Avatar billede mpless Nybegynder
20. december 2005 - 10:22 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Opdater script fra Flash6 til flash8

System.capabilities.language = "da";
Stage.showMenu = false;

//variables
var CharList:Array = new Array();
var facitChars:Array = new Array();
var feedBacks:Array = new Array();
var mplreplaceChars:Array = new Array(".",",","?","!",";",":");

var cIndex:Number = 0;
var Restriction:String = "";
var Errortext:String = "";
var setPosition:Boolean = false;
var newkeypress:Boolean = false;
var savedchar:String = "";
var savedcharpos:Number = -1;
var numberCharacters:Number = 0;
var TempNumberCharacters:Number = 0;
var foundCharacters:Number = 0;
var textlength:Number = 0;
var feedbackfound:String = "";
var finishedfeedback:String = "";
var removeindex1:Number = 0;
var removeindex2:Number = 0;
var CorrectTextLength:Number = 0;

import TextField.StyleSheet;

var flashcards_styleSheet : StyleSheet = new StyleSheet ();
flashcards_styleSheet.onLoad = function (success : Boolean)
{
    if (success)
    {
        trace ("Stylesheetet blev hentet");
        var styleName : String = ".afvikler_feedback";
        var styleObject : Object = flashcards_styleSheet.getStyle (styleName);

        // Fontname
        var theFontFromCss:String = styleObject ["fontFamily"];
        var theFontCss:Array = theFontFromCss.split("\"");
        _root.input_fmt.font = theFontCss.join("");;

        // Color  - fra #333333 til 0x333333
        var theColor:String = "";
        var theColorFromCss:String = styleObject ["color"];
        _root.input_fmt.color =  "0x" + theColorFromCss.substr(1, theColorFromCss.length);

        // Fontsize
        var theSize:Number = 0;
        var theSizeFromCss:String = styleObject ["fontSize"];
        var theSizeCss:Array = theSizeFromCss.split("");
        var theFinalSize:Array = new Array();

        for(var i:Number = 0;  i < theSizeCss.length;  i++){
            if(!isNaN(Number(theSizeCss[i]))){
                theFinalSize.push(theSizeCss[i]);
            }
        theSize = Number(theFinalSize.join(""));
        _root.input_fmt.size = theSize;
    }else
    {
        trace ("Stylesheetet blev ikke hentet");
    }
};
flashcards_styleSheet.load ("css/styles.css");

function display (my_styleSheet : StyleSheet) : Void
{
    var styleNames : Array = my_styleSheet.getStyleNames ();
    if ( ! styleNames.length)
    {
        trace ("This is an empty style sheet.");
    } else
    {
        for (var i = 0; i < styleNames.length; i ++)
        {
            var styleName : String = styleNames [i];
            trace ("Style " + styleName + ":");
            var styleObject : Object = my_styleSheet.getStyle (styleName);
            for (var propName in styleObject)
            {
                var propValue = styleObject [propName];
                trace ("\t" + propName + ": " + propValue);
            }
            trace ("");
        }

function setInput (my_styleSheet : StyleSheet) : Void
{
    var styleName : String = ".backend_input";
    var styleObject : Object = my_styleSheet.getStyle (styleName);

    var input_fmt:TextFormat = new TextFormat();
    input_fmt.font = styleObject ["fontFamily"];
    input_fmt.color = styleObject ["color"];
    input_fmt.size = 18;//styleObject ["fontSize"];
    _root.input_fmt = input_fmt;
}

//go through xmlfile
parseXML();
//object to contain information about characters

function CharacterInf(feed, char, pos,answerStatus, found) {
    this.feedback = feed;
    this.Character = char;
    this.charPos = pos;
    this.predefined = predef;
    this.found = found;
    this.answerStatus = answerStatus;
}

function CheckCharacter(pos, chartype) {

    // checks if the character (chartype) entered in the textfield
    // corresponds to characters/positions in CharList
    var succeed = false;
    var feedbacktext = "";
    var ExcludeFromIncrement;
    var i = 0;
    var crlfCount=0;
    var crlfIndex=0;
    //trace (pos);

    do
    {
        //Count linefeeds before pos to substract from CharList[i].charPos
        crlfIndex = txtText.text.indexOf(chr(13) ,crlfIndex+1);
    //    trace("ff" + crlfIndex);
        //IncrementCharPosition(crlfIndex);
        crlfCount++;

