Avatar billede ingenadgang Nybegynder
13. december 2005 - 18:47 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

lyd on/off i flash med Stream

hej eksperterne

Jeg har lavet 4 flashfilm som skifter oveni hinanden med:
loadMovieNum("fil1.swf", 0); knapper i hvert film, det virker helt fint

jeg har lagt lyde ind med "Stream setting" i properties for at kunne synce lyde helt med billederne og det er også fint nok
MEn jeg vil gerne have en knap som slukker alt lyde og tænder dem igen. men de lydknapper jeg kan finde er allesammen med Movieclips, men jeg vil bare have lyd ON/OFF uden at der skal loades ting eller skrives til et MC (hvis man kan med "fade" er det endnu finere, men ikke højst nødvendigt.)

kan nogen hjælpe mig ?
Avatar billede ingenadgang Nybegynder
14. december 2005 - 10:30 #1
anybody?
Avatar billede apache999 Nybegynder
15. december 2005 - 00:11 #2
Hvis du lægger lydene ind dynamisk vha. Sound()-objekter i stedet for i authoring environment er det rimelig simpelt, for Sound-objekter har både start(), stop() og setVolume()-metoder, der skulle kunne klare ærterne for dig.

Idet du trækker ting ind vha authoring tool nægter du desværre dig selv adgang til en del dejlige funktioner ved Sound()-classen. Men du kan selvfølgelig altid bruge den globale metode stopAllSounds() til at kvæle al lyd.

Sig til, hvis du vil gøre det dynamisk og derefter ønsker at kunne fade ind og ud. Jeg mindes at have lavet noget i den stil for en del tid tilbage (hvilket vil sige, at det ikke er OOP, men det virker stadig)
Avatar billede ingenadgang Nybegynder
15. december 2005 - 07:02 #3
ja, det er helt simpel animation uden kode whatsoever (tegnefilm)
og ja lydende ligger i et lag, sync'ed op til animationen (frame by frame)
jeg har en navigation (gå til start, stop, play, hop til ending) som fungerer fint i filmen.

stopAllSounds() virker helt fint jeg mangler bare en startAllSounds()
vd ikke om man kan?
umidelbart virker det helt i skoven at Flash tilbyder funktionen med at ligge lyde ind i lagene og så KUN kan slå den fra, det giver ingen mening jo.?

jeg har ingen erfaring med classer, virker også lidt overkill på noget SÅ simpelt
som stop/start lyd...?
Avatar billede ingenadgang Nybegynder
15. december 2005 - 07:05 #4
forresten sider på MXpro og export er Player7
Avatar billede apache999 Nybegynder
15. december 2005 - 09:20 #5
Hej igen.

startAllSounds() er der ikke noget af, desværre.

Den måde at lægge lyd ind på er primært beregnet til sådan noget traditionel frame-by-frame animation, som MacroMedia ikke just har prioriteret særlig højt i de sidste par versioner, i hvert fald er der ikke sket den store udvikling. Men der er faktisk en vej udenom. Det kræver, at du finder frem til din lyd i dit library, og markerer den til export i Linkage Properties i lydfilens properties. Her giver du den et export-navn (fx "dinlyd"):

Koden for at lave det er noget i denne retning (virker også i MxPRO):

dinLyd = new Sound();
dinLyd.attachSound("dinlyd");

Så vidt jeg ved vil det virke med din lyd attachet på din tidslinje.

