Avatar billede arvesen Nybegynder
02. december 2005 - 09:51 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Find usbnøgle

Hvis jeg sætter en usbnøgle i computeren, hvordan finder jeg så hvilke drevbogstav den har fået med VB.Net

Det er ikke smame usbnøgle hver gang....

Hilsen Gert
Avatar billede arvesen Nybegynder
02. december 2005 - 09:51 #1
Det er ikke samme usbnøgle hver gang
Avatar billede nielle Nybegynder
02. december 2005 - 13:20 #2
Det er øjensynligt ikke helt let, men her er da et bud:

Imports System
Imports System.Management

Module Module1

    Sub Main()
        Dim objectQuery As ObjectQuery = New ObjectQuery("SELECT * FROM Win32_LogicalDisk WHERE DriveType = 2 AND Caption <> 'A:'")
        Dim searcher As ManagementObjectSearcher = New ManagementObjectSearcher(objectQuery)

        Dim removableDisk As ManagementObject
        For Each removableDisk In searcher.Get()
            Console.WriteLine("Caption  : " & removableDisk("Caption"))
            Console.WriteLine("DeviceID : " & removableDisk("DeviceID"))
            Console.WriteLine("Name    : " & removableDisk("Name"))
        Next
    End Sub

End Module

For at denne kode skal kunne kompilere, skal du endvidere have tilføjet System.Management under referencer (se ude i venstre side af din VS - hvis det er den du bruger).

Løsningen gør brug af WMI - specifikt af Win32_LogicalDisk:

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/wmisdk/wmi/win32_logicaldisk.asp

- og jeg har her udtrukket de drev som er af DriveType=2 (= "Removable Disk") og som ikke er dit A-drev. Det giver dig dine USB-drev, men vil det også kunne give andet end USB? Det ved jeg faktisk ikke, men det giver i hvertfald ikke CDROM-drev eller netværksdrev.

Som du kan se kan man bruge Caption, DeviceID eller Name, og jeg ved heller ikke om der er tilfælde hvor den ene er mere korrekt end den anden.
Avatar billede arvesen Nybegynder
05. december 2005 - 08:53 #3
Det ser rigtigt ud, så mangler du bare at komme med et svar for at  få point
Avatar billede nielle Nybegynder
05. december 2005 - 09:05 #4
Svar :^)
Avatar billede arvesen Nybegynder
05. december 2005 - 09:17 #5
takker