Avatar billede miol92 Nybegynder
19. december 2005 - 02:59 Der er 12 kommentarer

Danske bogstaver i Terminal

Hvordan får man Terminal til at vise bogstaverne æøå når man skriver? Hvis jeg skriver æøå vises der \346\370\345, men trykker jeg enter skrives der: '-bash: æøå: command not found' - altså med rigtige bogstaver. Jeg har valgt 'Western (ISO Latin 1)' som character set encoding. Ingen af de andre på listen giver bedre resultat.
Avatar billede sd8220 Seniormester
19. december 2005 - 09:06 #1
Hejsa
Jeps
Du skal bare bruge zsh i stdet for tsch eller bash eller csh, den kan nemlig åbenbart som den eneste fatte de danske tegn ;-=
Google hjalp mig, og gave mig denne side: http://w3.msi.vxu.se/~pku/MacOSX_TeX/2002b/msg00103.html
/Mvh Seb
Avatar billede miol92 Nybegynder
19. december 2005 - 17:22 #2
Ok tak, men nu har jeg faktisk det omvendte problem. Nu kan jeg skrive æøå i kommandolinjen, men skriver jeg ls i en mappe, hvor der ligger filer med æøå i navnet, skriver den underlige tegn...
Avatar billede sd8220 Seniormester
19. december 2005 - 23:58 #3
Åh nej, så må du jo definere ls om til at udføres i en tsch ,-)
Nå jeg tænker lige lidt mere ;.-)
jeg har lige prøvet med csh, tcsh, bash, sh og zsh og givet dem alle en ls -alG på en mappe, der inderholder filer med danske tegn, og ingen af dem vil vise dem som andet end ?? - hvis jeg skriver de danske tegn ud for promten, før jeg kun æøå i zsh, i de andre får jeg escapekarakterer. - OK, det er situationen, når min shell (zsh) er sat til at være i UTF - og det er fint, idet jeg kan oprette en fil med navnet æble ved at skrive "touch æble" i termen.
Hvis jeg skifter den om til Mac OS Roman som encoding, får jeg flg fejl:
touch øl
touch: øl: Invalid argument
HVis jeg vælger en anden encoding (ud over ASCII) vil den gerne SKRIVE 'ø'et i term, som ovenfor; men den giver stadig fejl og vil ikke oprette filen.
Ved Ascii oversætter den ø til o, og oprette selvf filen ol ,-(
I alle tilfælde viser en ls -al filen (æble)s navn som ??ble ;-(
Jeg generer lige min linux-guru ;-)
Og så vender jeg tilbage, hvis jeg bliver klogere
/Seb
Avatar billede sd8220 Seniormester
20. december 2005 - 00:10 #4
Jeg faldt også over en side, der foreslog brugen af iTerm (http://sourceforge.net/projects/iterm/) som alternativ til Apples term; men jeg har ikke lige haft tid til at teste den; men meld endelig tilbage.
/Seb
Avatar billede miol92 Nybegynder
22. december 2005 - 13:44 #5
Jeg har prøvet iTerm og den ser egentlig fornuftig ud; den kan bruge mange flere encodings end Terminal. Dog er der ikke rigtig nogen af dem der virker. Hvis man vil skrive et ikke-engelsk bogstav sker der simpelthen ingenting (bortset fra at den crapper helt når man skriver ø - så skriver den noget i retningen af "(arg:8)" i stedet for prompten og det næste tegn man skriver bliver i stedet gentaget 8 gange)
Avatar billede sd8220 Seniormester
22. december 2005 - 14:18 #6
hejsa
Mht 8*, så er det fordi den opfatter ø som [escape], tror jeg, at det er; det plejer at have den effekt i en alm term også ,-)
Hmm; men jeg kan forstå, at du ikke er helt tilfreds ,-) Der stod, så vidt jeg husker også et sted noget om at installere en noget nyere udgave af bash, da den, der følger med OS X er ret gammel, og den nye har understørttelse af Unicode. Prøv Fink eller Darwinports.
/Seb
Avatar billede sd8220 Seniormester
22. december 2005 - 14:34 #7
Havde du den til at skrive æ ø å i filnavne med en ls oprindeligt? Det kan jeg da ikke få den til.
Nå men essensen er vel, at vi gerne både vil kunne skrive æ ø og å ud for promten og kunne se dem i en ls, ikk'?

