Avatar billede dope Nybegynder
24. april 2001 - 13:49 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til programmering søges!

Da ingen i vores lille bureau kan programmere en Oracle database ser vi os nødsaget til at outsource denne opgave.

Det drejer sig om ca. to tabeller uden relationer.

/ Peter

<ICQ> 105089048
<Email> dope@direkte.org

Avatar billede senj Nybegynder
24. april 2001 - 13:56 #1
Beskriv tabellerne her - så laves de!
Avatar billede dope Nybegynder
24. april 2001 - 14:07 #2
Følgende skal kodes til en Oracle database.

Eks.
Kolonnenavn [ datatype ]
-    Diverse dokumentation
-    Noter ang. scripting
-    Noter ang. design

Logoer

Indeks [ autonummer ]
-    Primær nøgle
-    Bruges overalt på sitet som identifier
-    Ingen logisk rækkefølge

Navn [ text ]
-    Navnet der enten kommer fra originaltitel eller Rasmus’ frie fantasi
-    Bruges i brugerfladen som etikette og nøgle for identifikation overfor brugeren

Status [ integer ]
-    Poster kan passiviseres
-    Dagens unikke
-    Med på toplisten

Kategori [ integer ]
-    Bruges til at søge på

Thumb [ text ]
-    Her ligger strengen til den fil der bruges på sitet
-    Filformat: ..bmp / .jpg / .gif

Logo [ text ]
-    Her ligger strengen til selve logoet
-    Filtype: .nol

Besked [ text ]
-    Eventuel designer note
-    Beskrivelse
-    Kommentarer

Ringetoner

Indeks [ autonummer ]
-    Primær nøgle
-    Bruges overalt på sitet som identifier
-    Ingen logisk rækkefølge

Navn [ text ]
-    Navnet der enten kommer fra originaltitel eller Robins’ frie fantasi
-    Bruges i brugerfladen som etikette og nøgle for identifikation overfor brugeren

Status [ integer ]
-    Poster kan passiviseres
-    Dagens unikke
-    Med på toplisten

Kategori [ integer ]
-    Bruges til at søge på

Thumb [ text ]
-    Her ligger strengen til den fil der bruges på sitet
-    Filformat: .midi / .mp3 / .wav

Ringetone [ text ]
-    Her ligger strengen til selve ringetonen
-    Filformat: .rttl

Besked [ text ]
-    Eventuel musiker note
-    Beskrivelse
-    Kommentarer
Avatar billede senj Nybegynder
24. april 2001 - 14:17 #3
CREATE TABLE logoer
(indeks NUMBER(3) Not NULL
,Navn VARCHAR2(50) NOT NULL
,Status NUMBER(3) NOT NULL
,kategori Number(3) NOT NULL
,thump VARCHAR(100) NOT NULL
,logo VARCHAR2(500) NOT NULL
,besked VARCHAR(500)
)

CREATE TABLE ringetoner
(indeks NUMBER(3) Not NULL
,Navn VARCHAR2(50) NOT NULL
,Status NUMBER(3) NOT NULL
,kategori Number(3) NOT NULL
,thump VARCHAR(100) NOT NULL
,ringetone VARCHAR(500) NOT NULL
,besked VARCHAR(500)
)
Avatar billede dope Nybegynder
24. april 2001 - 14:19 #4
Og hvad gør jeg med de sætninger?
(Jeg er fuldstændig Oracle-inhabil)
Avatar billede dope Nybegynder
24. april 2001 - 14:20 #5
(Jeg kan godt SQL...)
Avatar billede senj Nybegynder
24. april 2001 - 14:24 #6
Og nøglerne

ALTER TABLE logoer
ADD (CONSTRAINT indeks_PK PRIMARY KEY(indeks))

ALTER TABLE ringetoner
ADD (CONSTRAINT indeks_PK PRIMARY KEY(indeks))
Avatar billede senj Nybegynder
24. april 2001 - 14:25 #7
Hvis du har Oracle så har du sikkert og SQL+. En SQL promt. I den sætter du ovenstående sætninger ind afsluttet med ;. Husk tabellerne før nøgler.

/senj
Avatar billede dope Nybegynder
24. april 2001 - 14:27 #8
Jeg havde forestillet mig at du \"gjorde\" det for os... --> honorar efter aftale...

