Avatar billede spoock Nybegynder
12. december 2005 - 16:35 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Lodtrækning / VBA

Hej alle

Jeg har fået til opgave at lave en lodtrækning i et lotteri. Ud fra tallene 1-1000 skal jeg trække 141 tilfældige tal, som ikke må være ens. Jeg har tænkt på at lave det i Excel, muligvis gennem VBA, men jeg ved ikke hvordan jeg gør.
Avatar billede bak Seniormester
12. december 2005 - 17:09 #1
Her er et bud

Sub randomnumbers()
  Dim rando As New Collection
  Dim i As Long, FirstNumber As Long, Lastnumber As Long, counter As Long
  Dim x As Long
  Dim rgStart As Range
  On Error Resume Next
  FirstNumber = InputBox("start nummer ?")
  Lastnumber = InputBox("Slut nummer ?")
  counter = InputBox("Hvor mange numre ?")
  Set rgStart = Application.InputBox("Hvor skal 1. tal sættes ?", "Angiv sted", , , , , , 8)
  If FirstNumber < 1 Then FirstNumber = 1

  Randomize
  While rando.Count < counter
      x = Int((Rnd() * (Lastnumber + 1 - FirstNumber))) + FirstNumber
      rando.Add x, CStr(x)
  Wend

  For x = 1 To counter
      rgStart.Offset(x - 1, 0) = rando(x)
  Next
End Sub
Avatar billede spoock Nybegynder
12. december 2005 - 18:36 #2
Tak for hjælpen, det gjorde tricket...
Avatar billede spoock Nybegynder
12. december 2005 - 18:37 #3
Argh, kan aldrig finde ud af det her point ting...hvordan giver jeg dig point Bak?
Avatar billede spoock Nybegynder
12. december 2005 - 18:39 #4
Ja, det var jo så forkert...har du mulighed for at redde dig pts endnu?
Avatar billede bak Seniormester
12. december 2005 - 19:47 #5
nix, men det også ok, jeg har nok :-)
Avatar billede spoock Nybegynder
12. december 2005 - 19:48 #6
Ok...men har det da skidt med at snyde folk fordi jeg dummer mig...
Avatar billede bak Seniormester
12. december 2005 - 19:54 #7
Du snyder jo ikke, når du gerne ville have givet pointene.
Grunden til at du ikke kunne give point, var at jeg ikke havde lagt et svar fordi jeg ville være sikker på at det kunne bruges og at spm i mellemtiden også var åbent for andre :-)