NIORA)
    )
Avatar billede pnielsen Nybegynder
23. december 2005 - 11:47 #7
Checkede du det i services eller via en "lsnrctl start" ? Hvad var output der ?

hedder din maskine hvor oracle kører på "10.60.1.61" og listeneren kører på PORT = 1521? Kan du pinge 10.60.1.61 fra den maskine du vil connecte fra ?

Er det også  "10.60.1.61"  og PORT = 1521? du har skrevet i din ODBC data source?
Avatar billede stubid_cat Nybegynder
23. december 2005 - 11:51 #8
den gut der er godt til Oracle kontrollerede listneren på serveren når jeg skriver lsnrctl start får jeg at vide at der ikke findes sådan et program.

jeg bruger Microsoft Oracle .NET Data Provideren så ODBC er ikke sat op.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
23. december 2005 - 12:15 #9
Du skriver selv : Data source=NIORA i din connect.

Kiggede lige i doc'en:
        The "Data Source" keyword is set to the Net Service Name used to connect
        to the Oracle Database.  Optional keywords can additionally be specifed
        in the connection string.  Please see the "Related Documents" section
        below for more infomation

Så vi skal sørge for at du kan connecte med niora fra din maskine...

1. Prøv at gå i en prompt og skriv "tnsping niora" og tryk enter ? Hvad giver den ?

2. hvad sker der hvis du skriver "sqlplus tt/tt@niora"  ??

Check også lige:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfsystemdataoracleclient.asp
Avatar billede stubid_cat Nybegynder
23. december 2005 - 12:56 #10
Microsoft Windows XP [version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

Z:\>tnsping niora

TNS Ping Utility for 32-bit Windows: Version 9.2.0.1.0 - Production on 23-DEC-20

Copyright (c) 1997 Oracle Corporation.  All rights reserved.

Brugte parameterfiler:
C:\oracle\ora92\network\admin\sqlnet.ora

Brugte TNSNAMES adapter til at tolke aliaset
Attempting to contact (DESCRIPTION = (ADDRESS_LIST = (ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)
(HOST = 10.60.1.61)(PORT = 1521))) (CONNECT_DATA = (SERVER = DEDICATED) (SERVICE
_NAME = NIORA)))
OK (20 msec)

Z:\>sqlplus tt/tt@niora

SQL*Plus: Release 9.2.0.1.0 - Production on Fre Dec 23 12:59:44 2005

Copyright (c) 1982, 2002, Oracle Corporation.  All rights reserved.

Forbindelse er oprettet til :
Oracle9i Enterprise Edition Release 9.2.0.1.0 - Production
With the Partitioning, OLAP and Oracle Data Mining options
JServer Release 9.2.0.1.0 - Production
Avatar billede stubid_cat Nybegynder
23. december 2005 - 12:56 #11
undskyld det tog så længe men jeg var til middag
Avatar billede pnielsen Nybegynder
23. december 2005 - 13:07 #12
Det betyder at du sagtens kan fange databasen fra din pc - og at der er en listener i den anden ende. Så det er lidt mystisk.

Du har ikke 2 tnsnames.ora på din maskine?  Har du prøvet igen fra programmet nu? Det kunne være din admin havde startet listeneren i mellemtiden..

Skal ud og købe julegaver nu... god jul..
Avatar billede stubid_cat Nybegynder
23. december 2005 - 13:25 #13
jeg har 2 tnsnames.ora filer en i C:\oracle\ora92\network\admin og en i C:\oracle\ora92\network\admin\SAMPLE

Nej det virker stadivæk ikke :(

God jul, hummm er det ikke lidt sent at købe julegaver ;)
Avatar billede stubid_cat Nybegynder
24. december 2005 - 08:28 #14
Kom lige i tanke om at jeg jo har forsøgt at få adgang til dataerne med en Console app som lykkedes fint, jeg kunne åbne db'en og læse data. Ved ikke om det er til nogen hjelp, men det tyder da på at det er et eller andet rettigheds problem i IIS'en eller ligende.
Avatar billede stubid_cat Nybegynder
03. januar 2006 - 10:04 #15
er der slet ikke nogen der har en ide om hvad jeg skal gøre ved problemet?
Avatar billede stubid_cat Nybegynder
09. januar 2006 - 09:45 #16
Jeg lukker posten. Fik aldrig problemet løst!