Avatar billede willi Nybegynder
13. december 2005 - 14:37 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

GRUB og format

Jeg har haft linux på en harddisk. Men har nu dos formateret den.
Når jeg starter (uden startdisktette) kommer den frem med en GRUB fejlmeddelelse (fejl 17).
Når jeg har formateret harddisken (også partion som ikke er dos) burde den vel være renset for Linux og altså også GRUB.
Hvad skal jeg gøre for at føre harddisken "helt tilbage til dos"?
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
13. december 2005 - 15:23 #1
Det gør du ved at skrive kommandoen 'fdisk /mbr' i dos. Den overskriver boot-sektoren med DOS's egen...
Avatar billede hmann Nybegynder
13. december 2005 - 15:37 #2
jeg har svaret på netop det spørgsmål her:
http://exp.dk/spm/656662
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
13. december 2005 - 16:25 #3
hmann: Ikke helt. 'fixmbr' er den kommando man bruger i Windows XP (eller dens fejlrettelsessystem...), og det er altså ikke den samme kommando som man skal bruge hvis man har et DOS-baseret system.
Avatar billede hmann Nybegynder
13. december 2005 - 16:28 #4
schwarz84> godt du fangede den.. jeg var vist lige lidt for hurtig på aftrækkeren der..
Avatar billede willi Nybegynder
13. december 2005 - 17:31 #5
Tak for hjælpen