Avatar billede kannesen Nybegynder
05. december 2005 - 15:27 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

jeg kan ikke få mine actionscripts til at virke

her er min swf.fil: http://www.annesen.dk/kjartan/flashtest.htm

problemet er at man skulle kunne navigere mellem scener ved hjælp af de to pile.

jeg gætter på at det er mine actionscripts der overskriver hinanden, men jeg kan ikke løse det.

jeg har et layer der hedder frem, det ligger som nummer 5 fra bunden, der er en knap der fylder alle 50 frames ud, og på knappen står der i actionscript:

on (release) {

    nextScene();
}

og der er så det samme for tilbage...

så har jeg det øverste layer, i frame 50 er der en keyframe med action:

stop();

denne har til formål at man selv bestemmer hvornår man vil skifte scene.

jeg håber der er en hjælpende hånd. på forhånd tak!
Avatar billede lyden Nybegynder
05. december 2005 - 16:34 #1
skal du ikke specifere hvilken scene ?

gotoAndPlay("Scene 1", "");
Avatar billede kannesen Nybegynder
05. december 2005 - 16:59 #2
helst ikke, for det kræver at jeg sætter en ny knap ind for hver scene og der skal være 22... ville være bedre hvis denne komando virkede... og det er en som ligger fast i FLASH
Avatar billede lyden Nybegynder
05. december 2005 - 17:27 #3
jeg er vist ikke helt sikker på hvad du vil, men burde der så ikke stå : prevScene(); på den anden knap

Jeg arbejder ikke med scener(scener er vist kun af det onde, har jeg hørt ,o), men jeg formoder du er nødsaget til at have 2 knapper i hver scene.

MvHLyden
Avatar billede kannesen Nybegynder
05. december 2005 - 17:48 #4
jamen det kan da vel ikke passe, når FLASH har det som en standard komando i actionscripting. Men, hvis jeg ikke finder ud af det og følger dit råd.. vender jeg tilbage med point!
Avatar billede lyden Nybegynder
05. december 2005 - 18:51 #5
Ovenstående actions fejler ikke noget, de funker helt fint som de skal.

Jeg forstår ikke helt hvorfra du vil styre dine scener og hvordan, hvis du har 2 knapper liggende i scene 1, forsvinder de jo når du vælger at gå til scene 2, det vil derfor være nødvendigt med knapper i alle scener.

MvHLyden
Avatar billede maqhem Nybegynder
06. december 2005 - 19:24 #6
Hvorfor laver du ikke hver eneste annimation eller hvert "billede" i et movie clip, og så laver dette as i første frame:

stop();
i=1;
knap_frem.onRelease=function(){
    i++;
    vid="billede"+i;
    mc_med_alle_billerne.gotoandplay(vid);
}
knap_tilbage.onRelease=function(){
    i--;
    vid="billede"+i;
    mc_med_alle_billerne.gotoandplay(vid);
}

hvor hver "første frame" i hver seperate annimation hedder "billede" og så dét tal, som annimationen/billedet har.

Du kunne også gøre det enklere endnu, hvilket jeg ville foretrække!
Skriv så følgende actionscript på første frame:

knap_frem.onRelease=function(){
    mc_med_alle_billerne.gotoandstop(nextFrame);
}
knap_tilbage.onRelease=function(){
    mc_med_alle_billerne.gotoandstop(prevFrame);
}

og på første frame inde i movie clippet mc_med_alle_billerne skriver du

stop();

og så laver du ellers bare en frame for hvert billede, og laver hvert bille som et moviel clip :)
Avatar billede maqhem Nybegynder
06. december 2005 - 19:24 #7
sidste linie skulle der have stået "billede" i stedet for "bille" :)
Avatar billede maqhem Nybegynder
06. december 2005 - 19:26 #8
dine movie clips for billederne skal selvfølgelig placeres på hver sin frame inde i mc_med_alle_billerne
Avatar billede kannesen Nybegynder
15. december 2005 - 13:07 #9
ok, tak Zippersnake!, kommer  du med et svar?
Avatar billede maqhem Nybegynder
15. december 2005 - 19:07 #10
jeg er glad for, du fik det til at virke :)
Avatar billede maqhem Nybegynder
15. december 2005 - 19:10 #11
... skulle jo selvfølgelig have været et svar
Avatar billede maqhem Nybegynder
15. december 2005 - 19:18 #12
Tak
Avatar billede kannesen Nybegynder
15. december 2005 - 19:20 #13
så lidt!, selv tak! =)