Avatar billede meho_tarevci Nybegynder
06. december 2005 - 13:33 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Skal sende indeholdet fra et GridView i en email

hvordan kan man sende indhold af database fra et datalist med email!?

jeg har en  gridview
id navn e-mail
1  navn2 email 2
2  navn2 email 2
3  navn3 email 3

kan jeg så vælge id nr.2 og sende indholdet med email?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
06. december 2005 - 13:36 #1
du kan lave en knap og så sætte commandname til id.
Avatar billede meho_tarevci Nybegynder
06. december 2005 - 13:40 #2
jeg har lavet følgende:

<asp:HyperLinkField Text="Send mail" DataNavigateUrlFields="id" DataNavigateUrlFormatString="ExpressMail.aspx?id={0}" />

og den viser oplysninger, MEN den viser altid id nr.1
det er lige meget om jeg klikker på id nr 2 eller 3 den viser altid nr 1
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
06. december 2005 - 13:42 #3
vis lige kode til hele gridview.
Avatar billede meho_tarevci Nybegynder
06. december 2005 - 13:46 #4
<asp:GridView ID="GridView1" runat="server" AutoGenerateColumns="False" CellPadding="2"
        DataKeyNames="id" DataSourceID="AccessDataSource1" ForeColor="#333333" GridLines="None"
        AllowSorting="True" CellSpacing="1" HorizontalAlign="Left">
        <FooterStyle BackColor="#5D7B9D" Font-Bold="True" ForeColor="White" />
        <Columns>
            <asp:HyperLinkField Text="Send mail" DataNavigateUrlFields="id" DataNavigateUrlFormatString="ExpressMail.aspx?id={0}" />
            <asp:CommandField ButtonType="Button" DeleteText="  Slet  " ShowDeleteButton="True" />
            <asp:BoundField DataField="id" HeaderText="ID" InsertVisible="False" ReadOnly="True"
                SortExpression="id" />
            <asp:BoundField DataField="ID" HeaderText="ID" SortExpression="ID" />
            <asp:BoundField DataField="navn" HeaderText="navn" SortExpression="navn" />
            <asp:BoundField DataField="e-mail" HeaderText="e-mail" SortExpression="e-mail" />

        </Columns>
        <RowStyle BackColor="#F7F6F3" ForeColor="#333333" />
        <EditRowStyle BackColor="#999999" />
        <SelectedRowStyle BackColor="#E2DED6" Font-Bold="True" ForeColor="#333333" />
        <PagerStyle BackColor="#284775" ForeColor="White" HorizontalAlign="Center" />
        <HeaderStyle BackColor="#5D7B9D" Font-Bold="True" ForeColor="White" />
        <AlternatingRowStyle BackColor="White" ForeColor="#284775" />
    </asp:GridView>
    <asp:AccessDataSource ID="AccessDataSource1" runat="server" DataFile="~/App_Data/Mail.mdb"
        SelectCommand="SELECT * FROM [Mail]"
        DeleteCommand="DELETE FROM [Mail] WHERE [id] = @id">
        <DeleteParameters>
            <asp:Parameter Type="Int32" Name="id"></asp:Parameter>
        </DeleteParameters>
    </asp:AccessDataSource>
Avatar billede meho_tarevci Nybegynder
06. december 2005 - 13:50 #5
og her bliver den vælgte oplysninger vist

<asp:DetailsView ID="DetailsView1" runat="server" AutoGenerateRows="False" BackColor="#DEBA84"
        BorderColor="#DEBA84" BorderStyle="None" BorderWidth="1px" CellPadding="3" CellSpacing="2"
        DataKeyNames="id" DataSourceID="AccessDataSource1" Height="50px" Width="125px">
        <FooterStyle BackColor="#F7DFB5" ForeColor="#8C4510" />
        <EditRowStyle BackColor="#738A9C" Font-Bold="True" ForeColor="White" />
        <RowStyle BackColor="#FFF7E7" ForeColor="#8C4510" />
        <PagerStyle ForeColor="#8C4510" HorizontalAlign="Center" />
        <Fields>
            <asp:BoundField DataField="id" HeaderText="id" InsertVisible="False" ReadOnly="True"
                SortExpression="id" />
            <asp:BoundField DataField="navn" HeaderText="navn" SortExpression="navn" />
            <asp:BoundField DataField="e-mail" HeaderText="e-mail" SortExpression="e-mail" />