    }
    while (crlfIndex<pos && crlfIndex!=-1);
    //crlfCount--;
crlfCount = crlfCount-crlfCount;

    do
    {
        if ((CharList[i].charPos-crlfCount == pos) && (CharList[i].Character == chartype) && (CharList[i].found == false)) {
//trace("jhg " + CharList[i].feedback);
            // Hvis det er et punktum, skal det evt. næste ord ændres til stort begyndelses bogstav

            if(CharList[i].Character == "." || CharList[i].Character == "?" || CharList[i].Character == "!"){
                var tempText:String = txtText.text;
                if(tempText.charAt(CharList[i].charPos+2).length > 0){
                Selection.setFocus("txtText");
                Selection.setSelection(CharList[i].charPos+2, CharList[i].charPos+3);
                var replaceChar:String = tempText.charAt(CharList[i].charPos+2).toUpperCase();
                txtText.replaceSel(replaceChar);
                Selection.setSelection(CharList[i].charPos+1, CharList[i].charPos+1);
                }
            if (CharList[i].answerStatus=="true")    {
                foundCharacters += 1;
            //}
            }
                CharList[i].found = true;
                //set feedbacktext if character was correct
                feedbacktext = CharList[i].feedback;
                Succeed = true;
                ExcludeFromIncrement = CharList[i]; //save character from increment
                CharList.splice(i, 1);
                feedBacks.splice(i,1);

                trace(feedBacks);

        }
        i++;
    }
    while (succeed == false && i<CharList.length);

    //increase subsequent charpositions
    IncrementCharPosition(pos);
    if (Succeed != false)
        CharList.push(ExcludeFromIncrement); //add saved character to charlist
    //return feedbacktext
    return feedbacktext;

}
//increments charposition in of chars in arrays when a char has been inserted
function IncrementCharPosition(pos) {
    for (var count = 0; count<CharList.length; count++) {
        if (CharList[count].charPos>=pos) {
            CharList[count].charPos++;
        }

//goes through xmlfile
function parseXML() {
    XMLdoc = new XML();
    XMLdoc.ignoreWhite = true;
    XMLdoc.onLoad = handleLoad;
    if(_root.xmlFile == undefined){
        XMLdoc.load("xml/test.xml");
    }else{
        XMLdoc.load(_root.xmlFile);
    }
var low;
var high;
var scorepct;

function handleLoad(success) {
    if (success) {

        // <layout>
        var textF:TextFormat = new TextFormat();
        //    trace("font: " + XMLdoc.childNodes[0].childNodes[1].childNodes[2].childNodes[0].nodeValue);
            textF.bold = true; //XMLdoc.childNodes[0].childNodes[1].childNodes[6].childNodes[0].nodeValue;
            textF.font = XMLdoc.childNodes[0].childNodes[1].childNodes[1].childNodes[0].nodeValue;
            textF.size = Math.round(XMLdoc.childNodes[0].childNodes[1].childNodes[2].childNodes[0].nodeValue);
            textF.color = XMLdoc.childNodes[0].childNodes[1].childNodes[3].childNodes[0].nodeValue;

            textF.align = "left"; //XMLdoc.childNodes[0].childNodes[1].childNodes[3].childNodes[0].nodeValue;
        txtText.setNewTextFormat(textF);
        /*Test Layout
        for (var prop in textF) {
            trace(prop+": "+textF[prop]);
        }
        */
        //</layout>
        // <initText>
        txtText.background = true;//XMLdoc.childNodes[0].childNodes[1].childNodes[4].childNodes[0].nodeValue;
        txtText.backgroundColor = XMLdoc.childNodes[0].childNodes[1].childNodes[6].childNodes[0].nodeValue;
        txtText.text = XMLdoc.childNodes[0].childNodes[0].childNodes[0].childNodes[0].nodeValue.searchreplace("NEWLINE","\n");

