Avatar billede bojohansen Nybegynder
25. april 2001 - 02:09 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Er det bedst at bruge flere DB\'er

Er der nogen fordel ved at bruge flere Databaser på sin hjemme side end som kun at bruge en.

Det er jo en kerne som styrer alle databaser så er der nogen egentligt fordel ved at bruge mere end en????

Opnår man bedre hastighed?
Avatar billede s1000 Nybegynder
25. april 2001 - 02:35 #1
Forsøg at bruge en enkelt med flere tabeller. Medmindre indholdet nødvendiggør en opdeling i flere databaser.

Hvis du eks. benytter en filbaseret database som eks. Access skal din database kun åbnes en enkelt gang ved forespørgsler, hvilket alt andet lige belaster serveren i mindre grad.
Avatar billede kasper Nybegynder
25. april 2001 - 03:32 #2
Jeg prøver igen, eksperten valgte at lade være med at poste mit tidliger indlæg!

Hvis du regner med at dit web-site får mange brugere, skal du (hvis du bruger Access) benytte flere baser, man plejede i \"gamle\" dage at sige 3 brugere samtidig pr. base var max. da Access ikke er så god til at håndtere mange brugere samtidig, generelt kan man sige at Access er til interne netværk, med få brugere.

Hvis du vil afvikle mange base-træk, skal du nok overveje f.eks. Mysql eller noget lign.

Avatar billede kasper Nybegynder
25. april 2001 - 03:34 #3
fordelen ved mange Acces-baser er at belastningen på den enkelte base blev væsentligt reduceret, derfor vælger man at bruge mere end en!
Avatar billede kasper Nybegynder
25. april 2001 - 03:35 #4
Og når belastningen på den enkelte base er reduceret opnår man højere hastighed i forhold til den enkelte bruger, men samtidig også større serverbelastning!
Avatar billede barnabas Nybegynder
25. april 2001 - 05:42 #5
Hvis du skal have noget specielt ud af flere databaser skal du nok også gøre dig selv den tjeneste at placere access databaserne på forskellige diske.

I \"rigtige\" databaser styrer din dbms disse forhold for dig, og du kan sagtens nøjes med en database registrering / forekomst.

(eg: oracle, msqlserver, postgressql osv)
Avatar billede bojohansen Nybegynder
25. april 2001 - 12:43 #6
Nu er tanken at der skal konventeres til MySQL måske MSSQL hvis trafikken bliver til det.

Det hele skal køre på et Web hotel, så hvor mange der er på hver server vides ikke ej heller den nuværende aktuelle belastning.

Snakker vi om egen server så varer det nok lige et par dage inden det kommer på tale, men bliver sitet en succes bliver det gennemført.

Jeg mener at have forstået engang at MySQL er ligeglad med om det ligger i en en DB eller i 10 DB\'s da selve SQL serveren alligevel kun kan kører en bestemt mængde igennem. Er der noget hold i det??
Avatar billede barnabas Nybegynder
25. april 2001 - 15:33 #7
Mysql er en mellemting mellem access og \"rigtige\" databaser som dem jeg skrev ovenover. Den er lynenes hurtig til mindre webløsninger, men mangler nogle helt grundlæggende ting som row locking. Det er i hvert fald hvad jeg har kunnet læse mig til. (row locking er når du opdaterer en række i en tabel, så skal den i opdaterings øjeblikket være låst for læsning). Postgres sql er OGSÅ helt gratis og kan frit benyttes. Den har jeg arbejdet lidt med, og i visse tilfælde har den faktisk været hurtigere end de oracle databaser jeg også har sat med.

Men så vidt jeg ved kører den vist bedst (kun?) på UNIX maskiner. Jeg har ikke set en port  til windows.
Avatar billede bojohansen Nybegynder
25. april 2001 - 16:41 #8
Ok, jeg ser hvad der sker. Er ved at bygge det om til inkluderings filer igennem sitet, så det er relativt nemt at ændre i hvis det skulle blive nødvendigt.

Angående Andre DB\'er end MySql, MsSql & Access så er det jo ikke lige til at finde et web hotel som har andet, nogle har selvfølgelig Oracle men det er ikke lige det jeg vil ud og invistere i her fra starten af.