        </Fields>
        <HeaderStyle BackColor="#A55129" Font-Bold="True" ForeColor="White" />
    </asp:DetailsView>
    <br />
    &nbsp;&nbsp;
    <asp:AccessDataSource ID="AccessDataSource1" runat="server" DataFile="~/App_Data/Mail.mdb"
        SelectCommand="SELECT * FROM [Mail]"></asp:AccessDataSource>
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
06. december 2005 - 13:51 #6
prøv med:
<asp:GridView ID="GridView1" runat="server" AutoGenerateColumns="False" CellPadding="2"
        DataKeyNames="id" DataSourceID="AccessDataSource1" ForeColor="#333333" GridLines="None"
        AllowSorting="True" CellSpacing="1" HorizontalAlign="Left">
        <FooterStyle BackColor="#5D7B9D" Font-Bold="True" ForeColor="White" />
        <Columns>
          <asp:TemplateField HeaderText="Send mail" HeaderStyle-BackColor="#D4DBE2" >
<ItemTemplate>
<a href=”ExpressMail.aspx?id=<%# Eval("id") %>”> Send mail </a>
</ItemTemplate>
</asp:TemplateField>
            <asp:CommandField ButtonType="Button" DeleteText="  Slet  " ShowDeleteButton="True" />
            <asp:BoundField DataField="id" HeaderText="ID" InsertVisible="False" ReadOnly="True"
                SortExpression="id" />
            <asp:BoundField DataField="ID" HeaderText="ID" SortExpression="ID" />
            <asp:BoundField DataField="navn" HeaderText="navn" SortExpression="navn" />
            <asp:BoundField DataField="e-mail" HeaderText="e-mail" SortExpression="e-mail" />

        </Columns>
        <RowStyle BackColor="#F7F6F3" ForeColor="#333333" />
        <EditRowStyle BackColor="#999999" />
        <SelectedRowStyle BackColor="#E2DED6" Font-Bold="True" ForeColor="#333333" />
        <PagerStyle BackColor="#284775" ForeColor="White" HorizontalAlign="Center" />
        <HeaderStyle BackColor="#5D7B9D" Font-Bold="True" ForeColor="White" />
        <AlternatingRowStyle BackColor="White" ForeColor="#284775" />
    </asp:GridView>
    <asp:AccessDataSource ID="AccessDataSource1" runat="server" DataFile="~/App_Data/Mail.mdb"
        SelectCommand="SELECT * FROM [Mail]"
        DeleteCommand="DELETE FROM [Mail] WHERE [id] = @id">
        <DeleteParameters>
            <asp:Parameter Type="Int32" Name="id"></asp:Parameter>
        </DeleteParameters>
    </asp:AccessDataSource>
Avatar billede meho_tarevci Nybegynder
06. december 2005 - 13:59 #7
nej,
jeg kan se i statusbar at den viser rigtigt når jeg kører musen over.

den viser altså
... ExpressMail.aspx?id=1
... ExpressMail.aspx?id=2

men når jeg trykker på linket send mail så viser den kun id 1
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
06. december 2005 - 14:03 #8
din SELECT * FROM [Mail] bruger slet ikke id til noget derfor viser den kun den første post.
Det vil altid være id=1.
Så du skal have den til at vælge
SELECT * FROM [Mail] WHER ID = detindkommendeid.
Avatar billede meho_tarevci Nybegynder
06. december 2005 - 14:06 #9
altså