        var finishedText:String = XMLdoc.childNodes[0].childNodes[0].childNodes[1].childNodes[0].nodeValue.searchreplace("NEWLINE","\n");
        //txtText.text = XMLdoc.childNodes[0].childNodes[0].childNodes[0].childNodes[0].nodeValue;

        var showFacitBtn:Boolean = XMLdoc.childNodes[0].childNodes[1].childNodes[0].childNodes[0].nodeValue == "true";
        trace("Vis knappen? " + showFacitBtn);
        facit_btn.enabled = showFacitBtn;
        facit_btn.visible = showFacitBtn;

        facit_btn.setSize(150, 22);
        facit_btn.label = "Vis de manglende tegn";
        facit_btn.toggle = true;

        Errortext = XMLdoc.childNodes[0].childNodes[0].childNodes[2].childNodes[0].nodeValue;
        finishedfeedback = XMLdoc.childNodes[0].childNodes[0].childNodes[3].childNodes[0].nodeValue;
        // </initText>

        //txtText.autoSize = true;

        facit_btn._x = (txtText._width - facit_btn._width) + 25;
        facit_btn._y = (txtText._height + facit_btn._height) + 10;

        txtText.border = true; //XMLdoc.childNodes[0].childNodes[1].childNodes[6].childNodes[0].nodeValue;
        txtMessage._y = 120+txtText._height;
        // <score>
        low = XMLdoc.childNodes[0].childNodes[2].childNodes[1].childNodes[0].nodeValue;
        high = XMLdoc.childNodes[0].childNodes[2].childNodes[2].childNodes[0].nodeValue;
        scorepct = XMLdoc.childNodes[0].childNodes[2].childNodes[3].childNodes[0].nodeValue;
        feedbackfound = XMLdoc.childNodes[0].childNodes[2].childNodes[5].childNodes[0].nodeValue;
        // </score>
        //position for number of found characters
        removeindex1 = feedbackfound.indexOf("%1");
        //position for total number of characters to find
        removeindex2 = feedbackfound.indexOf("%2");
        //<missingcharacters>
        numberCharacters = XMLdoc.childNodes[0].childNodes[3].childNodes.length;
        TempNumberCharacters = XMLdoc.childNodes[0].childNodes[3].childNodes.length;
        //trace(numberCharacters);
        for(var i=0;i<TempNumberCharacters;i++)
        {
            if(XMLdoc.childNodes[0].childNodes[3].childNodes[i].childNodes[3].firstchild.nodeValue=="false")
                numberCharacters--;
        }
        //trace(numberCharacters);

        CorrectTextLength = numberCharacters + txtText.text.length;
        //go through xml file and save information
        for (var i = 0; i<XMLdoc.childNodes[0].childNodes[3].childNodes.length; i++) {
            type = (XMLdoc.childNodes[0].childNodes[3].childNodes[i].childNodes[0].firstchild.nodeValue);
            //trace("TYPE: " + type + " (Ascii: " + type.charCodeAt(0) + ")");
            pos = (XMLdoc.childNodes[0].childNodes[3].childNodes[i].childNodes[1].firstchild.nodeValue)-1;
            feed = (XMLdoc.childNodes[0].childNodes[3].childNodes[i].childNodes[2].firstchild.nodeValue);
            answerstatus = (XMLdoc.childNodes[0].childNodes[3].childNodes[i].childNodes[3].firstChild.nodeValue);
            //add to variable containing characters that should be allowed in textbox
            if (Restriction.indexOf(type) == -1) {
                Restriction = Restriction.concat(type);
            }
            // create CharacterInf object
            inf = new CharacterInf(feed, type, pos,answerstatus, false);
            // add CharacterInf object to array CharList
            CharList[i] = inf;
            facitChars[i] = inf;
        }

for(i:Number = 0; i < mplreplaceChars.length; i++){
    for(var s:Number = 0; s < finishedText.length; s++){
        if((finishedText.charAt(s+1)) <> "*"){
            if(finishedText.charAt(s) == mplreplaceChars[i]){
                feedBacks.push(s);
            }

feedBacks.sort(Array.NUMERIC);

var correctString:String = "";
var offSet:Number = 0;

