Avatar billede maqhem Nybegynder
17. december 2005 - 21:46 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

masser af points til den gode programmør

Hej eksperter!

Jeg har surfet lidt rundt på nettet, og fandt dog én spil, hvor hvis jeg højreklikkede kom rullemenuen ned som normalt, men oven over Zoon In var der to muligheder at trykke på, de hed hendholdsvis ????on/off?? og ????????on/off??? - spørgsmålstegnene var selvfølgelig bare en masse kinesiske og japanske tegn som jeg forstår NADA af, og som min computer ikke understøtter...

Men mit spørgsmål er nu, hvordan propper jeg sådanne ting på højre-kliks menuen?
Avatar billede maqhem Nybegynder
17. december 2005 - 21:48 #1
Klikkede jeg på én af on/off'erne kunne jeg proppe nogle symboler på i Flash filen, mens jeg kunne fjerne dem igen... Super genialt, men garanteret utroligt svært at lave :)
Avatar billede mpless Nybegynder
17. december 2005 - 22:04 #2
Super enkelt faktisk ... kik i hjælpen under conTextMenu constructor ...
Smid denne kodestump i din fla .... evt. på et movieclip

var showItem = true; // Change this to false to remove
var my_cm:ContextMenu = new ContextMenu(menuHandler);
my_cm.customItems.push(new ContextMenuItem("Hello", itemHandler));
function menuHandler(obj, menuObj) {
    if (showItem == false) {
    menuObj.customItems[0].enabled = false;
    } else {
    menuObj.customItems[0].enabled = true;
    }
function itemHandler(obj, item) {
    //...put code here...
    trace("selected!");
}
this.menu = my_cm;
Avatar billede maqhem Nybegynder
17. december 2005 - 22:25 #3
hmm... jeg kan da vidst ikke helt få det til at du - har prøvet at kopiere scriptet direkte over, men der sker intet i publisheringen :(

bruger mx hvis det skulle have noget at sige... Og så kan jeg detsuden ikke finde conTextMenu Constructor - problemet er nok, at søge-funktionen er gået i crab for længst :(
Avatar billede maqhem Nybegynder
17. december 2005 - 22:26 #4
den ekstra menu kommer ikke engang frem :(
Avatar billede maqhem Nybegynder
17. december 2005 - 22:27 #5
på mc siger den:

Scene=Scene 1, Layer=add menu, Frame=1: Line 4: Statement must appear within on/onClipEvent handler
    function menuHandler(obj, menuObj) {

Scene=Scene 1, Layer=add menu, Frame=1: Line 11: Statement must appear within on/onClipEvent handler
    function itemHandler(obj, item) {

Scene=Scene 1, Layer=add menu, Frame=1: Line 15: Statement must appear within on/onClipEvent handler
    this.menu = my_cm;
Avatar billede maqhem Nybegynder
17. december 2005 - 22:33 #6
nej... Den siger dette (det andet var en fejl):

Scene=Scene 1, Layer=add menu, Frame=1: Line 1: Statement must appear within on/onClipEvent handler
    var showItem = true; // Change this to false to remove

Scene=Scene 1, Layer=add menu, Frame=1: Line 2: Statement must appear within on/onClipEvent handler
    var my_cm:ContextMenu = new ContextMenu(menuHandler);

Scene=Scene 1, Layer=add menu, Frame=1: Line 3: Statement must appear within on/onClipEvent handler
    my_cm.customItems.push(new ContextMenuItem("Hello", itemHandler));

Scene=Scene 1, Layer=add menu, Frame=1: Line 4: Statement must appear within on/onClipEvent handler
    function menuHandler(obj, menuObj) {

Scene=Scene 1, Layer=add menu, Frame=1: Line 11: Statement must appear within on/onClipEvent handler
    function itemHandler(obj, item) {

Scene=Scene 1, Layer=add menu, Frame=1: Line 15: Statement must appear within on/onClipEvent handler
    this.menu = my_cm;
Avatar billede _k Nybegynder
17. december 2005 - 22:41 #7
Du skal mindst ha' MX 2004. Det var nemlig fra den release "ContextMenu"'en blev en realitet.
Ser ellers ud til at din kode er placeret på et mc eller en knap? Den skal ligge på tidslinjen.
Avatar billede maqhem Nybegynder
17. december 2005 - 22:45 #8
hwhvaaa'?? Er det en 100% umulighed at lave det i MX??? Ej, sig det er løgn, så' det jo ikk' sjovt :(
Avatar billede maqhem Nybegynder
17. december 2005 - 22:47 #9
den melder heller ikke ud med fejl når den er på en frame, men der kommer bare ikke en ekstra menu :(
Avatar billede _k Nybegynder
17. december 2005 - 22:53 #10
Ja, det er desværre ikke muligt at lave i MX! Men hvis du virkelig vil have effekten, så hop da over hos Macromedia (øhh Adobe :o( ) og scor en gratis 30 dags udgave af Flash 8. Jeg kunne nok komme med et par gode grunde eller 100 til hvorfor du alligevel burde se at aflive MX og komme videre i versionerne ;o)
Avatar billede maqhem Nybegynder
17. december 2005 - 22:58 #11
Bare ikke så fedt kun at have en version af Flash i 30 dage :(  Nåh, jeg må have skaffet mig det... Tak for jeres svar, når jeg får den nyere Flash, vil jeg kigge lidt hér:

