Avatar billede nick Nybegynder
24. april 2001 - 15:43 Der er 18 kommentarer

Valg af højeste værdi i et recordset

hej hej

Jeg har et recordset med en record der indeholder tal. Jeg vil gerne have det højeste tal af vide? Nogen der har kender en ting der muliggør dette?
Avatar billede dudal Nybegynder
24. april 2001 - 15:44 #1
SELECT MAX(felt) FromTabel

/dudal
Avatar billede dudal Nybegynder
24. april 2001 - 15:45 #2
Set Rs = Conn.Execute(\"SELECT MAX(felt) As Maxtal FromTabel\")

Response.Write Rs(\"Maxtal\")

/dudal
Avatar billede slash Nybegynder
24. april 2001 - 15:45 #3
kan du i dit sql ikke bare selecte max(talvaerdi)??

altså: sql=\"select max(pris) from tabel\"
Avatar billede nick Nybegynder
24. april 2001 - 15:58 #4
Den går ikke... jeg hiver nogle priser ud fra en database hvor id = et recordset
Herefter laver jeg endnu et recordset hvor X talværdier ligger i. Jeg skal nu have lagt disse X talværdier sammen og bruge resultatet!

Se om i kan få noget ud af koden:

getmovies= \"SELECT * FROM movies WHERE id =\" & rs(\"film_id\")
set getmoviesrs = Connection.Execute(getmovies)

sumquery = \"SELECT SUM (price) AS sum FROM movies where id =\" & rs(\"film_id\")
set sumrs = Connection.execute( sumquery )

Do Until sumrs.EOF
sum =  (sum + sumrs(\"sum\"))

sumrs.movenext
loop

Som den står nu printer den bare alle X antal værdier ud - ikke summen af dem!

Håber i kan hjælpe
Avatar billede dudal Nybegynder
24. april 2001 - 16:03 #5
getmovies= \"SELECT * FROM movies WHERE id =\" & rs(\"film_id\")
set getmoviesrs = Connection.Execute(getmovies)

sumquery = \"SELECT SUM (price) AS SamletSum FROM movies where id =\" & rs(\"film_id\")
set sumrs = Connection.execute( sumquery )

  intSum = sumrs(\"sum\")

Burde være nok.

/dudal
Avatar billede nick Nybegynder
24. april 2001 - 16:09 #6
nix, den lægger dem ikke sammen
Avatar billede dudal Nybegynder
24. april 2001 - 16:11 #7
Hov,

intSum = sumrs(\"SamletSum\")
Avatar billede dudal Nybegynder
24. april 2001 - 16:12 #8
Hvilken type er feltet Price?
Avatar billede nick Nybegynder
24. april 2001 - 16:15 #9
feltypen er tal (heltal)
Avatar billede dudal Nybegynder
24. april 2001 - 16:22 #10
Kan du ikke prøve at poste noget mere kode... Det kan være at det er et andet sted det er galt, så det er lidt gætteleg det her. :-)

/dudal
Avatar billede dudal Nybegynder
30. april 2001 - 18:32 #11
Halooo... Sker der mere her??? :-)

/d
Avatar billede sbm Nybegynder
10. maj 2001 - 10:30 #12
Hvad med om du laver din første select som

SELECT * FROM movies WHERE id = <indsæt et nummer> ORDER BY talkolonnenavn DESC

På den måde vil du have den række med den højeste talværdi i dit recordset\'s første række. Den er i hvert fald nem at finde frem til.
Avatar billede sbm Nybegynder
10. maj 2001 - 13:54 #13
Det ville være rart med en angivelse af hvorfor mit svar ikke er godt nok. Ud fra det du har skrevet, er mit svar da fuldt ud fyldestgørende...?
Avatar billede sbm Nybegynder
14. maj 2001 - 15:02 #14
Det kan godt være at jeg er lidt af en sippe, men det pisser mig af når folk bare afviser et svar, og så generelt ignorerer alt hvad der kommer.

Det skulle ikke undre mig om svaret var fyldestgørende, men manden vil ikke af med point.

Det kan være man skal notere sig nogle navne på brugere, som simpelthen ikke er værd at svare.
Avatar billede slash Nybegynder
14. maj 2001 - 15:03 #15
sbm >> HØRT ;-)
Avatar billede nick Nybegynder
15. maj 2001 - 01:00 #16
SLAP dog lidt af....
Jeg takker skam, men det virkede ikke - og der for afviste jeg.
Vi er nogle stykker der ikke sidder 24-7 herpå eksperten.dk, ik?!?!?
Avatar billede sbm Nybegynder
15. maj 2001 - 01:15 #17
Det gør jeg absolut heller ikke, men jeg kan dårligt forestille mig andet end at du også modtager email når der er kommet et nyt indlæg til et spørgsmål hvor du deltager, og når du alligevel er inde for at trykke afvis, så tager det vist næppe 1 minut af dit liv at skrive hvorfor du ikke kunne bruge det. Dertil kunne det være at du så kunne få et korrekt svar istedet, da dine oplysninger tilsyneladende er mangelfulde, og ikke forklarer hele problemstillingen eller alle dine ønsker/krav. Først var det dudal der tog sig tid til at hjælpe, og rykkede for yderligere korrespondance, som du ignorerede. Sidenhen forsøgte jeg at hjælpe, og ville blot vide hvorfor mit svar ikke var godt nok, men det har du åbenbart heller ikke tid til at sige. Du vil bare have det 100% korrekte svar, og helst uden at du skal bruge tid på det overhovedet. Har jeg ret?
Avatar billede nick Nybegynder
15. maj 2001 - 01:23 #18
Jeg lavede eksamensopgave, og fandt et svar igennem min lærer, havde siompelthen bare ikke tid til at svare. Thats it