Avatar billede bagnavnet Nybegynder
13. december 2005 - 13:52 Der er 7 kommentarer

login sider gemmes i browser

Hej,

På min hjemmeside har jeg lavet et login til nogle af siderne. Det fungerer også fint.

Problemet er, at når man har tastet username og password, og er blevet guided videre til siderne, så gemmes disse i browseren. Altså hvis jeg efterfølgende åbner en browser på samme computer, så vil jeg kunne gå direkte ind på siderne udenom login bare ved at vælge stien i browseren.

Hvordan sikrer jeg mod dette?

På forhånd tak
Avatar billede roenving Novice
14. december 2005 - 17:38 #1
Ved at servere siderne fra en server, der checker det !-)
Avatar billede bagnavnet Nybegynder
15. december 2005 - 14:02 #2
ehhm, og hvordan gør man eller tjekker man det??
Avatar billede roenving Novice
15. december 2005 - 14:10 #3
Serveren opretter en session, når en bruger logger ind, og hvis ikke den session findes redirectes han til login-siden !-)
Avatar billede bagnavnet Nybegynder
15. december 2005 - 15:12 #4
jeg er slet ikke med. Dette er scriptet jeg bruger:

<script>
function submitentry(){
password = document.password1.password2.value.toLowerCase()
username = document.password1.username2.value.toLowerCase()
passcode = 1
usercode = 1
for(i = 0; i < password.length; i++) {
passcode *= password.charCodeAt(i);
}
for(x = 0; x < username.length; x++) {
usercode *= username.charCodeAt(x);
}
//CHANGE THE NUMBERS BELOW TO REFLECT YOUR USERNAME/PASSWORD
if(usercode==1797020&&passcode==13404)
//CHANGE THE NUMBERS ABOVE TO REFLECT YOUR USERNAME/PASSWORD
{
window.location="http://www.test.com/FILES/files.html"}
else{
alert("password/username combination wrong")}
}
</script>

Det linker til en side som så linker til andre sider. Alle siderne kan jeg dog gå ind på fra stien i browseren udenom login-scriptet. Hvordan opretter jeg en session, eller får serveren til det??
Avatar billede roenving Novice
15. december 2005 - 15:25 #5
Ved at gøre det serverside og skrotte den elendige måde at gøre det på !-)

-- ovenstående kan knækkes på få minutter med pen og papir, og en kode-knækker klarer den på mikro-sekunder ...

-- man kan godt lave nogle halv-rimelige måder at gøre det på i javascript, men så må der ikke i javascript-koden stå hints til at knække koden(rne) ...

-- men man kan dog aldrig forhindre at browseren har besøgt en side, og derfor kender urlen, og så skal man over i noget serverside scripting f.eks. i php eller en af asp/.NET-sprogene !o]
Avatar billede bagnavnet Nybegynder
15. december 2005 - 19:13 #6
ok - men hvordan pokker gør jeg så det. Jeg har kigget lidt på nettet, men det virker ret omfattende. Leder egentlig bare efter noget jeg kan nuppe og så bruge på min side.
Avatar billede roenving Novice
15. december 2005 - 23:32 #7
Du undgår ikke serverside scripting !o]

-- de (relativt simple !-) javascript-metoder kan åbenbart ikke det, du ønsker, ergo skal din server udføre noget arbejde for at opfylde det ...