Avatar billede kimox Nybegynder
13. december 2005 - 14:51 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Tjekke før oplæg

Hej.

Kan det lade sig gøre at tjekke et nummer i min tabel i min database, inden jeg lægger et nyt nummer op? det er fordi jeg er ved at lave en menu man kan styre fra sin admin side, hvor man kan give den en placering.. så derfor vil jeg gerne have den connecter til min db og ser det højeste tal i feltet "plac" og pludser den med en, og så smider den op i det nye felt jeg er ved at oprette..

håber i forstår.

koden:

          <?php
if(isset($_POST['op'])) {
require "db.php";
$tekst = htmlspecialchars(addslashes($_POST['tekst']));
$aktiv = $_POST['aktiv'];
$target = $_POST['target'];
$titel = $_POST['titel'];
mysql_query("INSERT INTO menu (tekst, aktiv, target, titel) VALUES ('$tekst','$aktiv', '$target', '$titel')") or die(mysql_error());
echo "ok";
}
?>
Avatar billede jakobdo Ekspert
13. december 2005 - 14:56 #1
Bruge auto_increment, det er lavet til det du ønsker!

Men ellers kan du lave udtræk: SELECT MAX(felt) FROM menu LIMIT 1
Avatar billede kimox Nybegynder
13. december 2005 - 22:12 #2
ok, det kan man godt selv om den også har i id (auto_in..)?

der skal bare være mulighed for at den går et nummer højere end det højste der står derinde
Avatar billede jakobdo Ekspert
13. december 2005 - 23:20 #3
auto_increment vil altid øges med 1.
Men ellers skal du lave et udtræk inden, med: SELECT MAX(felt) FROM menu LIMIT 1
Og så tage max værdien, + 1 og så smide det ind i databasen! (hvis altså ikke auto_increment er en løsning)
Avatar billede kimox Nybegynder
13. december 2005 - 23:52 #4
jo men det er sikkert en god mulighed.. jeg prøver lige i morgen !..

hvad hvis man skal have id'et plus en.. som skal bruges i et link ? der kan jeg også bruge max?
Avatar billede jakobdo Ekspert
14. december 2005 - 08:45 #5
auto_increment er skabt til det du ønsker!
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2005 - 09:40 #6
Autoincrement er kun en løsning, hvis der må være "huller" i talrækken.
Avatar billede jakobdo Ekspert
14. december 2005 - 11:18 #7
Huller i talrækken?
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2005 - 11:29 #8
Ja, hvis du opretter en ny, som f.eks får nummer 7 og derefter sletter den igen, så får den næste autonummererede nummer 8, selv om det højeste nummer nu er 6.
Avatar billede jakobdo Ekspert
14. december 2005 - 11:31 #9
True!
Avatar billede xeox Nybegynder
14. december 2005 - 21:40 #10
Så er det vel bedst med SELECT MAX(felt) FROM menu LIMIT 1 ? eller
Avatar billede jakobdo Ekspert
14. december 2005 - 21:48 #11
Er det ikke bare nok med: SELECT MAX(felt) FROM menu
Avatar billede kimox Nybegynder
15. december 2005 - 09:32 #12
hvordan vil du så sætte den til at pludse en?
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. december 2005 - 09:44 #13
$query = myqsl_query("SELECT MAX(felt) AS maxNum FROM menu");
$maxNum = mysql_result($query,0);
$newNum = $maxNum+1;
Avatar billede kimox Nybegynder
15. december 2005 - 12:41 #14
det virker jo fint :) .. smid et svar
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. december 2005 - 15:07 #15
Svar!
Avatar billede kimox Nybegynder
16. december 2005 - 09:32 #16
jeg siger mange tak for hjælpen !

-lukket-
Avatar billede jakobdo Ekspert
16. december 2005 - 09:49 #17
Takker for point!