Avatar billede ibos Nybegynder
24. april 2001 - 09:05 Der er 22 kommentarer og
3 løsninger

Negativ scanner, hvor ?

ved nogen hvor man kan leje en foto negativ scanner. de er jo meget dyre at købe
Avatar billede microtec Nybegynder
24. april 2001 - 11:55 #1
Prøv at ringe til Foto Av i Århus på tlf: 86 28 70 15
Jeg ved ikke om de udlejer netop en negativ scanner, men de udlejer alt muligt andet Foto- og AV-udstyr, så det er et forsøg værd.
Avatar billede theartist Nybegynder
24. april 2001 - 12:42 #2
Microtek flatbedscanner, kan du få til ca. 4.000 kroner. Den har diasskuffe og kan scanne negativer...
Avatar billede Beach Mester
24. april 2001 - 15:05 #3
Foto/C i København har også på et tidspunkt haft udlejning af div. scanner grej.
Prof. Afd: 3331 4060
Amatør Afd: 3314 2414

Jeg ved ikke hvor nemt det er for private at leje gennem deres Prof. Afd., men prøv, det er da et forsøg:-)

//Beach
Avatar billede msmows Nybegynder
25. april 2001 - 23:29 #4
>theartist  en flatbedscanner, selv med diasskuffe, kan ikke sammenlignes med en negativscanner (eller diasscanner). Flatbed\'en vil aldrig nå negativscanneren til sokkeholderene.
Avatar billede theartist Nybegynder
25. april 2001 - 23:45 #5
Det er korrekt, men du kan scanner negativer i sådan en fætter, og er det ikke til tryk er resultatet ganske tilfredsstillende...
Avatar billede msmows Nybegynder
26. april 2001 - 08:41 #6
Der er sikkert en grund til ibos er interesseret i at leje et sådant dyr. Han vil have en ordentlig kvalitet.
Avatar billede theartist Nybegynder
26. april 2001 - 08:57 #7
eller så er det fordi han har hørt at det er alt for dyrt at købe sådan en (selv om han måske bare skal bruge den til web). Vi bruger selv tidligere nævnte scanner og er ganske tilfredse. Vi scanner negativer til web dagligt, men vi har da også deciderede negativ scannere, men de er ikke umagen værd at starte op så længe vi ikke producerer til tryk.
Avatar billede ibos Nybegynder
26. april 2001 - 09:03 #8
Flere af jer har ret. Mit behov er ikke prof, men selvfølgelig vil jeg gerne have en god kvalitet uden at betale en bondegård.
Ingen af de steder der er henvist til lejer dias scannere ud.
Avatar billede microtec Nybegynder
26. april 2001 - 09:04 #9
Man kan også bare indlevere sine negativer til den nærmeste foto-forhandler. Han kan så få dem overført til FOTO-CD, som er i ret høj kvalitet.

Husk at det skal være FOTO-CD. Der er nogen forhandlerer, som kan levere 36 billeder på en enkelt diskette. Det siger vist sig selv at kvaliteten er derefter.
Avatar billede Beach Mester
26. april 2001 - 09:06 #10
Bemærk at der også fra Kodak er noget der hedder Picture-CD og det er heller ikke det samme som Photo-CD!!!
Meget lavere opløsning mm.
//Beach
Avatar billede microtec Nybegynder
26. april 2001 - 09:06 #11
Hvor mange billeder drejer det sig om?
Tror du der er økonomi I at leje en dias-scanner og selv foretage indscanningen?
Avatar billede microtec Nybegynder
26. april 2001 - 09:10 #12
beach >> Jeg kender ikke selv Picture-CD.
Er Picture-CD ikke til amatørbrug (ferie billeder)?
Photo-CD bruges professionelt bl.a. fordi det enkelte billede bliver gemt i forskellige opløsninger.
Avatar billede ibos Nybegynder
26. april 2001 - 09:13 #13
jeg har tidligere fået fotohandleren til at scanne enkelte dias. kvaliteten er OK, men priser er ca 10 kr stk og da jeg har omkring 5000 dias er det ikke en realistisk løsning
Avatar billede microtec Nybegynder
26. april 2001 - 09:15 #14
ibos >> Jeg kan godt se problemet.
Prisen på 10 Kr./stk. lyder endda meget fair.
Avatar billede Beach Mester
26. april 2001 - 09:16 #15
>>>microtec
Picture-cd er absolut KUN til amatørbrug, de ligger i 8x600 tror jeg nok (144dpi) så det er jo ikke det store det kan bruges til. Det kan forøvrigt også kun bestilles i forbindelse med en nyfremkaldelse!

