Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
12. december 2005 - 21:16 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Benyt MC som knap.

Jeg har et MC med følgende kode:

on (release) {
    gotoAndPlay("Scene 2", 1);
}

Mit problem er, at den ikke hopper til Scene 2 når der klikkes på den.

Jeg har prøvet, at tilføje trace("test") mellem on (release) { og } og det kommer rigtig nok frem, så der er kontakt med knappen.
Avatar billede _k Nybegynder
13. december 2005 - 09:39 #1
Mon ikke det er scopet den er gal med? Nu står du jo "i" et mc og ikke "på" en knap. Prøv med:

on (release) {
    _parent.gotoAndPlay("Scene 2", 1);
}
Avatar billede holmqvist Nybegynder
13. december 2005 - 10:41 #2
_root.gotoAndPlay("Scene 2", 1);

when you want the main "player" to do something..
Avatar billede barklund Nybegynder
13. december 2005 - 11:16 #3
Brug framelabels.

Scener i sig selv er noget flash 4-tis, gotoAndPlay med scenereferencer er noget flash 4-tis og det kan kun løses ved at bruge tellTarget - der er noget endnu værre flash 4-tis.

Drop flash 4 - smid det og alt hvad du har lært herom ud af vinduet. Kom up-to-speed, brug Flash 8, ActionScript2, klasser og så videre - og det går som en drøm. Så slipper man for al den slags rod!

Dog, indtil du kommer helt op på det niveau, så hold dig til det første, jeg sagde: Brug framelabels.

on (release) {
    _root.gotoAndPlay("framelabel i første frame i scene 2");
}

--
Morten Barklund
Avatar billede maqhem Nybegynder
13. december 2005 - 14:55 #4
Lav dog koden på framen:

movie_clip.onRelease=function(){
    gotoAndPlay("Scene 2",1);
}

Nicolaj Wahlqvist
Avatar billede maqhem Nybegynder
13. december 2005 - 14:59 #5
(Virker måske ikke i Flash 4, gør i hvert fald i 6'eren (MX))
Avatar billede maqhem Nybegynder
13. december 2005 - 15:01 #6
angående framelables, så bruger profs jo ikke dem, hold dig klart til nummeriske former :)
Avatar billede holmqvist Nybegynder
13. december 2005 - 15:27 #7
Sorry to go off topic, but..
Of course pro flash users use lables! they are good because they stay in place..
when you add something, gotoAndPlay(235) will have to be changed everytime, gotoAndPlay("page2") will stay in place.
+ It makes your code easier to read and understand.
Avatar billede barklund Nybegynder
13. december 2005 - 15:33 #8
Profs bruger ikke frames! Jeg har lavet meget store projekter - uden frames overhovedet! Kun klasser med tilhørende movieclips - der kun har 1 frame. Al animation scriptes :)
Avatar billede _k Nybegynder
13. december 2005 - 19:22 #9
Profs bruger i det hele taget slet ikke Macromedia Flash. De bikser deres klasser sammen i Eclipse og compiler med MTASC ;o)
Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
13. december 2005 - 20:08 #10
barklund -> Det er faktisk kun din løsning med framelabels jeg kan få til, at virke. :-) Så pointene er dine, hvis du laver et svar.

Alle sammen, tak for svar :-)
Avatar billede maqhem Nybegynder
13. december 2005 - 21:37 #11
hehe, det med profs var nu også bare for sjov :)
Avatar billede barklund Nybegynder
14. december 2005 - 10:45 #12
_k, det tager lang tid at overbevise AD'ere, designere, konceptudviklere, grafikere, animatorer, storyboardere og lyddesignere om det ;)

Og som jeg sagde, så kan det kun virke med framelabels eller med tellTarget - det andet vil ikke virke, da kun funktionen gotoAndPlay kan tage scene som første argument - det kan metoden gotoAndPlay ikke :)

--
Morten Barklund
Avatar billede _k Nybegynder
14. december 2005 - 11:07 #13
Du har helt misforstået det Barklund. Man skal bare gøre det uden at fortælle de andre om det ;o)

Ej, tror det efterhånden er ved at være tæt på at kunne lade sig gøre når det handler om applikationsudvikling. Men som du selv er inde på, så er der nok en designer/animator eller 2 der vil klamre sig til Flash-programmet de næste mange år.... (nu har de jo også fået blendede lag ;o)
Avatar billede barklund Nybegynder
14. december 2005 - 11:41 #14
Tja, så længe compiletiderne er så sløve, som de er i Flash 8, og editoren så featureless, så vil folk søge andre programmer. For eksempel Eclipse+MTASC eller Flex Builder 2, der jo kan de nasty ting.