/*
for(var i:Number = 0; i <= facitChars.length;i++){
    if(facitChars[i].answerstatus == "false"){
        facitChars.splice(i, 1);
    }

for(var i:Number = 0; i < facitChars.length;i++){
    trace("Facits: " + i + ":" + facitChars[i].answerstatus);
}
*/

for(var i:Number = 0; i < facitChars.length; i++){
    var length:Number = feedBacks[i]-offSet;

    if(facitChars[i].answerstatus <> "false"){
        length++;
    }
    correctString += finishedText.substr(offSet, length);
    offSet = feedBacks[i]+1;
}
    correctString += finishedText.substr(offSet);
    correctString = undoStars(correctString, "*","");
    //correctString = undoStars(correctString, chr(13)," ");

        myBH = new Object();
        myBH.click = function (evt){
        if (facit_btn.selected == true) { // check the state of the button
            tempText = txtText.text;
            txtText.text = correctString;//"Viser manglende tegn.";

var mark_fmt:TextFormat = new TextFormat();
mark_fmt.underline = true;
mark_fmt.bold = true;
mark_fmt.color = 0x000000;

for(var i:Number = 0; i < facitChars.length;i++){
    //txtText.setTextFormat(facitChars[i].charPos+i, mark_fmt);
}

/*for(var i:Number = 0; i < feedBacks.length;i++){
trace(feedBacks[i]);
    txtText.setTextFormat(feedBacks[i], mark_fmt);
}*/
        }else{
            txtText.text = tempText;
            }
        facit_btn.addEventListener("click", myBH);
    txtText.restrict = Restriction;
    time.text = Restriction;
        CharacterSearch();
    } else {
        facit_btn.enabled = false;
        facit_btn.visible = false;
        txtText.border = false;
        txtText.background = false;
        txtText.autoSize = true;
        txtText.text.align = "center";
        txtText.text = "Kunne ikke loade data fra XML-filen.";
    }

    // attach movieclip
    _root.attachmovie(TextClip, TextboxClip, 2);
    TextboxClip._x = txtText._x;
    TextboxClip._y = txtText._y;
    TextboxClip.height = txtText.height;
    TextboxClip.width = txtText.width;
    TextboxClip._alpha = 0;
    //set focus on textfield
    Selection.setFocus("txtText");
    Selection.setSelection(0, 0);

    txtMessage._y = txtText._height+25;
    time._y = txtText._height+25;
    time._x = txtText._width;
}

//add punctuation already in text to CharList to ensure they are not deleted
function CharacterSearch() {
    for (var i:Number = 0; i < Restriction.length; i++) {
        var indexFound:Number = -1;
        do {
            indexFound = txtText.text.indexof(Restriction.substr(i, 1), ++indexFound);
            if (indexFound != -1) {
                foundChar = new CharacterInf("", Restriction.substr(i, 1), indexFound, true);
                CharList[CharList.length] = foundChar;
            }
        } while (indexFound != -1);
    }

//add listener onKeyDown
myListener = new Object();
myListener.onKeydown = function() {
    keypress.text = "Key pressed: " +  Key.getAscii();
    if (eval(Selection.getFocus()) == _root.txtText) {
        setPosition = false;
        newkeypress = true;
        //get position in textfield
        txtText._caretIndex = Selection.getCaretIndex();
        cIndex = txtText._caretIndex;
        if (Selection.getBeginIndex() == Selection.getEndIndex()) {
            //save char,charposition and textlength in case insert key is toggled
            savedchar = txtText.text.substr(txtText._caretIndex, 1);
            savedcharpos = txtText._caretIndex;
            textlength = txtText.text.length;

            var AllowBackspaceDelete = false;
            if (Key.getCode() == Key.BACKSPACE) {
                savedchar = "";
                //check if cursor is after a wrong character that should be deleted
                if (Restriction.indexOf(txtText.text.substr(txtText._caretIndex-1, 1)) != -1) {
                    AllowBackspaceDelete = true;
                    var compare = 0;
                    for (i=0; i<CharList.length; i++) {
                        compare = CharList[i].charPos;
                        compare++;
                        if (compare == txtText._caretIndex) {

