Avatar billede fragze Juniormester
14. december 2005 - 21:58 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Problem med charset.

Hej derude.

Jeg er igang med siden som i kan se her,

http://dammoel.dk/kreds62/modules/for_medlemmer/galleri/index.php

Som i kan se har den store problemer med charset og kan ikke vise æ, ø eller å? nogen her der har en fornuftigt forklaring?? eg har brugt mg2 gallery script.
Avatar billede fragze Juniormester
14. december 2005 - 22:01 #1
Jeg har selv løst det ved at oprette de forskellige mapper med "æ" for æ fx.
Hvis der er andre idéer smid dem blot :)
Avatar billede jakobdo Ekspert
14. december 2005 - 22:01 #2
Hvordan bliver de gallery navne udskrevet?
På resten af siden ser dine æøå'er jo gode nok ud!
Avatar billede steen_hansen Forsker
14. december 2005 - 22:08 #3
Jeg plejer at bruge dette meta-tag:

<META HTTP-EQUIV="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1">

Men det er jo ikke text/plain. Dine æ'er ser da fine ud?
Avatar billede fragze Juniormester
14. december 2005 - 22:11 #4
Jeg finder lige en udskrift på gallery navnene.. nu har jeg rettet dem til.. :-) kan godt lige lade et af dem stå.
Avatar billede master_orion Nybegynder
14. december 2005 - 22:11 #5
Hej,

Som du sikkert ved er det ikke selve php'en der viser siden men der imod html eller xhtml. Så hvis du smider den her meta ind så skulle æøå meget gerne komme til at fungere for dig.

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

Det er forresten Xhtml
Avatar billede steen_hansen Forsker
14. december 2005 - 22:13 #6
Så skal du også angive det i din !DOCTYPE. Jeg ville holde mig lidt fra XHTML indtil videre. Prøv at læse olebole's artikler.
Avatar billede fragze Juniormester
14. december 2005 - 22:14 #7
http://dammoel.dk/kreds62/modules/for_medlemmer/galleri/index.php?list=9

Nu kan i se forår, den er helt gal...

//DISPLAY FOLDERS
  if (count($folders) != 0){
    for ($i=0; $i < count($folders); $i++){
      if ($rowcount > $first && $rowcount <= $last) {
        $mg2->link = $mg2->indexfile . "?list=" . $folders[$i][0];
        $mg2->thumbfile = $mg2->getthumb($folders[$i][0]);
        $mg2->width = $mg2->width;
        $mg2->height = $mg2->height;
        $mg2->foldername = $folders[$i][2];
        if ($mg2->foldername == "") $mg2->foldername = "&nbsp;";

// READ FOLDER CONTENTS
  if(strlen($_REQUEST['list']) < 1) $list = "1";
  else $list = $_REQUEST['list'];

  $mg2->getfoldersettings($list);

  $folders = $mg2->select($list,$mg2->all_folders,1,2,0);
  $result = $mg2->select($list,$mg2->all_images,2,$mg2->folder_sortby,$mg2->folder_sortway);
  if ($_REQUEST['page'] == "") $_REQUEST['page'] = 1;

  $first = $mg2->imagecolumns * $mg2->imagerows * ($_REQUEST['page'] - 1);
  $last = $mg2->imagecolumns * $mg2->imagerows * $_REQUEST['page'];
  $rowcount = 1;
  if ((count($folders) + count($result)) < $last) $last = count($folders) + count($result);
  if ($_REQUEST['page'] == "all") {
    $last = 9999999999999999999999999;
    $first = 0;
  }
Avatar billede fragze Juniormester
14. december 2005 - 22:18 #8
Nu står det skrevet i head... og virker stadig ikke :S
Avatar billede steen_hansen Forsker
14. december 2005 - 22:23 #9
Ok, men det er da et andet problem end det dit spørgsmål går ud på?
Avatar billede fragze Juniormester
14. december 2005 - 22:24 #10
?
Avatar billede master_orion Nybegynder
14. december 2005 - 22:28 #11
Siden at du gemmer dine navne på mapperne i en database, hvis dit keymap har været dårligt da du indtastede mappe navnet vil det forsat være galt. Prøv lige at tag et kig i din database og se hvordan æøå har det der.. :) Evt. prøv at ret det manuelt i selve databasen og se hvordan det så bliver vist på siden.
Avatar billede steen_hansen Forsker
14. december 2005 - 22:33 #12
Du SKAL bruge "&aelig;" for æ etc., når du benytter iso-8859-1 charset.
Avatar billede fragze Juniormester
14. december 2005 - 22:34 #13
Det er hermed løst ved jeg bruger fx &aring; istedet for... hvem vil ha point ? :-)
Avatar billede steen_hansen Forsker
14. december 2005 - 22:39 #14
Takker :o)
Avatar billede steen_hansen Forsker
14. december 2005 - 22:44 #15
200 bobs er alt for meget efter min mening. Tag de fleste selv.
Avatar billede fragze Juniormester
14. december 2005 - 22:47 #16
oki