Avatar billede henrikgotfred Nybegynder
22. december 2005 - 18:17 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

input - overføre variabel

Hej
Hvordan overfører jeg brugerens indtastning af postnummer fra en input-form, så jeg kan arbejde videre med det i et php-script?

<input name="postnummer" type="text" class="txtinput" id="zip" size="6" maxlength="4" />

/gotfred
Avatar billede udvikler Nybegynder
22. december 2005 - 18:53 #1
Evt. gemmer den i en session ?

<?php
session_start();

<form action="" method="POST">
<input name=\"postnummer\" type=\"text\" class=\"txtinput\" id=\"zip\" size=\"6\" maxlength=\"4\" />
</form>

$_SESSION['postnummer'] = $_POST[postnummer];
?>

Også på den side du vil arbejde videre med dem:

<?php
session_start();

echo $_SESSION['postnummer'];
?>

Avatar billede henrikgotfred Nybegynder
22. december 2005 - 19:31 #2
Du må lige skære det ud i pap for mig. Det du viser mig går nemlig ikke. Skal der ikke stå print foran eller noget i den stil?
Avatar billede udvikler Nybegynder
22. december 2005 - 21:15 #3
session_start(); starter session motoren

echo er det samme som print

session_start(); skal stå øverst i filen (eller bare før der kommer noget output)

har ikke tid lige nu desværre men kan komme med et link:

her kan du læse mere om sessions: http://www.webcafe.dk/tipsogtricks/php/loginmedphpogsessions.html
Avatar billede udvikler Nybegynder
23. december 2005 - 13:03 #4
Nu har jeg lidt mere tid :)

har kigget på mit exempel og set at det slet ikke virker, dette vil virke:

<?php
session_start();

echo "<form action=\"\" method=\"POST\">";
echo "<input name=\"postnummer\" type=\"text\" class=\"txtinput\" id=\"zip\" size=\"6\" maxlength=\"4\">";
echo "<input type=\"submit\" name=\"submit\" value=\"submit\">";
echo "</form>";

if ($_POST[submit]) {
$_SESSION['postnummer'] = $_POST[postnummer];
}else{
echo "&nbsp;";
}
?>

Også på den side du vil arbejde videre med dem:

<?php
session_start();

echo $_SESSION['postnummer'];
?>

Nu vil det virke :)
Avatar billede henrikgotfred Nybegynder
23. december 2005 - 15:37 #5
Desværre stadig ikke, fordi jeg har en session kørende i forvejen..:

Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /usr/local/www/docs/standard/Test/trin3.php:282) in /usr/local/www/docs/standard/Test/trin3.php on line 741

Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /usr/local/www/docs/standard/Test/trin3.php:282) in /usr/local/www/docs/standard/Test/trin3.php on line 741
Avatar billede udvikler Nybegynder
23. december 2005 - 17:34 #6
Det betyder bare at du ikke har sat session_start(); øverst i filen. Du forstod mig nok ikke korrekt. Den skal være ØVERST i filen, selv før html delen og det hele.

det er dog mere korrekt at sige at den skal stå før der kommer output, men det altså, html forms osv. er output fordi de vises på skærmen. men bare sæt denne:

<?php
session_start();
?>

øverst i din fil så undgår du de der session fejl!
Avatar billede henrikgotfred Nybegynder
29. december 2005 - 19:10 #7
Undskyld den lange svartid. Her har du dine point.

Tak for hjælpen :-)
Avatar billede udvikler Nybegynder
29. december 2005 - 21:48 #8
Det gør skam intet, tak for point.

Det var så lidt!