Avatar billede lillebror Nybegynder
07. december 2005 - 19:00 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Min database har ændret danske bogstaver

Hej eksperter

Jeg har lige sendt mit databasedump til en person, som skulle uploade den til et webserver, pga. dumpets størrelse. Efter han har uploadet det, er æ ø og å blevet til nogle mærkelige tegn. Og det, selvom hans Kollation ligesom min er latin1_swedish_ci. Findes der en nem måde at lave bogstaverne til æ ø og å?
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2005 - 19:09 #1
Du kan lave et REPLACE kand i MySQL - http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/replace.html

SELECT felt_med_sjove_tegn, REPLACE(felt_med_sjove_tegn, 'Ã¥','å')

.. jeg er dog ikke helt sikker på syntaksen, men det kan måske hjælpe dig på vej.
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2005 - 19:10 #2
kand = kald

Og nok uden komma:

SELECT felt_med_sjove_tegn REPLACE(felt_med_sjove_tegn, 'Ã¥','å')
Avatar billede lillebror Nybegynder
07. december 2005 - 19:14 #3
Ja, det er dog en noget langsommelig løsning, med alle de felter og tabeller jeg har
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2005 - 19:45 #4
Så kan du eksportere alt data til en .txt og lave en normal udskiftning

Jeg tror ikke en ændring af charset vil virke, men jeg ved det ikke.
Avatar billede lillebror Nybegynder
07. december 2005 - 20:36 #5
Løsningen blev at truncate alle tabellerne og importere data fra ny, ved at splitte dem op i lidt mindre dele. En irriterende ting, men sådan er det, når man åbenbart ikke kan få fjernadgang til databasen.
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2005 - 16:40 #6
Det var ligegyldigt, at kollation er den samme, for den styrer kun hvorledes tekst skal sorteres - f.eks at aa tæller som å, hvis der er brugt en dansk.
Avatar billede alleykat Nybegynder
18. januar 2006 - 01:00 #7
Det lyder mere som om det er blevet ødelagt - at æøå er blevet til UTF8-tegn? Det kan ske... jeg holder osse med pacroon :)

Man kan eksportere det, replace de ødelagte tegn og lægge det ind igen - dét med at collation (der skulle nu gerne stå kollation i den danske :-P) står på svensk skulle ikke betyde spor, selve sorteringsreglerne ser ud til at være ens så skidt pyt. Eller find en backup fra før flytningen/konverteringen?
Avatar billede lillebror Nybegynder
27. februar 2006 - 12:07 #8
Problemet er længe blevet løst, så jeg foreslår at pacroon løber med pointene
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2006 - 16:31 #9
Mange tak