                            if(CharList[i].answerstatus == "false"){
                                AllowBackspaceDelete = true;
                            }else{
                                trace("falsk men sand");
                                AllowBackspaceDelete = false;
                            }
                if (AllowBackspaceDelete == false) {
                    ChangeFocus();
                }

            } else if (Key.getCode() == Key.DELETEKEY) {
                savedchar = "";
                //check if cursor is before wrong character that should be deleted
                if (Restriction.indexOf(txtText.text.substr(txtText._caretIndex, 1)) != -1) {
                    AllowBackspaceDelete = true;
                    for (i=0; i<CharList.length; i++) {
                        if (CharList[i].charPos == txtText._caretIndex) {
                            trace("hallooo");
                            AllowBackspaceDelete = false;
                        }
                if (AllowBackspaceDelete == false) {
                    //redirect
                    ChangeFocus();
                }
                } else if (Key.getCode() == Key.ENTER) {
                //redirect
                ChangeFocus();
            } else {
                cIndex = -1;
            }
        } else {
            //redirect
            ChangeFocus();
        }
};
Key.addListener(myListener);

// decrements charposition in arrays when deleting af character
function DecrementCharPosition(pos) {
    for (var i:Number = 0; i < CharList.length; i++) {
        if (CharList[i].charPos >= pos) {
            CharList[i].charPos--;
        }

//set focus on a different textfield, prevent character from being entered in txtText
function ChangeFocus() {
    Selection.setFocus("txtHidden");
    setPosition = true;
}
var currentScore;

// eventhandler for textfield onChanged event

txtText.onChanged = function() {
    //trace(Selection.getCaretIndex());
    var messagetext = "";

    if (Key.getCode() == Key.BACKSPACE || Key.getCode() == Key.DELETEKEY) {
        DecrementCharPosition(cIndex); //adjust charpositions after deleting char
        if (foundCharacters == numberCharacters && txtText.text.length == CorrectTextLength) {
            //set messagetext - all chars have been found
            messagetext = messagetext.concat(feedbackfound.substring(0, removeindex1), foundCharacters, feedbackfound.substring(2+removeindex1, removeindex2), numberCharacters, feedbackfound.substring(2+removeindex2, feedbackfound.length));
            txtMessage.text = finishedfeedback  + newline + messagetext;
            facit_btn.enabled = false;
        } else {
        //still not correct solution
            txtMessage.text = "";
        }
    } else {
        Entered = txtText.text.charAt(txtText._caretIndex);
        var feedbacktext = "";
        feedbacktext = CheckCharacter(txtText._caretIndex, Entered);
        trace(feedbacktext);
        //insert savedchar if INSERT key isToggled
        if (textlength == txtText.length && newkeypress == true && savedchar != "") {
            InsertChar();
            setPosition = true;
            newkeypress = false;
        }

        //set messagetext, number of characters found and total number of characters
        messagetext = messagetext.concat(feedbackfound.substring(0, removeindex1), foundCharacters, feedbackfound.substring(2+removeindex1, removeindex2), numberCharacters, feedbackfound.substring(2+removeindex2, feedbackfound.length));

        if (scorepct == "0"){
            currentScore=((high-low)/numberCharacters)*foundCharacters+Math.round(low);
        }else{
            currentScore=(((high-low)/numberCharacters)*foundCharacters+Math.round(low))/Math.round(high)*100;
        }
        if (feedbacktext != "") {
            if (foundCharacters != numberCharacters || txtText.text.length != CorrectTextLength) {
                //not all characters are found
                txtMessage.text = feedbacktext + newline + messagetext;
            } else {
                //all characters have been found
                //txtMessage.text = finishedfeedback + newline + messagetext";
                //txtMessage.text = finishedfeedback + newline + messagetext + " " + currentScore + "%" + newline + " " + time.text + " ";
                txtMessage.text = finishedfeedback + newline + messagetext;
                facit_btn.enabled = false;
                time.text = "";
                clearInterval(intervalID);
            }
        } else {
            //wrong character has been entered
            txtMessage.text = Errortext + newline + messagetext;
        }
};