http://www.kodak.dk/DK/da/consumer/products/pictureCD/pc/main2.shtml

//Beach
Avatar billede theartist Nybegynder
26. april 2001 - 09:17 #16
ibos>> Kvaliteten på Microteks flatbedscannere er ganske udemærkede, det er rigtig at hvis du skal lave plakater og lignende, så skal du have en rigtig god scanner = en helvedes dyr negativ scanner, men ellers vil jeg klart foreslå dig at tage et kig forbi nærmeste forhandler og få en prøve på hvordan resultatet bliver på en scanner med diasskuffe - jeg tror ikke du bliver skuffet, efterhåneden er teknologien så god, at selv de billige scanner kan følge med et godt stykke af vejen op til de rigtig dyre.
Avatar billede Beach Mester
26. april 2001 - 09:20 #17
>>>ibos
Tror faktisk du skal lytte lidt til theartist.
Hvis det er til web-brug og print i 10x15cm så kan du med garanti godt klare dig med en flatbed scanner til en overkomlig pris.
//Beach
Avatar billede microtec Nybegynder
26. april 2001 - 09:27 #18
Ja, 5000 dias er nok ikke til proffesionelt brug.
Det lyder lidt som \"familie-ambummet\", så men en fatbed-scanner ikke er OK til dit brug.
Avatar billede Beach Mester
26. april 2001 - 09:29 #19
>>>ibos
Hvad skal det -egentlig- bruges til???
//Beach
Avatar billede msmows Nybegynder
26. april 2001 - 12:01 #20
>theartist - med det navn burde du vide bedre - en flatbed kan ikke lave højkvalitet af et 24x36 dia eller negativ, ejheller af 6x6 6x7, 6x9. Der skal ordentligt udstyr til.
Microtek kan lige så lidt som andre omgå de fysiske love.
Avatar billede theartist Nybegynder
26. april 2001 - 12:04 #21
? - hvornår har jeg sagt det kunne lave højkvalitet, jeg mener kun at kunne se at jeg har nævnt at den kan præstere et tilfredsstillende resultat, hvis ikke du skal bruge output til tryk.
Avatar billede theartist Nybegynder
26. april 2001 - 12:07 #22
og hvorfor blande de fysiske love ind i et scannerjob, det er hverken newton, tyngdekraft eller dets lige som vi snakker om her. Vi kan blande realiteter ind i det, men ikke fysik :-)
Avatar billede ibos Nybegynder
27. april 2001 - 10:23 #23
Det er rigtigt at mit behov ikke er prof. Jeg vil scanne mine 24X36 dias og lægge dem på CD-rom og vise dem på TV via min DVD. Så ud fra den forløbne debat hælder jeg til en flatbed.
Avatar billede Beach Mester
27. april 2001 - 14:34 #24
>>>ibos Hvis det er til TV-brug så skal du klart gå efter en flatbed! Husk på at opløsningen på et fjernsyn er meget mindre end en monitor.
Du vil ikke kunne se forskel på om det er scannet med en 20K dyr ting eller en \"almindelig\" scanner til nogle tusser!
Det der mange gange er noget forskel på  mellem de forskellige scannere er hvordan de opfatter farverne. Dette er MEGET vigtigt når du scanner fra dias / negativer da de jo for det første er meget små, og for det andet er transperante matrealer. Her stilles der store krav til den lyskilde der skal belyse dit dias bagfra. Hvis lyskilden ikke kan gengive hvidt lys rigtigt så får du nogle skumle farver ud på dit TV!

Så som theartist skriver så tag et par dias med ned til en forhandler der vil hjælpe dig med at scanne dem. Tag dem med hjem og smid dem op på husalteret og se efter hvordan det bliver gengivet.

Et godt råd til at udvælge test dias:
Tag nogle med meget fine farveforløb f.eks. en himmel der er både mørkeblå og lysseblå. Hvis der samtidig også er helt sort og helt hvid så kommer scanneren på en svær (læs: Rigtig led!!!) opgave, men det er rigtig godt til at sammenligne forskellige modeller:-)

God fornøjelse!

//Beach
Avatar billede ibos Nybegynder
27. april 2001 - 14:59 #25
Tak for hjælpen. jeg går videre med disse råd