Avatar billede eldoctor Nybegynder
04. december 2005 - 18:29 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Forskel på asp og php

Hej,

Hvis jeg har registrret mit site til at være ASP, kan jeg så ikke uploade et PHP script på min side?

//El Doctor...
Avatar billede webcreator Nybegynder
04. december 2005 - 18:30 #1
Hej Eldoctor.

Det er meget sjældent at det kan lade sig gøre - så som udgangspunkt skal du ikke regne med det.
Avatar billede webcreator Nybegynder
04. december 2005 - 18:32 #2
Forskellen på ASP og PHP er i øvrigt at det er to helt forskellige programmeringssprog - og kræver derfor hver sin fortolker på web-serveren. Jeg skulle mene at det rent teoretisk skulle kunne lade sig gøre at have både ASP og PHP kørende på samme webserver, men har dog ikke set det i virkeligheden.
Avatar billede eldoctor Nybegynder
04. december 2005 - 18:41 #3
Okay. Det er fordi jeg er igang med at lave en hjemmeside for en skoleklasse. (Er ret ny i faget, men synes det er skide spændende :) ) Hvad vil du vælge? Skal altså ikke bruges til E-shop eller noget. PHP vs. ASP. Kan se der har været ret megen diskussion omkring emnet. Men vil folk har ikke rigtig præciseret deres brug. Så...Hvad siger du?
Avatar billede webstuff Nybegynder
04. december 2005 - 20:33 #4
Du kan stort set lave det samme med php og asp, bare på hver sin måde..
Jeg vil ikke sige hvad der er bedst, for det er vist en smagssag! :D
Avatar billede webcreator Nybegynder
04. december 2005 - 21:26 #5
Hej igen.

Jeg giver Eldoctor ret. Man kan det samme med begge sprog. Mange vælger PHP simpelthen fordi de ikke vil have noget med Microsoft at gøre - og det kan i mine øjne være ganske fornuftigt. Jeg er bestemt ikke tilhænger af deres løsninger (må dog indrømme at jeg er ganske glad for C# .NET).

ASP har dog nogle ulemper i forhold til PHP. PHP fortolkeren er hurtigere end ASPs. Og PHP's syntaks er mere C-lignende, hvilket gør det nemmere for dig at lære fx Java, C#, C osv. på et senere tidspunkt. Så jeg vil anbefale dig at kaste dig ud i PHP.
I øvrigt er ting som fx fil-upload også langt nemmere med PHP, da den slags funktioner er indbygget i PHP. I ASP må du ud og finde større moduler der kan gøre det for dig - så vidt jeg ved :)
Avatar billede fixxxer Nybegynder
04. december 2005 - 23:46 #6
webcreator >> Det sidste ang. fil-upload er helt korret - og det er i det hele taget devisen for ASP. Du har en grundlæggende platform at arbejde på men fx billedmanipulering, filuploads og alle andre "perferi"-opgaver skal man købe sig til i form af 3. parts moduler, og det er jo ikke særlig fedt..
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2005 - 07:11 #7
Derudover er ASP (og det samme gælder for ASP.NET) lige præcis IKKE et programmeringssprog. Det er fordi ASP og PHP og lignende teknologier består af flere underelementer:

1) En måde at fylde programmer på en side. Dette er ikke et programmeringssprog, men er nærmere et markup-sprog, som mest kan sammenlignes med f.eks HTML.

2) Et bibliotek af funktioner/klasser, som bruges af programmer.

3) Selve fortolkeren/compileren, som står for at udføre det program, en bruger har lavet.

I ASP(.NET) er der i princippet kun defineret de første 2. Selve programmerne kan skrives i flere forskellige programmeringssprog. Et par muligheder er C# og VB.NET for ASP.NET eller VBScript for ASP. Der findes tredje-parts moduler, der giver mulighed for at bruge andre sprog.

I PHP derimod er alle tre dele samlet i et hele, så der er kun det ene sprog.

Til ASP-tilhængere vil jeg lige sige, at dette ikke gør ASP dårligere end PHP. Tværtimod. Det kunne være rart at vælge mellem flere forskellige sprog, så man kunne skrive input-validering i Perl, og bruge PHP til resten.