Avatar billede kurtthomsen Nybegynder
28. november 2005 - 09:46 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hvordan gør jeg

jeg har et ønske om at lave en afbildning af min harddisk når jeg har færdig installeret den med alle de programmer jeg ønsker, for så der efter at kunne bruge den som installation og kun f.eks skulle sætte serienummer ind til windows xp og skrive brugeren på, det skal siges at jeg har også installeret office men har den i en 3 brugerversion, det er ikke altid nemt at have børn så hvis min om installering kan gøres kortere eller for den sags skyld nemmere vil jeg være glad
Avatar billede hcma Novice
28. november 2005 - 13:22 #1
det letteste ville være at lave et Ghost med f.eks. Symantec's  Norton Ghost.
Ghost laver et spejlbillede af din partition/hd.
Avatar billede hcma Novice
28. november 2005 - 13:23 #2
der ligger en instruktionsvideo om Ghost her:  http://www.riversen.dk/?side=instruktion.php
Avatar billede kurtthomsen Nybegynder
29. november 2005 - 08:37 #3
vil det sige at jeg så skal  lave en sysprep først eller hvad, gor det er kun windows serienumret jeg vil have skiftet og så bruger id
Avatar billede hcma Novice
29. november 2005 - 10:43 #4
Ghost er en perfekt spejlbillede af alt på din hd, incl. serienummer o.s.v.
Hvis du så vil have ændrer licensnr. og licensnavn, er det meget let at gøre efterfølgende:
http://www.hcma.dk/tips21to30.htm#no28
http://www.hcma.dk/tips21to30.htm#no27
Avatar billede kurtthomsen Nybegynder
30. november 2005 - 08:39 #5
hcma catboy ..... det jeg tænker på er at have et ghost hvor jeg  efter at dette er kørt ind brugeren selv sætter navn og serie nummer ind på deres winxp, jeg har en flerbruger på office xp så dette vil ikke være nødvendigt, men jeg ønsker faktisk lidt alla når du køber en ny pc.
Avatar billede hcma Novice
30. november 2005 - 13:23 #6
der er jeg lost :o(
Avatar billede kurtthomsen Nybegynder
01. december 2005 - 10:36 #7
jeg mener, når windows indlæses for første gang skriver man windows serienummer ind og den som er bruger, det er disse 2 ting som jeg gerne vil skal skrives ind hver gang jeg kører mit ghost, da det ikke er samme kode der skal bruge på mine 3 pcér, resten af installationen er det samme i alle 3
Avatar billede julesokken Nybegynder
13. januar 2006 - 12:51 #8
Det kan godt lade sig gøre, men KUN hvis dine tre maskiner har den samme konfiguration (e.g. er af samme type).

Allerførst skal du installere Windows på den ene maskine (inklusive drivere og opsætning). Derefter skal du køre noget der hedder SYSprep. Til sidst skal du lave en ghostfil.

SYSPREP er et lille program, som resetter Windows' brugeroplysninger, adgangskoder og registreringsoplysninger.

Når du så ghoster de andre maskiner, vil brugerne - første gang de tænder pc'erne - blive promptet for brugernavn, Windows-licenskode, etc... - præcis som en præinstalleret Windows.

Jeg har ingen erfaring med SYSPREP, men har det fra min IT-guru, som laver præinstallationer...
Læs mere her:
http://www.serverguider.dk/Debat1095.html
http://www.serverguider.dk/Debat458.html

Note... Det kan kun lade sig gøre med Windows... programmerne må hver især selv installere... desværre.
Avatar billede julesokken Nybegynder
13. januar 2006 - 13:34 #9
Lidt bedre info findes her:
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/deploy/duplication.mspx

Min egen lille trin-for-trin for hvordan du finder SYSPREP og kommer igang med dit projekt.....:

Prepare a reference computer for Sysprep deployment
To prepare a reference computer for Sysprep deployment in Windows XP, follow these steps: 1. On a reference computer, install the operating system and any programs that you want installed on your destination computers.
2. Click Start, click Run, type cmd, and then click OK.
3. At the command prompt, change to the root folder of drive C, and then type md Sysprep.
4. Insert the Windows XP operating system CD into the appropriate CD-ROM or DVD-ROM drive, and then open the Deploy.cab file in the \Support\Tools folder.

Note To make sure that you are using the correct version of the Deploy.cab file for your service pack, use the Deploy.cab file that is distributed with that service pack. Visit the following Microsoft Web site to download the correct version for your service pack:
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/default.mspx (http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/default.mspx)
5. Copy the Sysprep.exe file and the Setupcl.exe file to the Sysprep folder.