Men jeg tror bestemt også, at det er den slags, der er primær fokus på i Flash 9, når den kommer. Compileren vil komme helt i top - er jeg overbevist om. Ellers tager jeg sgu selv derover og laver den bedre :)

Dog bruger jeg stadig primært Flash IDE'en til mine opgaver, da fordelingen mellem grafik-opsætning og decideret kodning ligger på 30% vs. 70%, så skal jeg stadig bruge Flash meget - vi laver primært grafik- og animationstunge projekter. Så jeg kommer aldrig til at lægge Flash fra mig, men går mere og mere over til Eclipse-komboen.

Dog irriterer MTASC mig en del, da programmøren af den har taget nogle beslutninger, som jeg vil have lov til. Han synes with() er grimt, så den er ikke understøttet. Ligeledes synes han ikke, at man skal have getter/setter med forskellige typer, så det giver fejl. Og der er flere andre tilsvarende. Det synes jeg måske er fint nok, at han har de holdninger, men han skal ikke bestemme over mig :)

Og det er da også den klassiske opbygning med Flash 8 som eneste værktøj, som jeg indtil videre har som udgangspunkt for "Objekt-orienteret programmering i ActionScript", som jeg skriver lidt på af og til ;)

Well, nok brok - hyg dig :)

(og hvis du nogensinde mangler et job med as2-udfordringer og andet godt i spidsen af den danske flash-branche, så smid en mail på morten.barklund(at)shockwaved.com - da jeg fornemmer, at du kan finde rundt i den slags, hvilket kun fåtallet af danske flash-"programmører" kan).

--
Morten Barklund
Avatar billede _k Nybegynder
14. december 2005 - 23:47 #15
Bliver interessant at se hvor frie tøjler Adobe tør give de gamle Macromedia-folk mht. at udbygge compiler og editor. Eftersom de nu selv bygger Flex Builderen i Eclipse, virker det dog lidt som om de har opgivet editoren til fordel for andre ting - får de lavet player 9 super driftsikker når den både skal afvikle AS1, 2 og 3, skal der ikke lyde et ondt ord herfra - så dedikerer jeg mig gerne Eclipse som editor. Får de ikke lavet compileren bedre, tager jeg gerne med over og kigger på den ;o)

Jeg har også banket panden eftertrykkeligt ind i MTASC (for mig) uforståelige fortolkning af with(). Men ellers ligger compileren vel langt mere op af standarderne for god kodning end Macromedias "forsøg"? At vi så har hængt på AS længe nok til at lære nogle unoder er vel egentlig vores egen skyld - jeg håber lidt at MTASC kan lære mig at kode en smule mere stringent (selom jeg også synes den bitcher lidt rigeligt over nogle småting!)

(det kunne da være sjovt at lege med i toppen, så jeg skal nok have Jer i tankerne skulle det blive aktuelt - ("fåtallet" lyder som kommer du fra en jobsamtale jeg også har haft et par stykker af ;o) )
Avatar billede barklund Nybegynder
15. december 2005 - 00:05 #16
Tak for points :)

_k:

En af de ting, som Macromedia jo kan bedre end Adobe (eller nogen andre firmaer i den størrelse) er at lytte til brugerne. Og det er deres største guldgrube - helt sikkert. Mange ting i mange af Flash-versionerne er medtaget udelukkende fordi brugerne foreslår det - de ville Macromedia nok ikke lige have tænkt på ellers. Derfor er jeg sikker på, at MM får lov til at videreudvikle langs de samme baner.

Jobsamtaler er jeg sjældent med til. Men som oftest står jeg for at lave en teknisk gennemgang af ansøgeres eksempler på deres kunnen inden samtaler - og her er kun 1/10 af dem up-to-speed - og heraf finder jeg stadig meget sjældent folk, der direkte imponerer mig. Det er synd, at ActionScript ikke betragtes som et "rigtigt" programmeringssprog, så vi kan få dygtige nok folk til det :)

--
Morten Barklund