Avatar billede gamer05 Nybegynder
12. december 2005 - 08:29 Der er 19 kommentarer

mit asp dokument er i brug :S

Fejltype:
Microsoft JET Database Engine (0x80004005)
"" kan ikke bruges, fordi filen allerede er i brug.
/top.asp, line 24

den fejl får jeg når jeg vil åbne mit asp dokument, filen er ikke i brug af nogle programmer.

nogen der har et svar ?
Avatar billede nielle Nybegynder
12. december 2005 - 08:32 #1
Det lyder mere som om at det er din database som er låst - fordi at systemet tror at den er åben af nogen andre. Jeg gætter på at du bruger Access? Har du databasen åben samtidigt i Access-programmet?
Avatar billede gamer05 Nybegynder
12. december 2005 - 08:37 #2
som jeg sagde, nej har ikke andet åben, og ja jeg bruger access.
Avatar billede softspot Forsker
12. december 2005 - 09:00 #3
Hvordan åbner og lukker du dine databaseforbindelser? Hvis du f.eks. gemmer dine forbindelser på tværs af forespørgsler, så kan det give problemer på serveren - specielt hvis du åbner eksklusivt...
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2005 - 09:03 #4
når du nu er sikker på den ikke bliver brugt af andre programmer, så kan du jo henter unlocker og fjerne problemet... http://ccollomb.free.fr/unlocker/

virkede fint for mig da jeg havde problemer med slette nogle film som windows påstod var ibrug i et andet program...

så er man jo fri for at genstarte computeren, hvilket nok ville være alternativet....
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2005 - 09:07 #5
softspot -> det var da godt du lige kom forbi, for det havde jeg ikke lige tænkt på, men det er jo højst sandsynligt der problemet ligger ;-)
Avatar billede gamer05 Nybegynder
12. december 2005 - 09:10 #6
prøvet med unlocker, virker ikke.
prøvet med genstart, virker ikke.

softspot ?
Avatar billede gamer05 Nybegynder
12. december 2005 - 09:11 #7
jeg forestår ikke helt dit svar softspot
Avatar billede softspot Forsker
12. december 2005 - 09:19 #8
Hvis nu du lægger det objekt som holder forbindelsen til din database op i en session-variabel og dermed gemmer forbindelsen på tværs af forespørgsler, så vil din server efterhånden som der kommer flere brugere på løbe tør for resurser (herunder databaseforbindelser) og du vil givetvis få en fejl á la den du skriver om her.

Det er ikke sikkert at det lige nøjagtigt er det du gør, men test i det mindste dit databaseforbindelseskoncept og gå efter flg. model: forbind til databasen så sent som muligt og drop forbindelsen så tidligt som muligt - det skalerer bedst.

Den anden med at forbinde eksklusivt, det er noget du vælger når du etablerer forbindelsen og der skal du nok lige checke de parametre du benytter til connection.open eller recordset.open for at se hvad der gælder for dine forbindelser...
Avatar billede gamer05 Nybegynder
12. december 2005 - 09:26 #9
tak for din forklaring af det, men det virker heller ikke, har det noget med sikkerhed at gøre, altså hvilke brugere der skal have retigheder til hvad.
Avatar billede softspot Forsker
12. december 2005 - 09:32 #10
Ja, hvis det aldrig virker, så er det da ikke usandsynligt at det her noget med rettigheder at gøre. Jeg synes dog det er en lidt spøjs fejlmeddelelse at komme med hvis der ikke læseadgang til databasen (men det ville jo i så fald ikke være første gang man har oplevet det :)). Prøv evt. for testens skyld at lægge databasen indenfor websitets root-folder (hvis den ikke allerede ligger der), der burde IUSR have rettighed til at læse i det mindste...
Avatar billede gamer05 Nybegynder
12. december 2005 - 09:37 #11
den ligger i samme mappe som alle mine andre filer.
Avatar billede softspot Forsker
12. december 2005 - 09:39 #12
Kan du ikke lige prøve at smide den kode som fejler (plus de omkringliggende linier)...? Det kan være noget andet der er galt...
Avatar billede jokkejensen Novice
12. december 2005 - 09:42 #13
sikre dig lige at der ikke ligger nogle gamle ldf filer sammen med den access database.. altså hedder din database test.mdb må der ikke ligge nogle filer der hedder test.ldf eller lignende..

Disse generes når databasen er i brug, og er de blevet kopieret med fra en anden pc, vil de ikke nødvendigvis forsvinde..
Avatar billede gamer05 Nybegynder
12. december 2005 - 09:45 #14
<!-- Asp koden starter her. -->

        <%
        set rsLinks = server.createObject("ADODB.recordset")
        rsLinks.Open "Select id, menu from sider order by sortering", database
            while not rsLinks.eof
                response.write("::  <a href='default.asp?id=" & rsLinks("id") & "'>" & rsLinks("menu") & "</a><br>")
                'Menu og ID bliver valgt ud fra ovenstående kode og bliver sat direkte ind i HTML-koden.
            rsLinks.moveNext
            wend
        %>
        :: <a href="login.asp">Log ind</a>
Avatar billede softspot Forsker
12. december 2005 - 09:48 #15
Hvor kommer variablen database fra?

Jeg går ud fra at linie 24 er den linie med rsLinks.Open...(?)
Avatar billede gamer05 Nybegynder
12. december 2005 - 09:51 #16
ja linie 24 er den linie med rsLinks.Open
Avatar billede softspot Forsker
12. december 2005 - 09:54 #17
...og så var der lige det med variablen database :)
Avatar billede roenving Novice
12. december 2005 - 17:58 #18
Sker det ved debugging, altså har du evt. et udviklingsmiljø kørende, som har databasen som en tilknyttet ressource ?-)
Avatar billede gamer05 Nybegynder
15. december 2005 - 08:51 #19
det er lige meget jeg har selv fundet ud af det.

det var sikkerhed i egenskaber på filen.