Avatar billede yeager Nybegynder
07. december 2005 - 15:02 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Forhindre copy/paste af documents i view

Hej eksperter,

Jeg sidder og laver en Notes database hvor der er ønske om at man ikke skal kunne copy/paste dokumenter i et bestemt view.

Jeg har søgt flere steder men kan ikke rigtigt finde noget omkring dette. Jeg kunne forstille mig at det var en enable/disable i view properties, men det ser ikke sådan ud.

Har I nogle gode forslag til en måde at løse dette?

Vi bruger p.t. R5
P.f.t.
MvHans
Avatar billede cdelicht Nybegynder
07. december 2005 - 15:06 #1
View eventen karer dette...
Sub Querypaste(Source As Notesuiview, Continue As Variant)
    Continue=False
End Sub
Avatar billede yeager Nybegynder
09. december 2005 - 09:05 #2
Hvor simpelt - men dejligt :-D
Jeg takker mange gange.
MvHans
Avatar billede jogii Nybegynder
10. december 2005 - 14:50 #3
En anden måde er at lave en agent. læs evt. nedenstående:

Hvorfor kun det ene view? Hvad nu hvis man kopierer et dokument og paster det ind fra et andet view, som ikke har beskyttelse, må det så dukke op alligevel?

Lav hellere en agent med "When documents are pasted" (hedder den vistnokeller lignende) som trigger. I agenten kan der undersøges for dokumenttype (FORM= etc) og derefter en FIELD dummy := @DeleteDocument

Den virker næsten alle steder (kræver sletterettigheder, hvilket kan være problematisk)
Avatar billede yeager Nybegynder
12. december 2005 - 09:15 #4
Tak for dit forslag jogii, det kan jeg sikkert bruge i andre sammenhænge.

M.h.t. den aktuelle sag er det ikke noget problem med at begænse det til nogle views og ikke andre da view selection sætter begrænsning for hvilke dokumenter der kan/må kopieres og pastes (gamle dokumenter = no copy/paste - nye docs =ok).

Man kan selvfølgelig argumentere for at brugeren kan paste dokumenter ind i db'en gennem et view der ikke viser dokumentet - dette mener jeg ikke bliver noget problem da jeg har sat en warning på i QueryPaste koden, der gør brugeren opmærksom på at man ikke kan kopiere/paste. Sker det alligevel vil brugeren opleve at han ikke kan se det pastede dokument og så gider han nok ikke at blive ved. Det har ingen praktisk betydning om der ligger flere ens dokumenter i gamle dok viewene.

Brugerne har iøvrigt ikke slette rettighed i den pågældende db. Er det ikke agentens rettigheder der vil afgøre om den kan slette - i modsætning til brugeren?

MvHans
Avatar billede jogii Nybegynder
12. december 2005 - 09:25 #5
Det kan godt være at man i N6 og efterfølgende kan sætte agenten til "Run as". Men jeg er ikke helt sikker på din udredning holder vedr. de andre views. Hvis du markerer et aktivt dokument i den pågældende oversigt og trykker <Ctrl C>, hvorefter du skifter over i en anden oversigt, som ikke indeholder Paste-kode og derinde trykker <Ctrl V>, så vil du ikke kunne se det pågældende dokument i den pågældende oversigt, men går du tilbage til den oversigt som indeholder Paste-kode, vil du se at der nu er 2 ens dokumenter. Så Paste koden kan nemt omgås ved blot at paste dokumentet ind fra en ubeskyttet oversigt.
Jeg ved godt at det pågældende scenarie kræver en indgående forståelse for Notes, som de fleste brugere ikke har, men den sikkerhed du har bygget ind med View-Paste-kode er kun "Security through obscurity" - hvilket i mange tilfælde selvfølgelig er tilstrækkelig.