Avatar billede nph12 Nybegynder
22. december 2005 - 15:13 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til rapportskrivning

Hej
Jeg har brugt Word til rapportskrivning før, men synes at det er lidt at arbejde med.

Findes der andre programmer som man kan bruge til rapportskrivning?
Avatar billede jkrons Professor
22. december 2005 - 15:15 #1
Du kan bruge stort set alle tekstbehandlingsprogrammer - men om de er bedre end Word, er nok en smags sag.
Avatar billede ut2003dkchamp2003 Nybegynder
22. december 2005 - 15:16 #2
Notepad er i hvert fald nemt ..
Bare ALT+R skriv Notepad, ok, så har du den..
Jeg bruger i hvert fald altid notepad =)
Avatar billede ali.k Nybegynder
22. december 2005 - 15:17 #3
Her er en gratis: http://da.openoffice.org/
Avatar billede nph12 Nybegynder
22. december 2005 - 15:37 #4
Det er formateringen som jeg synes ikke er helt let at arbejde med i Word.
Avatar billede tjp Mester
22. december 2005 - 16:18 #5
Hvis du er til det lidt hårdere, er LaTex måske sagen. I følge de inkarnerede brugere er det det eneste valg i forbindelse med notation af matematiske udtryk og skrivning af store rapporter. For en introduktion se:

http://www.ctan.org/tex-archive/info/lshort/english/lshort.pdf
Avatar billede jkrons Professor
22. december 2005 - 17:01 #6
tip->aTex er måske endda særdeles velegnet, men hvis man synes formatering i Word er besværligt, at LaTex nok ikke nemmere.

nph12-> Hvad er det i Word, der er besværligt ved formateringen? Måske kunne du spare noget ved hjælp af typografier.
Avatar billede nph12 Nybegynder
22. december 2005 - 17:49 #7
Jeg synes, at der er svært at arbejde med sidehoved og sidefod, specielt hvis man det ikke skal være det samme som skal stå på alle side (f.eks. skal der ikke være sidehoved og sidefod på forside og på indholdsfortegnelsen).

Sidetal skal man tælles fra indholdsfortegnelsen, men selve sidetallet skal først på efter indholdsfortegnelsen.

Jeg selv altid det er et problem, når flere har skrevet til rapporten og man så skal samle det hele i et dokument.

Det var noget af det, jeg kan sikkert komme på mere. Hvis man kan lave det ordenligt i Word, så vil jeg helst det ellers må der være andre programmer som kan klare opgaven.
Avatar billede jkrons Professor
22. december 2005 - 23:53 #8
Det er egentglig ikke så svært i Word. Det gælder mest om at få styr på opdeling af dokumentet i sektioner.

Her kan du hente en vejledning i rapportskrivning med Word. Den er til 97, men virker også på nyere versioner:

http://www.libris.dk/default.asp?loadside=/vis_Artikel.asp?ArticleID=904
Avatar billede tjp Mester
23. december 2005 - 01:16 #9
Det er nemt at lave første side anderledes end de andre: Filer > Sideopsætning, sæt hak ved 'Speciel første side', som så får sit eget sidehoved/-fod. Her kan du så undlade at indsætte et sidetalsfelt.

Ved at vælge Indsæt > Sidetal > Format, kan du sætte 'Begynd med:' til 0, hvorved Indholdfortegnelsen bliver side 1 (men jeg tror ikke du kan slippe for nummerering af denne, udover selvfølgelig at fjerne sidetal for hele rapporten også lige printe en specialversion af Indholdsfortegnelsen).

Ved at bruge Underdokumenter, kan I hver især arbejde på hver jeres del af rapporten og samle disse i et Hoveddokument. Ellers kan Funktioner > Ændringer bruges til at holde styr på hvem der har gjort hvad hvor.
Avatar billede jkrons Professor
23. december 2005 - 08:55 #10
tip-> Man kan sagtens starte sidenummereringen et tilfældigt sted, fx efter indholdsfortegenlsen.
Avatar billede tjp Mester
23. december 2005 - 12:52 #11
jkrons>>
Ok, men hvordan gør man lige det?
Avatar billede jkrons Professor
23. december 2005 - 12:55 #12
Lav et sektionsskift, fortløbende nederst på indholdsfortegnelsesn sidste side. Gå til næste side. Vis sidehoved/fod her. Klik på knappen "Samme som forrige", så samme som forrige ophæves. Indsæt sidetal og bestem, hvad, der skal startes med. klik på knappen forrige siddehoved og slet sidetallet her.
Avatar billede tjp Mester
23. december 2005 - 14:02 #13
Takker
Avatar billede jkrons Professor
23. december 2005 - 14:04 #14
Velbekomme :-)
Avatar billede nph12 Nybegynder
25. december 2005 - 13:04 #15
Jeg tror, at jeg holder mig til Word:-)

