Avatar billede jbp Nybegynder
19. december 2005 - 22:33 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Join af 2 tabeller

Jeg har to identiske tabller med data. Noget af det er det samme og det er det der skal joines på.
Intern og Extern:
nr
beloeb
taeller
dato
kategori

Jeg skal på joine nr og kategori, MEN de poster der i den ene tabel men ikke den anden skal også hentes, bare de tilhører samme kategori.
Nogen hjælp?
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2005 - 08:19 #1
SELECT felter
FROM tabel1
LEFT OUTER JOIN tabel2 ON tabel1.nr = tabel2.nr AND tabel1.kategori = tabel2.kategori

Men er du sikker på, at du ønsker at joine på begge?
Avatar billede jbp Nybegynder
20. december 2005 - 13:06 #2
ikk joine på begge. Men kategori skal i begge tabeller have samme værdi eks. tabel1.kategori=20 AND tabel2.kategori=20.

Jeg vil lige prøve det af senere
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2005 - 20:17 #3
Så det, du egentlig er ude efter er måske at få posterne fra de to tabeller listet efter (eller mellem) hinanden som om det var en enkelt længere tabel? Så er det nemlig slet ikke en join, du er ude efter, men en union:

( SELECT felter FROM tabel1 WHERE kategori=20 )
UNION
( SELECT felter FROM tabel2 WHERE kategori=20 )
ORDER BY felt
Avatar billede jbp Nybegynder
21. december 2005 - 12:14 #4
Det lyder mere fornuftigt, jeg prøver det af.
Avatar billede jbp Nybegynder
23. december 2005 - 23:52 #5
Smid et svar det virker :)
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2005 - 09:22 #6
Grib!
;-)