Avatar billede crackrash Nybegynder
21. december 2005 - 10:29 Der er 8 kommentarer

wire parameters/ child rotation på parent X OG Y akse samtidig?

Jeg skal animerer en bil og hjulene skal dreje præcist med.
Jeg har linket hjulene til bilens chassis. Med wire parameters kan jeg roterer hjulene helt perfekt, når bilen kører i en lige linie: ud af X eller Y.  Bilen skal på et tidspunkt dreje ind i en kurve, derfor har jeg brug for et script eller lign. der gør det muligt at hjulene roterer når chassiet bevæger sig i X og Y samtidigt. Det må da kunne lade sig gøre
Avatar billede osborne Nybegynder
21. december 2005 - 23:58 #1
Jo der findes et script (og forklaring af dette et sted) .. jeg leder som en sindsyg for  at finde det blandt mine filer. Og skal nok give dig besked når/hvis jeg finder linket til det...

En anden mulighed for dig er måske at bruge Reactor Car-Wheel Constraing. Her et udsnit af 3ds max hjælpen på det:

Car-Wheel Constraint
Create panel->Helpers->reactor->Car-Wheel

Menu bar->reactor->Create Object->Car-Wheel Constraint

reactor toolbar->Create Car-Wheel Constraint button

You can use this constraint to attach a wheel to another object - for instance, a car chassis. You can also constrain a wheel to a position in world space. During the simulation, the wheel object is free to rotate around a spin axis defined in each object's space. Linear motion is allowed for the wheel along a suspension axis. You can also add limits to the wheel's movement along this axis. The constraint's child body will always act as the wheel, while the parent will act as the chassis.

Car-Wheel constraints also have spin parameters. If these are nonzero, the constraint will turn the wheel during the simulation. You can specify a target velocity and a target gain - this is the maximum angular impulse that the motor can apply to the rigid body in order to achieve the target velocity.

To add a car-wheel constraint to the simulation you need to add it to a valid constraint solver. A car-wheel constraint will be simulated if it has the correct number of rigid bodies attached and is included in a valid constraint solver. When not selected, invalid car-wheel constraints will be colored red in the viewport.

Du kan også prøve at se på Reactor Toy Car, som sætter en del op automatisk:

Toy Car
Create panel->Helpers->reactor->Toy Car

Menu bar->reactor->Create Object->Toy Car

reactor toolbar->Create Toy Car button

The reactor toy car is a quick, fun way to create and simulate a simple car, without having to set up each constraint separately yourself.

The toy car helper lets you choose a chassis and wheels for your car, tweak various properties such as the strength of its suspension, and specify whether you would like reactor to turn its wheels during the simulation. reactor then sets up all the necessary constraints to simulate the car.

A toy car will be simulated if it has a chassis rigid body and at least one wheel rigid body. When not selected, invalid toy car helpers will be colored red in the viewport.
Avatar billede crackrash Nybegynder
22. december 2005 - 09:46 #2
Hey osborne tak for svar. Jeg har forsøgt mig med reactor, men jeg vil helst undgå at køre en simulation da jeg skal ha vognen til at lave mange forskellige ret præcise bevægelser. Hvis Wheel contstraint eller toy car kan fungerer uden at køre simulation ville det være perfekt. Hvis du kan finde det script/link bliver det jul alligevel :)
Avatar billede osborne Nybegynder
22. december 2005 - 18:28 #3
Arrk .. kender du det .. jeg VED at jeg har set dette et sted, men helt umuligt at finde nu. Eneste jeg kunne finde var nogle (nu døde) links fra 2004 til en site i Polen der hed noget med Pixel Factory. En søgning på navnet "Pixel Factory" gav et andet link .. ikke lige det du søger, men et script som beregner hvor meget et hjul skal rotere i forhold til hvordan det bevæger sig. Jeg har ikke studeret det i dybden endnu, men måske noget du kan bruge?

http://pixelfactory.mchtr.pw.edu.pl/scripts/rollin/rollin.html

God jul under alle omstændigheder :)
Avatar billede crackrash Nybegynder
23. december 2005 - 09:40 #4
Det ser ikke tosset ud. Jeg kaster mig ud i det. Tak for hjælpen.
Og må der ligge den fede gave til dig under træet
Avatar billede osborne Nybegynder
23. december 2005 - 21:28 #5
he he .. så blev det jul. Jeg har lige testes scriptene lidt, og de virker fint for mig .. også i Max 8 (hvad man kunne være lidt nærvøs for, da de er et par år gamle og ikke alle scripts er forward compatible).

Hvis du har linket din bil sammen, animeret den incl. hjulene og deres "opretstående rotation" og så bruger rollin.ms scriptet på hver hjul for sig så burde det spille. Der er en del indstillingsmuligheder, som også beskrevet i readme filen til den truck animation og script.
Avatar billede osborne Nybegynder
12. februar 2006 - 12:30 #6
Blot nysgerrig efter at høre om du fik det til at funke?
Avatar billede crackrash Nybegynder
13. februar 2006 - 10:18 #7
Hey Osborne...jeg havde en ond deadline så jeg nåede det sguette. Havde håndanimeret halvdelen da jeg så dit skriv...og var for presset til at gi mig i kast med det. Men når jeg får tid skal jeg klart scripte den vogn i smadder. Takker mange gange igen.
Avatar billede osborne Nybegynder
11. marts 2006 - 01:37 #8
he he .. helt ok.