Avatar billede asse12 Nybegynder
17. december 2005 - 18:14 Der er 3 kommentarer

Lås et resultat af en formel

Hej
jeg har et problem med et regneark hvor jeg godt kunne tænke mig at et resultat bliver låst fast efter det er regnet.
Jeg prøver af forklare:
I C1 indtastes aktuelle løn sats.
I A1 og nedefter indtastes timer.
I B1 og nedefter står formlen: =C1*(A1osv)
så er det meningen, at når der indtastes i kolone A, låses resultatet i cellen ved siden af. Så hvis der ændres på løn satsen i C1, vil det kun få betydning for de rækker hvor der ikke er indtastet i kolonne A.
Håber at det giver mening, elles må jeg prøve at uddybe mere.

Hilsen Asse12
Avatar billede bak Seniormester
17. december 2005 - 20:17 #1
Marker alle celler i kolonne A og under Formater/Celler/fanebladet beskyttelse fjerner du fluebenet i Låst.

I modulet ThisWorkBook indsætter du følgende

Private Sub Workbook_Open()
    Worksheets("Ark1").Protect userinterfaceonly:=True
End Sub

I arkets eget kodemodul indsætter du så dette

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Excel.Range)
If Not Intersect(Target, Range("A:A")) Is Nothing Then
    Target.Locked = True
End If
End Sub

Herefter vil man kunne taste i hver celle i kolonne A een gang, hvorefetr cellen vil være låst.
Dette vil dog først starte når filen har været gemt, lukket og genåbnet.
Avatar billede asse12 Nybegynder
17. december 2005 - 22:43 #2
Hej bak
den funktion du beskriver låser cellerne i kolonne A men det jeg er ude efter er ikke at låse kolonne A men resultatet i kolonne B dvs. at efter der er tastet i eks. A5 tages det en kopi af B5 der indsættes i B5 som "kun værdier"
Og der efter vil det ikke ændre på resultatet, hvis der senere skulle ændres på løn satsen i C1
Avatar billede bak Seniormester
17. december 2005 - 23:34 #3
Fint, så kan du nøjes med dette:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Excel.Range)
If Not Intersect(Target, Range("A:A")) Is Nothing Then
    Target.offset(0,1).Value = Target.Offset(0,1).Value
End If
End Sub