SELECT * FROM [Mail] WHERE [id]=@id
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
06. december 2005 - 14:12 #10
prøv at bruge denne datasource:

  <asp:AccessDataSource ID="AccessDataSource1" runat="server" DataFile="~/App_Data/Mail.mdb"
        SelectCommand="SELECT * FROM [Mail] WHERE [id] = @id"
        DeleteCommand="DELETE FROM [Mail] WHERE [id] = @id">
        <SelectParameters>
        <asp:QueryStringParameter Type="Int32" QueryStringField="id" Name="id" />
        </SelectParameters>
        <DeleteParameters>
            <asp:Parameter Type="Int32" Name="id"></asp:Parameter>
        </DeleteParameters>
    </asp:AccessDataSource>
Avatar billede meho_tarevci Nybegynder
06. december 2005 - 14:16 #11
yep
nu virker det :)

tak

MEN nu til den anden spørgsmål hvordan sender jeg det valgte oplysninger med e-mail
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
06. december 2005 - 14:30 #12
du kan bruge denne kode i codebehind:
try
                {
                    //forsøg at sende email til bruger med password id
                    System.Net.Mail.MailMessage mm = new System.Net.Mail.MailMessage("test@test.dk","test@dinemail.dk” );
                    mm.Subject = "et subject";
                    mm.Body = "en tekst”

System.Net.Mail.SmtpClient sm = new System.Net.Mail.SmtpClient();

                        sm.Send(mm);
                                    }
            catch (Exception ex)
                {

                }
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
06. december 2005 - 14:31 #13
i din web.config fil skal du tilføje stien på din smtp server:
<system.net>
        <mailSettings>
            <smtp>
                <network host="smtpserver.dk"/>
            </smtp>
        </mailSettings>
    </system.net>
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
06. december 2005 - 14:32 #14
koden til at sende e-mailen kan evt afvikles ved at trykke på en knap.
Avatar billede meho_tarevci Nybegynder
06. december 2005 - 15:06 #15
ja, jeg kan godt sende en e-mail fra asp.net

men, hvordan får jeg oplysninger fra database med

jeg går ud fra at oplysninger skal ind i mm.Body=""
men hvordan får jeg "id=1" ind i mm.Body=""
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
06. december 2005 - 15:17 #16
du skal tilføje et ButtonField.
<asp:ButtonField CommandName="Send" Text="Send" />

i dit detailsview tilføjer du OnItemCommand="Send_Email"

i code behind filen tilføjer du
protected void Send_Email(object sender, DetailsViewCommandEventArgs e)
    {
}
i den funktion skal du ligge din send mail.

kommer mere om 2 sek...
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
06. december 2005 - 15:25 #17
send mail funktionionen kan se ud på denne måde:

protected void Send_Email(object sender, DetailsViewCommandEventArgs e)
    {
        int index = Convert.ToInt32(e.CommandArgument);
        DetailsViewRow row = DetailsView1.Rows[index];
        try
        {
            //forsøg at sende email til bruger med password id
            System.Net.Mail.MailMessage mm = new System.Net.Mail.MailMessage("test@test.dk","test@dinemail.dk” );
            mm.Subject = "et subject" + row.Cells[1].Text;
            mm.Body = "en tekst"+ row.Cells[2].Text;;
            System.Net.Mail.SmtpClient sm = new System.Net.Mail.SmtpClient();
            sm.Send(mm);
        }
        catch (Exception ex)
            {

            }
Avatar billede meho_tarevci Nybegynder
06. december 2005 - 15:36 #18
jeg prøver det først imorgen

mange tak for din hjælp,
læg et svar (du fortjener mindst 100 pt. :) )
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
06. december 2005 - 15:37 #19
gør jeg :)
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
06. december 2005 - 15:41 #20
håber snart at jeg kommer til syne på den top 10 liste :)