/ Peter
Avatar billede senj Nybegynder
24. april 2001 - 14:33 #9
Under dine programmer har du så ikke et program der hedder SQL plus?. Det ligger gerne under Oracle programmerne. Hvsi ikke så skal du installere det - det ligger med garanti på disketterne med Oracle.
Avatar billede dope Nybegynder
24. april 2001 - 14:34 #10
Det ligger hos en ASP.
Vi har kun en \"inside manager\" aftale...
Avatar billede senj Nybegynder
24. april 2001 - 14:36 #11
ASP?
Har du SQL Plus?
Avatar billede dope Nybegynder
24. april 2001 - 14:38 #12
Hvis du fortæller hvad det er skal jeg finde ud af det...
(Jeg kender kun sproget...)
Avatar billede senj Nybegynder
24. april 2001 - 14:43 #13
SQL Plus er et program der gerne følger med Oracle. Det giver adgang til basen. Eks. kan man i promten skrive \"SELECT * FROM tabel\" og så udskriver den alt fra tabellen. I den samme editor/promt kan du indsætte ovenstående CREATE og ADD sætninger og så laves der de ønskede tabeller i din base.
Avatar billede dope Nybegynder
24. april 2001 - 21:51 #14
Det bragte jo desværre ingen aftale i stand, jeg lukker...
Avatar billede senj Nybegynder
24. april 2001 - 21:55 #15
Selv tak for hjælpen makker - jeg gjorde mit!
Avatar billede senj Nybegynder
24. april 2001 - 21:59 #16
Du har nu alt hvad du skal bruge. Du mangler bare editoren til databasen. Du bad om at få lavet tabellerne og det fik du!
Avatar billede senj Nybegynder
24. april 2001 - 22:03 #17
Avatar billede riversen Nybegynder
25. april 2001 - 06:49 #18
det var ikke pænt gjort, dope...
Avatar billede dope Nybegynder
25. april 2001 - 16:33 #19
Som statet i spørgsmålet er der tale om decideret \"outsourcing\". Jeg kan tilbyde kontant honorar for fuldført opgave, point og honorar eller kun point. Der er dog ingen der får noget for en ikke udført opgave.
Opgaven er stadig åben, tilbuddet står stadig ved magt, men opgaven skal laves! Ved at have anført ICQ samt direkte email antydes det også at uddybende information er nødvendig for en udførelse af opgaven. Alt i alt synes jeg ikke er der er sket noget mindre pænt i håndteringen af denne streng.

Men som sagt... Opgaven er stadig åben... og er efterfølgende genåbnet under freelance / job. (parazite >> Tak for dette råd)

NB. Er der stemning for at spørgsmålet delvis blev besvaret afsætter jeg gerne point, jeg er på ingen mådr interesseret i disse. Og i særdeleshed ikke point der retmæssigt tilhører en anden...
Avatar billede senj Nybegynder
26. april 2001 - 08:00 #20
Nej det er der ikke!
Avatar billede nil.dk Nybegynder
26. april 2001 - 08:00 #21
Jeg arbejder til dagligt med Oracle... hvis du bor i Jylland så send en mail til info@nil.dk
Avatar billede dope Nybegynder
26. april 2001 - 08:59 #22
senj >>
er hvad?
Avatar billede senj Nybegynder
26. april 2001 - 09:00 #23
Nej det er ikke stemning for delvist besvaret spørgsmål. Det var såmænd bare det!
Avatar billede nil.dk Nybegynder
26. april 2001 - 09:03 #24
dope >>

Hvis du har din Oracle hos en ASP har du sikkert ikke SQL+ installeret. Prøv at kontakte ASP\'en og spørg hvordan du skal administrere din base.
Avatar billede dope Nybegynder
26. april 2001 - 09:10 #25
nil.dk >>
Mange tak for tilbuddet, men jeg har fået én der klarer opgaven.

Avatar billede dope Nybegynder
26. april 2001 - 09:12 #26
nil.dk >>
men du har fuldstændigt ret, den ligger hos en ASP og der er browseradgang med Inside Manager.

senj >>
Der er jo åbenbart lidt stemning for dét siden at diskussionen kunne opstå.
Avatar billede senj Nybegynder
26. april 2001 - 09:13 #27
Det var ikke et spørgsmål om point, men ideen bag eksperten og hvordan folk bruger den. Lad det ligge.
Avatar billede nil.dk Nybegynder
26. april 2001 - 09:15 #28
dope >> alles ok :o)
Avatar billede dope Nybegynder
26. april 2001 - 09:23 #29
senj >>
Jeg er blevet helt og aldeles fan af dette sted, og ønsker derfor at bidrage til at det til evig tid forbliver det gode sted jeg er blevet så glad for... men jeg er ikke så rutineret i brugen af det.

ref. http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=dope&i1=0&i2=0&i3=0&i4=0&i5=0&i6=0&i7=0&i8=1&i9=0&i11=0

Jeg tager meget gerne imod en løftet pegefinger, 10 stk. med spanskrøret, et kvarter i skammekrogen samt 2 ugers latrin. Jeg ser dog gerne at den bliver fulgt af et godt råd så jeg ved hvad jeg gjorde galt... :-)
Avatar billede mej Nybegynder
26. april 2001 - 12:44 #30
Hold da op så kan I vist heller ikke tærske mere lang halmen på det her, hva?! :o)