Avatar billede nicofar Nybegynder
19. december 2005 - 14:53 Der er 3 kommentarer

accesdatabase som skal connectes med hjemmeside

HEy. Jeg har lavet et websted i asp i DW, og har oploaded filerne med et ftpprogram. Nu mangler jeg bare at få forbindelse mellem siden og acces databasen som jeg har lagt i mappen "db" på serveren. (siden ligger i "www")... Hvordan gør man dette? regner med at man skal ændre oplysninger i "connections"-filen, ligesom med mysql-databaserne... Men fatter ikke en dyt!
Kan nogle hjælpe med en forklaring?
Avatar billede chronnos Nybegynder
19. december 2005 - 15:18 #1
i første omgang skal du oprette en connection:
Set adoCon = Server.CreateObject("ADODB.Connection")

og derefter vælger du driver og path til databasen:
adoCon.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("guestbook.mdb")

så laver du recordset'et til at holde record i:
Set rsGuestbook = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")

derefter laver du forespørglen:
strSQL = "SELECT tblComments.Name, tblComments.Comments FROM tblComments;"

og laver en sql-query til at udføre det med:
rsGuestbook.Open strSQL, adoCon

Derefter kan du udskrive data som du har hentet:
Response.Write (rsGuestbook("Name"))
Response.Write (rsGuestbook("Comments"))

Det er sådan i korte træk hvordan data hentes. du har sikkert regnet ud at indsættelse vil være med INSERT i strSQL, i stedet for SELECT ;-)
Avatar billede nicofar Nybegynder
19. december 2005 - 17:42 #2
okey jeg forstår at du ikke har forstået mit spørgsmål. Alt det her er klaret, jeg er færdig med hjemmesiden. Men når jeg lægger den ud på nettet skal forbindelsen laves om. Det er det jeg ikke forstår mig på. Når man opretter forbindelse til en database oprettes en "connections"-mappe, hvor der er nogle oplysninger, det er vel disse der skal laves om på? fx ligesom at man ændre koder og navne på de databaser man har når man lægger en mysql-database ud på nettet... Altså lokalt ser denne connections-side sådan ud:
<%
' FileName="Connection_odbc_conn_dsn.htm"
' Type="ADO"
' DesigntimeType="ADO"
' HTTP="false"
' Catalog=""
' Schema=""
Dim MM_SLSbornholm_STRING
MM_SLSbornholm_STRING = "dsn=SLSbornholm;"
%>
jeg tror at det er dette som skal laves om på... Problemet er jo at side ikke kan hente oplysningerne fra databasen når den ikke kender stien til databasen...
Avatar billede jensjakobsen Nybegynder
21. januar 2006 - 01:29 #3
Placer denne kode i samme mappe som din database - den viser den fysiske sti, som du så kan anvende i din connesctionstring.

Kode:
<%=Server.MapPath("db.mdb;")%>

Stien til databasen som den præsenterer sig i browseren er: D:\domains\fridge.dk\wwwroot\db.mdb;

(nej - der er intet at værdi i den database - værsgod og hent den....)