Hvis du er til det lidt hårdere, er LaTex måske sagen. I følge de inkarnerede brugere er det det eneste valg i forbindelse med notation af matematiske udtryk og skrivning af store rapporter. For en introduktion se:
Jeg synes, at der er svært at arbejde med sidehoved og sidefod, specielt hvis man det ikke skal være det samme som skal stå på alle side (f.eks. skal der ikke være sidehoved og sidefod på forside og på indholdsfortegnelsen).
Sidetal skal man tælles fra indholdsfortegnelsen, men selve sidetallet skal først på efter indholdsfortegnelsen.
Jeg selv altid det er et problem, når flere har skrevet til rapporten og man så skal samle det hele i et dokument.
Det var noget af det, jeg kan sikkert komme på mere. Hvis man kan lave det ordenligt i Word, så vil jeg helst det ellers må der være andre programmer som kan klare opgaven.
Det er nemt at lave første side anderledes end de andre: Filer > Sideopsætning, sæt hak ved 'Speciel første side', som så får sit eget sidehoved/-fod. Her kan du så undlade at indsætte et sidetalsfelt.
Ved at vælge Indsæt > Sidetal > Format, kan du sætte 'Begynd med:' til 0, hvorved Indholdfortegnelsen bliver side 1 (men jeg tror ikke du kan slippe for nummerering af denne, udover selvfølgelig at fjerne sidetal for hele rapporten også lige printe en specialversion af Indholdsfortegnelsen).
Ved at bruge Underdokumenter, kan I hver især arbejde på hver jeres del af rapporten og samle disse i et Hoveddokument. Ellers kan Funktioner > Ændringer bruges til at holde styr på hvem der har gjort hvad hvor.
Lav et sektionsskift, fortløbende nederst på indholdsfortegnelsesn sidste side. Gå til næste side. Vis sidehoved/fod her. Klik på knappen "Samme som forrige", så samme som forrige ophæves. Indsæt sidetal og bestem, hvad, der skal startes med. klik på knappen forrige siddehoved og slet sidetallet her.
Kan man ikke definere mange af de ting man skal bruge til rapportskrivning vha. VBA? Ikke jeg har den store erfaring med VBA, men er det ikke den vej jeg skal gå, hvis jeg skal lave de ting som jeg efterlyser?
Jeg vil godt automatisere arbejdsgangen ved at lave et dokument, hvor indholdsfortegelse, sidetal, sidehoved, arbejde med underdokumenter og formatering af dokumentet m.m. er tilføjet på forhold, så jeg ikke behøver at lave disse ting hver gang. Det kan man vel med noget VBA kode?
OK. Jeg prøver at lave en liste med alle de ting, som jeg vil have med i rapport-dokumentet.
Jeg prøver i første omgang at lave en skabelon og vender lige tilbage, hvis det er noget jeg ikke kan finde ud af. Kigger lige lidt på VBA og se, om det er noget som er til at finde ud af.
OK. Kan vi ikke tage en ting af gangen og bygge videre på det?
Forside (ingen sidehoved og sidefod) Indholdsfortegnelse (ingen sidehoved og sidefod) Selve rapporten (sidetal i sidefoden, men forside og indholdsfortegnelse tæller med)
Der skal tilføjes flere ting til "selve rapporten", men det kan senere.
Gerne, men jeg har lidt travlt mellem jul og nytår, så der kan gå lidt tid mellem mine indlæg her.
Start med at lave et dokument med en tom side. fortløbende og klik OK. Lav et tvunget sideskift. På side 2 vælger du Vis Sidehoved/fod. Skift til foden og indsæt sidetallet, der, hvor du vil have det til at stå. Brug sidetalsknappen i sideghovedværktøjslinien). Klik på knappen "Sammenkæd med forrige" så teksten Samme som forrige over sidefoden forsvinder. Klik på knappen Vis forrige. Slet sidetallet. Luk sidehoved/fod. Gem dokumentet som en skabelon. Vis "koder". Placer markøren efter sektionsskiftet og slet sideskiftet. Gem igen som skabelon.
