Avatar billede krunge Nybegynder
16. december 2005 - 01:43 Der er 14 kommentarer

Problemer med opstart efter installation af XP

Hej,

jeg har faktisk 2 problemer, men starter med nr. 2 som kom efter et forsøg på at komme af med den 1.

"Kort fortalt" ...jeg forsøgte mig forleden med at installere XP oveni den XP jeg allerede har installeret. Det lyder måske tosset, men det var et forsøg på at lave en "repair" fordi nogle af mine system fonte var gået tabt og tænkte at jeg kunne sætte XP cd'en i og lade den installere filerne igen.

(Det skal hertil siges at jeg gjorde dette fra Windows og ikke ved boot fra cd ...det havde jeg prøvet inden da og valgte jeg repair efter boot fra cd så tjekkede den lige nogle ting igennem og vupti så hoppede den ud af det uden jeg kunne gøre mere.)

Men tilbage igen ...efter der var blevet kopieret filer under installationen ville den selvfølgelig genstarte, så godt så langt. Men da computeren så skulle starte op igen frøs den der, hvor der normalt står "start windows xp", men som nu var erstattet med noget a la "windows setup...". Efter lang tid valgte jeg at slukke og starte igen. Men så fik jeg pluselig to muligheder for at starte op, enten normalt eller fortsætte på installationen. Jeg prøvede først at forsætte med installationen, men den frøs bare igen da den begyndte at loade.

Nu har jeg så opgivet at fortsætte denne installation, men hvordan fjerner jeg så de her to valg muligheder ved opstart, så den bare starter windows som den plejer? Altså fjerner "fortsæt setup" delen?

Har prøvet at uddybe mig bedst muligt, men sig til hvis det ikke giver mening. Håber i kan hjælpe!
Avatar billede off-line Nybegynder
16. december 2005 - 02:30 #1
Du har virkelig fået et selvforskyldt problem, og jeg mener, at din eneste mulighed
er, at lave den rigtige repair. For at være sikker på, at vi taler om det samme, er
her linket:http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Avatar billede off-line Nybegynder
16. december 2005 - 02:40 #2
Ps. Windows har sikkert været i gang med endnu en installation af styresystemet,
altså et dual boot, som så er blevet afbrudt. Derfor kan det være, at selv om du
får windows til at køre, skal du rydde op i hvad der måtte ligge tilbage fra
install nr. 2, af ubrugelige filer.
Her er et gratis program, som sikkert kan hjælpe dig, i hvert fald en del af vejen:
http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1182
Avatar billede krunge Nybegynder
16. december 2005 - 09:21 #3
Ja jeg har ikke været så heldig her :( ...

Det første link er også godt nok, men det var denne "rigtige repair" jeg forsøgte mig med i første omgang, men efter den var begyndt at læse filer ind så hoppede den pludselig ud i "dos'en", bad mig vælge hvilken installation det drejede sig om (kunne skrive 1 eller exit), men valgte jeg 1 så skete der intet udover at jeg fik denne samme C:\ lign. ting igen...

Men du har ret i at jeg har en såkaldt dual boot lige nu hvor den ene mulighed er normal opstart af XP og den anden er forsættelse på installlationen, som så ikke virker.

Jeg prøver lige det gratis program og ser hvor langt det kan få mig.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2005 - 11:00 #4
Kan du ikke bare fjerne den linie i c:\boot.ini ??
Avatar billede krunge Nybegynder
16. december 2005 - 16:15 #5
Jeg har prøvet at søge efter en boot.ini, men kan ingen finde? (har slået "vis skjulte filer" fra)
Avatar billede off-line Nybegynder
16. december 2005 - 16:23 #6
Du går bare ind i "kør" og skriver "msconfig" så dukker den op. I bootine. er
der en knap som hedder "check all boot pachs" den undersøger hvormange styresystemer
du har. Hvis den spør, om den skal slette den ene, svarer du ja.
Avatar billede off-line Nybegynder
16. december 2005 - 16:24 #7
bootene=bootini
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2005 - 16:24 #8
Konstrolpanel -> System -> avanceret -> Oplysning om systemstart bla. bla.
Avatar billede krunge Nybegynder
16. december 2005 - 18:08 #9
Ahh så smart :-) ...min boot.ini ser således ud:

[Boot Loader]
Timeout=5
Default=C:\$WIN_NT$.~BT\BOOTSECT.DAT
[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
C:\$WIN_NT$.~BT\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows XP Professional Setup"

Kan jeg bare fjerne den sidste linje? Eller er der andet?
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2005 - 18:15 #10
Jep og husk at gemme
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2005 - 18:16 #11
STOP
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2005 - 18:16 #12
Lige et øjeblik
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2005 - 18:19 #13
Nedenstående vil vist være et godt bud

[Boot Loader]
Timeout=0
Default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)
[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2005 - 19:14 #14
Kører dt ??