Kan man ikke definere mange af de ting man skal bruge til rapportskrivning vha. VBA? Ikke jeg har den store erfaring med VBA, men er det ikke den vej jeg skal gå, hvis jeg skal lave de ting som jeg efterlyser?

Jeg vil godt automatisere arbejdsgangen ved at lave et dokument, hvor indholdsfortegelse, sidetal, sidehoved, arbejde med underdokumenter og formatering af dokumentet m.m. er tilføjet på forhold, så jeg ikke behøver at lave disse ting hver gang. Det kan man vel med noget VBA kode?
Avatar billede jkrons Professor
25. december 2005 - 16:03 #16
Det kan du godt, men du skal lave det rigtigt mange gange, før det vil være anstregelsernee værd at lave det i VBA.

Det må være noget nemmere at lave en skabelon.
Avatar billede nph12 Nybegynder
26. december 2005 - 11:45 #17
OK. Jeg prøver at lave en liste med alle de ting, som jeg vil have med i rapport-dokumentet.

Jeg prøver i første omgang at lave en skabelon og vender lige tilbage, hvis det er noget jeg ikke kan finde ud af. Kigger lige lidt på VBA og se, om det er noget som er til at finde ud af.
Avatar billede jkrons Professor
26. december 2005 - 11:51 #18
Du er meget velkommen :-)
Avatar billede nph12 Nybegynder
28. december 2005 - 13:13 #19
OK. Kan vi ikke tage en ting af gangen og bygge videre på det?

Forside (ingen sidehoved og sidefod)
Indholdsfortegnelse (ingen sidehoved og sidefod)
Selve rapporten (sidetal i sidefoden, men forside og indholdsfortegnelse tæller med)

Der skal tilføjes flere ting til "selve rapporten", men det kan senere.
Avatar billede nph12 Nybegynder
28. december 2005 - 13:18 #20
Der skulle selvfølgelig stå: "Der skal tilføjes flere ting til "selve rapporten", men det kan vi tage senere."
Avatar billede nph12 Nybegynder
29. december 2005 - 09:39 #21
Er der nogen som vil hjælpe mig med at lave rapport-skabelonen?
Avatar billede jkrons Professor
29. december 2005 - 10:47 #22
Gerne, men jeg har lidt travlt mellem jul og nytår, så der kan gå lidt tid mellem mine indlæg her.

Start med at lave et dokument med en tom side.
fortløbende og klik OK.
Lav et tvunget sideskift.
På side 2 vælger du Vis Sidehoved/fod.
Skift til foden og indsæt sidetallet, der, hvor du vil have det til at stå. Brug sidetalsknappen i sideghovedværktøjslinien).
Klik på knappen "Sammenkæd med forrige" så teksten Samme som forrige over sidefoden forsvinder.
Klik på knappen Vis forrige.
Slet sidetallet. Luk sidehoved/fod.
Gem dokumentet som en skabelon.
Vis "koder". Placer markøren efter sektionsskiftet og slet sideskiftet.
Gem igen som skabelon.

Når du nu begynder at skrive forside og indholdsfortegelse, kommer der ingen sidetal på disse. Når du skal igang med selve teksten skal du med piltasten flytte markøren ned under sektionsskiftet og lave et tvunget sideskift. Så kommer der sidetal påc de følgende sider.
Avatar billede nph12 Nybegynder
02. januar 2006 - 17:31 #23
Jeg har optaget en macro af det du har beskrevet den 29/12-2005 10:47:38. Jeg bruger sidetal fra indsæt -> Sidetal og ikke sidetalfunktionen fra sidehovedværktøjslininen. Kan man reduceret linierne i makroen, så det ikke fylder så meget?