//inserts saved char when INSERT key isToggled (overwrites)
function InsertChar() {
    trace("insert");
    var savedtext1 = txtText.text.substr(0, ++savedcharpos);
    trace(savedtext1);
    trace(savedtext2);
    var savedtext2 = txtText.text.substr(savedcharpos, txtText.text.length);
    savedtext1 = savedtext1.concat(savedchar, savedtext2);
    txtText.text = savedtext1;
}

// add listener for OnKeyUp
onKeyUpListener = new Object();
onKeyUpListener.onKeyUp = function() {

    if (cIndex>=0 && setPosition == true) {
        //set focus back on txtText (textfield) after redirection
        Selection.setFocus("txtText");
        Selection.setSelection(cIndex, cIndex);
        cIndex = -1;

    }
};

//trace("nogetandet: " + facitChars);
//trace("s: " + finishedText);

function replaceFromIndex(s:String, nogetandet:Array){
    //trace("nogetandet: " + facitChars);
    //trace("s: " + finishedText);
}

String.prototype.searchreplace=function(find,replace) {
        var streng=this
        var counter:Number = 0;
        while (counter<streng.length) {
                var start = streng.indexOf(find, counter);
                if (start == -1) {
                        break;
                } else {
                        var before=streng.substr(0,start)
                        var after=streng.substr(start+find.length,streng.length)
                        streng=before+replace+after
                        var counter=before.length+replace.length

                }
        return streng;
}

//function stringCorrector(){

//}

function undoStars(streng:String,find:String,replace:String):String {
    //trace("Kører * væk...");
        var counter:Number = 0;
        while (counter<streng.length) {
            var start:Number = streng.indexOf(find, counter);
                if (start == -1) {
                    break;
                } else {
                    doNotReplace.push({tegn: streng.charAt(start-1), pos: (start-1)});
                    var before:String = streng.substr(0,start);
                    var after:String = streng.substr(start+find.length,streng.length);
                    streng = before + replace + after;
                    var counter:Number = before.length + replace.length;
                }
    return streng;
}

Key.addListener(onKeyUpListener);

function updateTimer():Void {
//time.text = Selection.getCaretIndex(); //Math.round(getTimer()/1000);
}
var intervalID:Number = setInterval(updateTimer, 1000);
Avatar billede mpless Nybegynder
20. december 2005 - 10:22 #1
Jeg får en "Abort script?" når jeg eksporterer som flash 8
Virker fint med v6.

// Morten
Avatar billede barklund Nybegynder
20. december 2005 - 11:30 #2
Gør som os andre. Udkommenter 1 linje, se om det virker, udkommenter 2 linjer, se om det virker - efterhånden når du den eller de linjer, problemet er på. Du kan selvfølgelig også tage det i større blokke.

Debugging er pain, men man bliver god til det med tiden. Vi gider ikke debugge dit script for dig - det kan du jo fint gøre selv :)

(jeg mistænker dog, at det skyldes, at du mangler at initialisere en variabel som where - for eksempel et tal)

--
Morten Barklund
Avatar billede barklund Nybegynder
20. december 2005 - 11:32 #3
Og næste gang overvej at rydde op inden - det er jo fyldt med alt muligt gammelt og irrelevant - hvis du ikke har overblik, hvordan skulle vi så kunne have det :)

Og du vil muligvis overveje at strukturere din kode markant bedre. Flyt funktioner til klasser, hvor de hører hjemme, så du ikke har en kæmpe bunke rod som herover :)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
20. december 2005 - 11:42 #4
udkommentér linie 1...

language er readonly så det virker ihvertilfald ikke ;-)

System.capabilities.language;
Avatar billede mpless Nybegynder
20. december 2005 - 11:53 #5
Det er gudskelov - eller desværre - ikke min kode .... :)
Det havde nok vbæret nemmere ...
Avatar billede barklund Nybegynder
20. december 2005 - 13:20 #6
Well, så er du jo i samme situation som os - vi har heller ikke lavet scriptet :)
Avatar billede mpless Nybegynder
20. december 2005 - 13:34 #7
Jeg lukker ... er langt om længe kommet igennem det :)

"Tak for hjælpen"
:)