http://actionscript.org/tutorials/intermediate/context_menu/index.shtml

Smid nogle svar, bare ét begge to :)
Avatar billede _k Nybegynder
17. december 2005 - 23:04 #12
Ja, det koster desværre nogle dadler at følge med alle de nye udgivelser. Til gengæld mener jeg at Flash 8 er alle grunkerne værd - men det er fra et programmeringssynspunkt, det lader til at ikke alle er lige tilfredse med tegne-delen (men det gør jo ikke noget, når man ikke kan tegne alligevel ;o)
Avatar billede maqhem Nybegynder
17. december 2005 - 23:09 #13
Er tegnemulighederne da ikke særlig gode i 8'eren?
Avatar billede _k Nybegynder
17. december 2005 - 23:28 #14
Personligt synes jeg de er bedre. Du har nu bla. også mulighed for dropshadow, blur og blendede lag (noget endda scriptmæssigt :o) Men der er blevet ændret en række af de helt små ting som irriterer "gamle" Flash-grafikere. Ting som kan diskuteres om er fejl eller "sådan er det bare". Så har du ikke selv vænnet dig alt for meget til MX, vil du ganske sikkert ikke blive irriteret over at enkelte tegnefunktioner virker på en lidt anden måde end tidligere....
Avatar billede _k Nybegynder
17. december 2005 - 23:29 #15
Og forresten skal du da have mange tak for pointene!
Avatar billede maqhem Nybegynder
17. december 2005 - 23:33 #16
men hvad er dropshadow, blur og blendende lag? Det lyder rigtig sejt, men hvad er det egentlig?
Avatar billede _k Nybegynder
18. december 2005 - 00:04 #17
Du trænger vist til den store guidede tur! Her kan du i hvert fald få lidt at vide: http://www.macromedia.com/software/flash/flashpro/productinfo/features

Trykker du på expressiveness i øverste venstre hjørne kan du ses filtre (dropShadow og blur) samt blendede lag. Men den bedste måde at finde ud af hvad det egentlig er, er nok at prøve selv.
(Du kan forresten også tjekke det ud i Photoshop hvis du har adgang til det - værktøjerne ligger bare nogle lidt andre steder der)
Avatar billede maqhem Nybegynder
18. december 2005 - 09:27 #18
Jeg skulle jo kun lige se hvad det var - fik godt nok kun fat i version 7, men det gør jo intet, da den også understødter mine krav :)

Vild sejt i øvrigt!!!

Og jo, det ser da helt vildt nemt og lige til ud, men hovedsagen er, at jeg ikke fatter en dyt af koden :S

Dét der kolon (var my_cm:ContextMenu) bare sådan midt i det hele... Hvad er det lige? Er det ligsom dette:

var navn:Number = 8515631;

???

Resten skal jeg jo nok få sat mig ind i, men jeg er bare lidt forviret, koden er jo helt anderledes fra, hvad jeg plejer syntes jeg.
Avatar billede maqhem Nybegynder
18. december 2005 - 10:41 #19
Det er da vild svært at finde rundt i :S

Se lige hér:

var my_cm:ContextMenu = new ContextMenu(menuHandler);
var item1selected = false;
my_cm.hideBuiltInItems();
item1 = new ContextMenuItem("Fullscreen",itemHandler);
item2 = new ContextMenuItem("Normal size",itemHandler);
my_cm.customItems.push(item1, item2);
function itemHandler(obj,menuItem){
    if(!item1selected){
        var bool = true;
    }else{
        var bool = false;
    }
    item1.visible = bool;
    item2.visible = !bool;
}
function doExit(){
    fscommand("quit");
}
function doFull(){
    fscommand("fullscreen",true);
}
_root.menu = my_cm;

Hvorfor duer den ikke? Jeg vil gerne have menuen, så der først er en "Fullscreen", der gør den til fullscreen, og hvis den så allerede er fullscreen, så skal der i stedet stå "Normal size", der så gør den til standat størelsen igen. Det var lige hvad jeg syntes var ret simpelt at begynde på, men efter som jeg ikke kan finde ud af det, er jeg virkeligt nødt til, at spørge!
Avatar billede maqhem Nybegynder
18. december 2005 - 10:49 #20
exit-funktionen var bare en ting jeg prøvede med også, men den fjerner jeg igen indtil jeg kan det andet... Og så har jeg også prøvet at bytte lidt rundt på tingene, men det duer stadig ikke...

:(
Avatar billede maqhem Nybegynder
18. december 2005 - 11:00 #21
Dette duer fint, bortset fra, at begge funktioner er synlige fra starten af...:

var my_cm:ContextMenu = new ContextMenu(menuHandler);
my_cm.hideBuiltInItems();
item1 = new ContextMenuItem("Fullscreen",doFullscreen);
item2 = new ContextMenuItem("Normal size",undoFullscreen);
my_cm.customItems.push(item1,item2);
function doFullscreen(obj, item){
    fscommand("fullscreen",true);
    item1.visible=false;
    item2.visible=true;
}
function undoFullscreen(obj, item){
    fscommand("fullscreen",false);
    item1.visible=true;
    item2.visible=false;
}
this.menu = my_cm;
Avatar billede maqhem Nybegynder
18. december 2005 - 11:31 #22
Nu har jeg fået det til at du - skide fedt mand!!!
Avatar billede maqhem Nybegynder
18. december 2005 - 13:27 #23
Og I har jo helt ret, det er faktisk overraskende nemt når man så endelig kommer i gang :D