Sub Makro1()
'
' Makro1 Makro
' Makro indspillet 01-01-2006 af nph12
'
    Selection.InsertBreak Type:=wdSectionBreakNextPage
    If ActiveWindow.View.SplitSpecial <> wdPaneNone Then
        ActiveWindow.Panes(2).Close
    End If
    If ActiveWindow.ActivePane.View.Type = wdNormalView Or ActiveWindow. _
        ActivePane.View.Type = wdOutlineView Then
        ActiveWindow.ActivePane.View.Type = wdPrintView
    End If
    ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekCurrentPageHeader
    Selection.HeaderFooter.LinkToPrevious = Not Selection.HeaderFooter. _
        LinkToPrevious
    Selection.HeaderFooter.LinkToPrevious = Not Selection.HeaderFooter. _
        LinkToPrevious
    If Selection.HeaderFooter.IsHeader = True Then
        ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekCurrentPageFooter
    Else
        ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekCurrentPageHeader
    End If
    Selection.HeaderFooter.LinkToPrevious = Not Selection.HeaderFooter. _
        LinkToPrevious
    With Selection.HeaderFooter.PageNumbers
        .NumberStyle = wdPageNumberStyleArabic
        .HeadingLevelForChapter = 0
        .IncludeChapterNumber = False
        .ChapterPageSeparator = wdSeparatorHyphen
        .RestartNumberingAtSection = True
        .StartingNumber = 3
    End With
    Selection.HeaderFooter.PageNumbers.Add PageNumberAlignment:= _
        wdAlignPageNumberRight, FirstPage:=False
    If Selection.HeaderFooter.IsHeader = True Then
        ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekCurrentPageFooter
    Else
        ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekCurrentPageHeader
    End If
    ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekMainDocument
    ActiveWindow.ActivePane.VerticalPercentScrolled = 84
    If ActiveWindow.View.SplitSpecial <> wdPaneNone Then
        ActiveWindow.Panes(2).Close
    End If
    If ActiveWindow.ActivePane.View.Type = wdNormalView Or ActiveWindow. _
        ActivePane.View.Type = wdOutlineView Then
        ActiveWindow.ActivePane.View.Type = wdPrintView
    End If
    ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekCurrentPageHeader
    If Selection.HeaderFooter.IsHeader = True Then
        ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekCurrentPageFooter
    Else
        ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekCurrentPageHeader
    End If
    With Selection.HeaderFooter.PageNumbers
        .NumberStyle = wdPageNumberStyleArabic
        .HeadingLevelForChapter = 0
        .IncludeChapterNumber = False
        .ChapterPageSeparator = wdSeparatorHyphen
        .RestartNumberingAtSection = True
        .StartingNumber = 3
    End With
    Selection.HeaderFooter.PageNumbers.Add PageNumberAlignment:= _
        wdAlignPageNumberRight, FirstPage:=False
    ActiveWindow.ActivePane.View.PreviousHeaderFooter
    Selection.HeaderFooter.LinkToPrevious = Not Selection.HeaderFooter. _
        LinkToPrevious
    ActiveWindow.ActivePane.View.PreviousHeaderFooter
    ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekMainDocument
    ActiveWindow.ActivePane.VerticalPercentScrolled = 83
End Sub
Avatar billede nph12 Nybegynder
04. januar 2006 - 12:35 #24
Kan man reducere linierne i makroen?

Jeg har også nogle andre ting som jeg gerne vil have hjælp til. Her er de næste ting:

Formatet på rapporten (mangener)
Indholdsfortegnelsen
Overskrifter
Formatering af overskrifter og tekst
Sidehoved med rapporten navn i den ene side og afsnittet i den anden side af sidehovedet

Der kommer nok et par ting ekstra..
Avatar billede jkrons Professor
04. januar 2006 - 13:39 #25
Det er ret svært at overskue makroen, men det er da muligt at nogle ting kan udelades. Jeg tror det ikke det vil have nogen indflydelse på performance.

