Avatar billede mosegris.dk Nybegynder
07. december 2005 - 22:45 Der er 21 kommentarer og
7 løsninger

CSS-positionering

Hey!

Jeg har et site, som er delt op i top, topmenu, venstremenu og content.
Alle elementer skal placeres i midten (altså, absolute, så det er i midten ved alle browsere)..! :)
Hvordan gør jeg det?!..

Check eksempel her: http://upload.interad.dk/ekssite.jpg
Avatar billede doggy82 Praktikant
07. december 2005 - 22:51 #1
Lægger en div om hele svineriet:
http://lassefernov.dk/center.htm  :)
Avatar billede mosegris.dk Nybegynder
07. december 2005 - 22:57 #2
Hey..

Kan ikke få det til at virke?!.. Det kommer ikke midt på siden?! :)
Avatar billede hacked Nybegynder
08. december 2005 - 02:20 #3
hvorfor ikke bare bruge
<center>
</center>
?
Avatar billede ralfi Nybegynder
08. december 2005 - 02:29 #4
malkor:
<center> </center> er ikke understøttet af de nyeste html encodings.. og det er bøvlet at lave på alle sider..

mosegris; lav som tidliger nævt en container uden om dine div'er.. og giv den følgende værdier:

body {
margin: 0px auto;
padding: 0px;
text-align: center;
}

#container {
padding: 0px;
margin: 0px auto;
text-align: center;
}

Det er vigtigt at du for difineret padding til 0.. og at din margin bliver 0px auto.
Avatar billede hacked Nybegynder
08. december 2005 - 02:43 #5
ok anyway min virker i mozilla og IE ;)
Avatar billede hacked Nybegynder
08. december 2005 - 02:44 #6
woops glem min sidste kommentar
Avatar billede hacked Nybegynder
08. december 2005 - 02:48 #7
hov nej er det mig der er gal på den eller virker jeres version integreret i et html dokument ikke i mozilla?
Avatar billede hacked Nybegynder
08. december 2005 - 02:54 #8
Det er sent og mig der er gal på den ..... fumlede med noget table/tr/td hejs inde i div-tag. Ja hej.

Anyway:

<html>
<head>
<title>
    tralalulalej
</title>
<style>

body {
margin: 0px auto;
padding: 0px;
text-align: center;
}

#container {
padding: 0px;
margin: 0px auto;
text-align: center;
}
</style>
</head>
<body>
<div id="container">
I midten
</div>
</body>
<html>

og godnat
Avatar billede saucer Nybegynder
08. december 2005 - 14:17 #9
Hvad med :

<style type="text/css">

body {
margin:0px;
padding:0px;

}

#center {

width: 440px;
height: 300px;

position: absolute;

margin-left: -220px;
margin-top: -150px;

left: 50%;
top: 50%;

}
</style>

<div id="center">Woo Hoo, det virker.</div>
Avatar billede wanze Nybegynder
09. december 2005 - 15:41 #10
Mystisk løsning, saucer.

Jeg ville nok bare bruge: "margin: 0 auto" på div'en der skal centeres og "text-align: center" på body.

Grunden til dette er, at Internet Explorer ikke så godt forstår en auto-margin, men der er Internet Explorer "heldigvis" dårlig nok til at tolke en div som text(derfor text-align).
Avatar billede mosegris.dk Nybegynder
09. december 2005 - 16:21 #11
Heysa alle sammen!

Jeg har stadigvæk ikke kunnet få det til at virke! :/
Men tak for jeres inputs!.. I får lov til at dele, hvis det er okay?
Avatar billede doggy82 Praktikant
09. december 2005 - 16:54 #12
Jamen upload dog din site så vi kan hjælpe. Du bliver jo nødt til at sige hvor problemet ligger før vi kan hjælpe. Du kan jo se min side der - det virker. Så skal du bare smide din egen koden oven i det :)
Avatar billede danielic Nybegynder
09. december 2005 - 17:08 #13
Hvorfor lave css direkte ind i filen?

Hvorfor ikke lave en fil og linke til den...

eks:
index.php
<html>
<Head>
<title>Velkommen!</title>

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="stien til din css fil.css">
<html>
</head>

<html>
<body>

<p class="overskrift">Velkommen!</p>

<p class="text">Teksten på siden...</p>

</body>
</html>

sitestyle.css
body {
margin-left:xx;
margin-right:xxx;
  margin-top:xxx;
  margin-bottom:xxx;

background-color:#FFFFFF;
}

p.overskrift {
font-size:80%
font-family:Arial;
  font-color:#000000;
}

p.text {
font-size:65%
font-family:Arial;
  font-color:#000000;
}

osv.