Når du nu begynder at skrive forside og indholdsfortegelse, kommer der ingen sidetal på disse. Når du skal igang med selve teksten skal du med piltasten flytte markøren ned under sektionsskiftet og lave et tvunget sideskift. Så kommer der sidetal påc de følgende sider.
Jeg har optaget en macro af det du har beskrevet den 29/12-2005 10:47:38. Jeg bruger sidetal fra indsæt -> Sidetal og ikke sidetalfunktionen fra sidehovedværktøjslininen. Kan man reduceret linierne i makroen, så det ikke fylder så meget?
Sub Makro1() ' ' Makro1 Makro ' Makro indspillet 01-01-2006 af nph12 ' Selection.InsertBreak Type:=wdSectionBreakNextPage Selection.InsertBreak Type:=wdSectionBreakNextPage If ActiveWindow.View.SplitSpecial <> wdPaneNone Then ActiveWindow.Panes(2).Close End If If ActiveWindow.ActivePane.View.Type = wdNormalView Or ActiveWindow. _ ActivePane.View.Type = wdOutlineView Then ActiveWindow.ActivePane.View.Type = wdPrintView End If ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekCurrentPageHeader Selection.HeaderFooter.LinkToPrevious = Not Selection.HeaderFooter. _ LinkToPrevious Selection.HeaderFooter.LinkToPrevious = Not Selection.HeaderFooter. _ LinkToPrevious If Selection.HeaderFooter.IsHeader = True Then ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekCurrentPageFooter Else ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekCurrentPageHeader End If Selection.HeaderFooter.LinkToPrevious = Not Selection.HeaderFooter. _ LinkToPrevious With Selection.HeaderFooter.PageNumbers .NumberStyle = wdPageNumberStyleArabic .HeadingLevelForChapter = 0 .IncludeChapterNumber = False .ChapterPageSeparator = wdSeparatorHyphen .RestartNumberingAtSection = True .StartingNumber = 3 End With Selection.HeaderFooter.PageNumbers.Add PageNumberAlignment:= _ wdAlignPageNumberRight, FirstPage:=False If Selection.HeaderFooter.IsHeader = True Then ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekCurrentPageFooter Else ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekCurrentPageHeader End If ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekMainDocument ActiveWindow.ActivePane.VerticalPercentScrolled = 84 If ActiveWindow.View.SplitSpecial <> wdPaneNone Then ActiveWindow.Panes(2).Close End If If ActiveWindow.ActivePane.View.Type = wdNormalView Or ActiveWindow. _ ActivePane.View.Type = wdOutlineView Then ActiveWindow.ActivePane.View.Type = wdPrintView End If ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekCurrentPageHeader If Selection.HeaderFooter.IsHeader = True Then ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekCurrentPageFooter Else ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekCurrentPageHeader End If With Selection.HeaderFooter.PageNumbers .NumberStyle = wdPageNumberStyleArabic .HeadingLevelForChapter = 0 .IncludeChapterNumber = False .ChapterPageSeparator = wdSeparatorHyphen .RestartNumberingAtSection = True .StartingNumber = 3 End With Selection.HeaderFooter.PageNumbers.Add PageNumberAlignment:= _ wdAlignPageNumberRight, FirstPage:=False ActiveWindow.ActivePane.View.PreviousHeaderFooter Selection.HeaderFooter.LinkToPrevious = Not Selection.HeaderFooter. _ LinkToPrevious ActiveWindow.ActivePane.View.PreviousHeaderFooter ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekMainDocument ActiveWindow.ActivePane.VerticalPercentScrolled = 83 End Sub
Jeg har også nogle andre ting som jeg gerne vil have hjælp til. Her er de næste ting:
Formatet på rapporten (mangener) Indholdsfortegnelsen Overskrifter Formatering af overskrifter og tekst Sidehoved med rapporten navn i den ene side og afsnittet i den anden side af sidehovedet
Det er ret svært at overskue makroen, men det er da muligt at nogle ting kan udelades. Jeg tror det ikke det vil have nogen indflydelse på performance.