Det er i øvriogt underligt, jeg har en Mappe, der hedder Økonomi, når jeg i term med Unicode, zsh laver en ls -alG, får jeg flg:

22 Nov 13:32 ??konomi

Altså ikke nogen pæn fremvisning, så markerer jeg filnavnet med musen, og vælger [æble]-C, og skriver cd og vælge [æble]-v, som herunder efterfulgt af en pwd, og så ser det jo pludselig meget bedre ud

% cd ??konomi
% pwd
/Users/sebi/Documents/Økonomi

Det er da underligt, ikk'? Og hvis jeg indtaster ?? som første tegn i filnavnet, vil den ingenting. Men hvis jeg skriver cd og trykker på Ø, så skriver den ?^ og jeg kan trykke på [tab] og få filnavnet completed (i formen ?^?konomi, hvor det andet ? så kommer fra?). Meget meget sært ;-( Det er jo lidt svært at skulle gætte, om ?? i en filliste betyder æøå eller ÆØÅ eller et andet 8-bitstegn ;-(

Glædelig jul i øvrigt.

/Seb
Avatar billede sd8220 Seniormester
22. december 2005 - 14:45 #8
HURRA
Altså RTFM gælder jo igen ;-)
Man kan se de danske tegn, når man skriver
ls -w
og jeg citerer fra 'man ls'
-w      Force raw printing of non-printable characters.  This is the
            default when output is not to a terminal.
Så altså morale:
vælg at bruge zsh, vælg UTF-8 og omdefiner ls til at være ls -w eller bare husk w'et, så skulle det være det.
/Seb
Avatar billede miol92 Nybegynder
22. december 2005 - 16:06 #9
Sorry, men det er altså ikke helt som jeg kunne ønske mig det endnu , men vi nærmer os ;-) Når jeg skriver store ÆØÅ tegn tér den sig stadig underligt. Den kan dog godt oprette mapper osv, men den laver stadig underlige tegn når man skriver dem i prompten. Jeg kunne godt tænke mig at få det til at virke komplet, ligesom i f.eks. DOS. Jeg kan heller ikke forstå det ikke skulle kunne lade sig gøre i bash; så vidt jeg husker virkede det fint da jeg legede med Linux i sin tid... Jeg synes også jeg mindes noget med at man kan lave et login script eller sådan noget, hvor man indlæser bogstaverne fra starten??
Avatar billede sd8220 Seniormester
22. december 2005 - 17:06 #10
Hej
Ja jeg har også haft det til at fungere under linux for maaange år siden. Men jeg er bange for, at Mac'en er lidt særere - det er jo et blandet system ,-( ;
OK, jeg havde glemt at undersøge det med de store tegn ;_() Der er for øvrigt også det lille problem, at man kan slette tegnene i selve promten, hvis man har skrevet et 8-bit tegn og så sletter det igen, så kan man slette for langt til venstre ;-(
Ja måske kan man ændre noget i sin eller systemets .zsh-fil
/S
Avatar billede miol92 Nybegynder
22. december 2005 - 20:20 #11
Er der slet ikke nogen der ved hvordan det kan gøres ordentligt? Kan jeg slet ikke få til at passe...

Forresten: Glædelig jul til dig også, selvfølgelig.
Avatar billede sd8220 Seniormester
22. december 2005 - 20:32 #12
Jeg leder altså stadig ,-) Men kan du heller ikke huske, hvd der stod i dine opsætningsfiler under linux i gamle dage?
/S