Så har du adgang til alle de rare metoder i Sound-klassen, såsom
dinLyd.start();
dinLyd.stop();
dinLyd.setVolume();//0-100
Avatar billede ingenadgang Nybegynder
15. december 2005 - 11:38 #6
hej, det lyder både og skidt jo skidt at funktionen ikke virker som stopAllSounds()
det ville umidelbart være logisk jo. MEn godt at der er en løsning ;-))

jeg skal lige forstå det ret, jeg fjerner altså lydende (fysisk) fra laget
og tilføjer et "exportNavn" i biblioteket på en lyd fx "Lyd1"
der hvor lyden så før var indat smider jeg en frame med koden:
dinLyd = new Sound();
dinLyd.attachSound("Lyd1");

men vil den streame på samme måde..?
altså afspille filmen styrret af lyden og ikke grafikken (altså springe frames hvis animationen ikke kan følge med i playeren)
Jeg bruger jo en navigation hvor filmen hopper til start og til slut samt 6-7 punkter (lables) der i mellem. brugeren kan altså sagtens stoppe filmen midt i en lyd.

eller vil det virke som fx med propertien Sync = start eller event og altså ikke streame?

(jeg har ikke flash på maskinen her (endnu) men ser senere i aften.
så jeg kan ikke prøve.

men tusind tak for svarene indtil videre, der er virkeligt svært at finde info på det
jeg har glukket i jeg ved ikke hvor mange fora, men alle snakker kun om lyd i MC's eller objekt-lyd.
Avatar billede ingenadgang Nybegynder
16. december 2005 - 05:38 #7
tror ikke jeg har fattet det?

"jeg skal lige forstå det ret, jeg fjerner altså lydende (fysisk) fra laget
og tilføjer et "exportNavn" i biblioteket på en lyd fx "Lyd1"
der hvor lyden så før var indat smider jeg en frame med koden:
dinLyd = new Sound();
dinLyd.attachSound("Lyd1");

men vil den streame på samme måde..?
altså afspille filmen styrret af lyden og ikke grafikken (altså springe frames hvis animationen ikke kan følge med i playeren)
Jeg bruger jo en navigation hvor filmen hopper til start og til slut samt 6-7 punkter (lables) der i mellem. brugeren kan altså sagtens stoppe filmen midt i en lyd.

eller vil det virke som fx med propertien Sync = start eller event og altså ikke streame? "
Avatar billede apache999 Nybegynder
16. december 2005 - 09:29 #8
Hej igen.

Det skulle IKKE være nødvendigt at fjerne lyden fra tidslinjen, og dermed vil den stadig have de egenskaber, du har tildelt den med authoring tool. Dog har jeg ikke selv prøvet det af, så jeg kan ikke sige det med sikkerhed.

Mit råd er derfor, at du prøver det af, og så skriver igen, hvis det ikke virker. Så må vi jo se, hvad vi kan gøre.
Avatar billede ingenadgang Nybegynder
16. december 2005 - 14:35 #9
okidoki, will do ;-)
Avatar billede ingenadgang Nybegynder
04. januar 2006 - 12:37 #10
så fik jeg efter endt ferie prøvet alting af, desværre viser det sig at ALLE andre løsninger (som jeg har kunne finde) end at smide lyden direkte i tidslinjen skaber problemer med sync. de fleste løsninger virker i teorien men desværre ikke i praksis...

alle mine test viser at syncen halter mellem 30-50 frames ved en film på 3000 frame ved 35fps, altså omkring 1 sekund ovr 3000frames, hvilken ikke er meget men nok til at det i praksis ikke virker. Mange fora bekræfter desværre også dette.

så jeg endte med en helt anden løsning som ikke includerer flash som andet en animation, resten ordnes i AFX. sur roev men det virker tilgengæld.

yderst pinligt for MM (adobe's skyld er det jo ikke ;-)

smid venligst et svar så vil jeg lukke spørgsmålet
Avatar billede apache999 Nybegynder
04. januar 2006 - 12:42 #11
Det var da en skam.

I øvrigt skulle det være muligt at synce ting med dine film, hvis du lægger cuepoints ind i .flv-filerne (hvis det er altså er den slags film, vi snakker om), enten dynamisk eller under encodingen, og så bruger de cuepoints til at udløse de forskellige lyde.

Men godt, at du har fundet en anden løsning, trods alt ...