Hviad er det, du ønsker skal foretages med de sidste ting, du nævner?
Avatar billede nph12 Nybegynder
04. januar 2006 - 20:04 #26
Jeg kan godt selv lave margen på rapporten. Indholdsfortegnelsen kan jeg også selv lave, men resten skal jeg nok have lidt hjælp til:-)

Jeg vil godt have forskellige niveauer på overskrifterne (1 Overskrift 1, 1.1 Overskrift 2, 1.1.1 Overskrift 3). Disse niveauer skal også vises i indholdsfortegnelsen.

Jeg vil godt kunne lave mine egne overskrifter. Kan man formatere overskrifter efter niveauer? Her tænker jeg på, at hvis en overskrift har niveau 1, så kan man formatere alle niveau 1 overskrifter med den overskrift type som man vil have? F.eks. når man er flere til at skrive en rapport, så vil det være dejligt, at man kunne formatere overskrifterne så de er ens i hele rapporten.
Avatar billede jkrons Professor
04. januar 2006 - 22:31 #27
Det kan man godt ved hjælp af typografier, men jeg tror at vi er ved at komme lidt ud på et sidespor her. Jeg vil anbefale dig at læse det hæfte om rapportskrivning, som jeg tidligere har linket til. Det burde faktisk give dig svar på de fleste spørgsmål.

Så kan du altid vende tilbage, hvis der opstår konkrete problemer. Det er betydeligt nemmere at håndtere end generelle rapportproblemstillinger.
Avatar billede nph12 Nybegynder
05. januar 2006 - 16:38 #28
OK. Jeg har læst hæftet om rapportskrivning og har fået svar på en del af mine spørgsmål:-)

Dog har jeg stadigvæk nogen spørgsmål, som jeg ikke har kunne finde svaret på i hæftet.

Jeg har fundet svar på alle mine spørgsmål fra d. 04/01-2006 12:35:51 undtagen et.

1) Hvordan laver man sidehoved med rapporten navn i den ene side og afsnittet i den anden side af sidehovedet? Er der ikke en smart måde, hvor på man kan gøre dette?

2) Hvordan laver man linienummerering? Jeg skal bruge det til at indsætte noget maskinekode (java, C++) i dokumentet. Jeg kan ikke bruge "optælling med tal eller bogstaver", da word springer tomme linier over og linier som fortsætter på næste linie. Der jeg efterlyser er, at hver linie skal have sit eget linienummer, hvor maskinekoden er indsæt i dokumentet.
Avatar billede jkrons Professor
05. januar 2006 - 17:21 #29
1) Hvor smart det er ved jeg ikke, men du kanc indsætte et felt i venstre side med filens navn/dokumentets navn (feltet hedder FILENAME og indsættes uden parametre), hvis du kalder rapporten det samme som filen. Så kan du i højre side indsætte et felt, der refererer til en overskrift (Feltet hedder STYLEREF og indsættes med parameteren, der peget på det relvante oversrkiftsniveau. Begge findes under Indsæt - Felt.

2) Words lionienummerering findes under Filer Sideopsætning - Layout. Men desværre er den indrettet på den måde, at den linienummererer hele dokumentet eller ingenting. Du har dog mulighed for under Formater - afsnit, at skjule linienumrene i konkrete afsnit. Den nemmeste løsning er nok at slå liniemure til. Derefter at markere hele dokumentet og skjule dem. Så kan du vælge "skjulningen" fra, der hvor du vil havde dem vist.Hvis de skal starter ved 1 ved kodeelwement, skal du bruge den variant, der hedder Forfar i hver sektion, og så indsætte sektionsskift, forløbende før og efter disse afsnit.
Avatar billede nph12 Nybegynder
06. januar 2006 - 11:04 #30
Jeg kigger på det her i weekenden og prøver at lave en rapport-skabelon. Så kan jeg se, om jeg har det hele med eller om jeg mangler noget.
Avatar billede nph12 Nybegynder
09. januar 2006 - 18:56 #31
Jeg tror, at jeg har styr på de meste nu. Hvis jeg kommer i tænke om et konkret spørgsmål, så opretter jeg et spørgsmål som vedører dette. Jeg prøver, om jeg kan lave nogle af tingene i VBA.

Mange tak for hjælpen:-) Er der nogen som vil have point?
Avatar billede nph12 Nybegynder
27. januar 2006 - 08:27 #32
lukker