Hviad er det, du ønsker skal foretages med de sidste ting, du nævner?
Jeg kan godt selv lave margen på rapporten. Indholdsfortegnelsen kan jeg også selv lave, men resten skal jeg nok have lidt hjælp til:-)
Jeg vil godt have forskellige niveauer på overskrifterne (1 Overskrift 1, 1.1 Overskrift 2, 1.1.1 Overskrift 3). Disse niveauer skal også vises i indholdsfortegnelsen.
Jeg vil godt kunne lave mine egne overskrifter. Kan man formatere overskrifter efter niveauer? Her tænker jeg på, at hvis en overskrift har niveau 1, så kan man formatere alle niveau 1 overskrifter med den overskrift type som man vil have? F.eks. når man er flere til at skrive en rapport, så vil det være dejligt, at man kunne formatere overskrifterne så de er ens i hele rapporten.
Det kan man godt ved hjælp af typografier, men jeg tror at vi er ved at komme lidt ud på et sidespor her. Jeg vil anbefale dig at læse det hæfte om rapportskrivning, som jeg tidligere har linket til. Det burde faktisk give dig svar på de fleste spørgsmål.
Så kan du altid vende tilbage, hvis der opstår konkrete problemer. Det er betydeligt nemmere at håndtere end generelle rapportproblemstillinger.
OK. Jeg har læst hæftet om rapportskrivning og har fået svar på en del af mine spørgsmål:-)
Dog har jeg stadigvæk nogen spørgsmål, som jeg ikke har kunne finde svaret på i hæftet.
Jeg har fundet svar på alle mine spørgsmål fra d. 04/01-2006 12:35:51 undtagen et.
1) Hvordan laver man sidehoved med rapporten navn i den ene side og afsnittet i den anden side af sidehovedet? Er der ikke en smart måde, hvor på man kan gøre dette?
2) Hvordan laver man linienummerering? Jeg skal bruge det til at indsætte noget maskinekode (java, C++) i dokumentet. Jeg kan ikke bruge "optælling med tal eller bogstaver", da word springer tomme linier over og linier som fortsætter på næste linie. Der jeg efterlyser er, at hver linie skal have sit eget linienummer, hvor maskinekoden er indsæt i dokumentet.
1) Hvor smart det er ved jeg ikke, men du kanc indsætte et felt i venstre side med filens navn/dokumentets navn (feltet hedder FILENAME og indsættes uden parametre), hvis du kalder rapporten det samme som filen. Så kan du i højre side indsætte et felt, der refererer til en overskrift (Feltet hedder STYLEREF og indsættes med parameteren, der peget på det relvante oversrkiftsniveau. Begge findes under Indsæt - Felt.
2) Words lionienummerering findes under Filer Sideopsætning - Layout. Men desværre er den indrettet på den måde, at den linienummererer hele dokumentet eller ingenting. Du har dog mulighed for under Formater - afsnit, at skjule linienumrene i konkrete afsnit. Den nemmeste løsning er nok at slå liniemure til. Derefter at markere hele dokumentet og skjule dem. Så kan du vælge "skjulningen" fra, der hvor du vil havde dem vist.Hvis de skal starter ved 1 ved kodeelwement, skal du bruge den variant, der hedder Forfar i hver sektion, og så indsætte sektionsskift, forløbende før og efter disse afsnit.
Jeg tror, at jeg har styr på de meste nu. Hvis jeg kommer i tænke om et konkret spørgsmål, så opretter jeg et spørgsmål som vedører dette. Jeg prøver, om jeg kan lave nogle af tingene i VBA.
Mange tak for hjælpen:-) Er der nogen som vil have point?
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.