Sådan har jeg lavet min side :D
http://www.danielic.dk
Avatar billede mosegris.dk Nybegynder
09. december 2005 - 17:12 #14
http://www.nemweb.dk/U_site_interad.nsf - Dette er blot en test/et udkast..
Men det skal rykkes til midten af sitet..
CSS kan ses på http://www.nemweb.dk/U_site_interad.nsf/style.css
Avatar billede doggy82 Praktikant
09. december 2005 - 17:15 #15
Hvorfor lave css direkte ind i filen?
Spørger du mig? Svar: Så det er lettere at forstå mit eksempel.
Avatar billede mosegris.dk Nybegynder
09. december 2005 - 17:17 #16
Mit eksempel skal styres fra et CSS.. Det er en skabelon, og jeg kan ikke ændre i selve HTML'en.. Kun i de predefienerede CSS-parametre! Derfor! ;)
Avatar billede hacked Nybegynder
10. december 2005 - 04:19 #17
"Hvorfor skrive css direkte ind i htmlfilen?"

Mit "html dok" var blot et eksempel og som klokkeslættet antyder var det sent at eksempelt blev skrevet. Var for doven til at oprette to dokumenter. Spørgsmålet gik ud på at få HTMLelementer til at stå i midten af en htmlside. Anyway som ovenstående skriver er det bedre at adskille html og css.
Avatar billede saucer Nybegynder
13. december 2005 - 10:05 #18
wanze >> Mystisk eller ej, men det virker 100% i alle browser så det et IE ikke kan læse korrekt tager du fejl.
Avatar billede saucer Nybegynder
13. december 2005 - 14:07 #19
Prøver lige igen uden stavefejl

wanze >> Mystisk eller ej, men det virker 100% i alle browser, så det at IE ikke kan læse korrekt tager du fejl.
Avatar billede mosegris.dk Nybegynder
13. december 2005 - 15:01 #20
Hey, vil I ikke hjælpe?! ;)
Avatar billede saucer Nybegynder
13. december 2005 - 15:32 #21
mosegris.dk >> Vi giver der en del information som du kan bruge.. Prøv det som jeg har skrevet så vil du se at det virker. Du skal jo selv prøve dig lidt frem og ikke regne med at få alt lavet, ellers lær' du intet
Avatar billede doggy82 Praktikant
13. december 2005 - 15:36 #22
Hmm du skal have den er side http://www.nemweb.dk/U_site_interad.nsf centreret?
Er det mig der er totalt retarderet, eller er den ikke det nu?!
Avatar billede mosegris.dk Nybegynder
13. december 2005 - 15:38 #23
Heysa..
Joh, den er centreret, men skal også have den ind i "midten".. Så der er lige langt til top og bund, hvis du forstår?! :) http://upload.interad.dk/ekssite.jpg..
Jeg har endnu ikke kunnet bruge din kode, saucer, men vil gøre endnu et forsøg! :)
Avatar billede doggy82 Praktikant
13. december 2005 - 15:44 #24
Ok. Du skal have den centreret vertikalt.
Det er første gang du nævner det...
Avatar billede mosegris.dk Nybegynder
13. december 2005 - 21:35 #25
Nej da! ;)
Har da postet eksemplet til at starte med! :)
Avatar billede mosegris.dk Nybegynder
16. december 2005 - 07:54 #26
Hey Eksperter!

Er der nogen, der kan hjælpe mig, eller skal jeg blot lukke spørgsmålet?
For at opsummere; Jeg skal have flyttet min side til midten af skærmen. Lige som http://upload.interad.dk/ekssite.jpg.. Det er sitet http://www.nemweb.dk/U_site_interad.nsf. CSS kan ses på http://www.nemweb.dk/U_site_interad.nsf/style.css
Avatar billede ralfi Nybegynder
06. januar 2006 - 14:41 #28
mosegris.dk:
Vil lige gøre dig opmærksom på at det link du hele tiden nævner, hvor div'erne (ifølge dine indstillinger" står centereret både vertikalt og horisontalt:  http://upload.interad.dk/ekssite.jpg Altså kun ser sådan ud på hos dig.. og ikke nødvendigvis sådan hos andre.. Det afhænger af ens skærm opløsning, og du kører tydeligvis en meget lav opløsning. 800x600 f.eks.

Indstillingerne på den side er altså ikke korrekte !