Note If you use the Sysprep.inf file, copy this file to the Sysprep folder also. For the Sysprep tool to function correctly, the Sysprep.exe file, the Setupcl.exe file, and the Sysprep.inf file must all be in the same folder.
6. Remove the Windows XP operating system CD.
7. At the command prompt, type cd Sysprep to change to the Sysprep folder.
8. To run the Sysprep tool, type the following command at the command prompt:
Sysprep /optional parameter
Note For a list of parameters, see the "Sysprep parameters" section.

If you run the Sysprep.exe file from the %systemdrive%\Sysprep folder, the Sysprep.exe file removes the whole folder and the contents of the folder after it finishes.
9. Microsoft recommends that after you run the Sysprep.exe file on a reference computer, isolate the reference computer from the local network where the image will be subsequently deployed to avoid any NetBIOS conflicts. This permits the Sysprep tool to complete the Setup program, join the domain that is specified, and use the new computer name that is specified in the Sysprep.inf answer file.
Avatar billede kurtthomsen Nybegynder
17. januar 2006 - 08:36 #10
julesokken ..... jeg er ikke den skarpeste kniv i skuffen når det gælder sysprep, men vil det sige at den kan bruges som en installationscd også??
Avatar billede julesokken Nybegynder
17. januar 2006 - 09:44 #11
Både ja og nej - men mest nej...

Du kan ikke selv lave en Windowsinstallations-cd. Punktum.
Det tætteste du kan komme, er at lave en syspreppet ghostfil, som du så kan installere på X-antal pc'ere (forudsat at pc'erne er ens).

Det som SYSPREP gør, er at fjerne registreringsoplysningerne fra Windows - hvilket i praksis gør, at NÆSTE gang du re-ghoster en maskine (altså genindlæser din ghost-backup til en ny pc), vil du blive bedt om at udfylde registreringskoder/licenser, etc.

Så på en måde kan man alligevel godt sige, at du kan bruge den som installations-cd.
Avatar billede kurtthomsen Nybegynder
18. januar 2006 - 09:53 #12
julesokken ..... takker for svaret
Avatar billede hcma Novice
18. januar 2006 - 13:08 #13
du kunne jo også lave en slipstreamed cd, med alt det på som du nu vil have:
http://www.hcma.dk/tips11to20.htm#no12  (nummer 12)
Avatar billede kurtthomsen Nybegynder
23. januar 2006 - 09:56 #14
hcma catbody ..... vil det sige at jeg bare kan bruge den fremgangs måde som beskrevet i dit link til at f.eks streame office pakken ind, det jeg gerne vil var at have en dvd skive med alt på noget lignende en recovery cd

ps.... opretter gerne et nyt svar så du får point
Avatar billede hcma Novice
23. januar 2006 - 10:34 #15
det har du forstået korrekt; du bestemmer hvad du vil have på den.
(den bedste vejledning er den engelske)
Avatar billede kurtthomsen Nybegynder
25. januar 2006 - 08:31 #16
hcma catboy ...... hvis man vil lave det samme med office pakken kopierer man så også bare den ind på harddisken og gør det samme som i dit link, eller kan det gøres direkte fra cdrom.
jeg kan da se mange muligheder i det her da jeg ret tit omformaterer min egen pc, vil det være nemt bare at lave en grund cd med det hele.
Avatar billede hcma Novice
25. januar 2006 - 11:32 #17
kan ikke huske det, men det står i vejledningen.
Benytter selv Norton Ghost og laver en clone af min harddisk.
Avatar billede julesokken Nybegynder
25. januar 2006 - 12:49 #18
Hvis du laver en slipstream-cd med "indbygget" office-pakke og andre programmer, får du ikke mulighed for at registrere programmerne seperat på de nye maskiner, du installerer slipstreamen på... Slipstream er kun fedt, fordi du kan lave en opdateret Windows XP-installations-cd - og her skal du bruge (altafhængig af pc'erne) 100 år på at installere hele lortet på hver af dem anyway.

Det virker altså ikke som et Ghost-image.

Et syspreppet image er vejen frem - besværligt men sandt.
Avatar billede kurtthomsen Nybegynder
25. januar 2006 - 13:02 #19
Okay slipstream er kun godt på en pc, mens sysprep er godt på mange ens maskiner, jeg vil prøve dette når jeg har min pc tilbage fra rep.