Avatar billede princewhite Nybegynder
27. november 2005 - 19:36 Der er 7 kommentarer

Simple load script

Hejsa,

Er der nogle der ligger inde med et simpelt form af en art.

Har 1000 filer liggende på eksempelvis

http://www.mitdomain.dk/filer/XXXX.doc

Det jeg er på jagt efter er blot en funktion hvor brugeren indtaster det er skal stå istedet for XXXX og så henter den denne fil i et nyt vindue.

Eksempel.

Brugeren taster peter og go

hvorefter et nyt vindue åbner

http://www.mitdomain.dk/filer/peter.doc

Takker :)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
27. november 2005 - 20:23 #1
En .doc-fil vil jo for det meste åbnes i et eksternt program, så hvorfor åbne et nyt vindue også?

Når det er sagt så kan du lave noget lignende det her:
<input type="text" id="filnavn">
<input type="button" value="Gå til side" onclick="window.open('http://www.mitdomain.dk/filer/'+document.getElementById('filnavn').value+'.doc','win');">

Åbner her et popup-vindue. Du kunne også skrive:
<input type="button" value="Gå til side" onclick="location.href = 'http://www.mitdomain.dk/filer/'+document.getElementById('filnavn').value+'.doc';">
hvilket åbner i det samme vindue. Men som sagt er vil dokumentet jo åbnes i et eksternt program, så mon ikke brugeren synes det er irriterende med et fuldstændig ligegyldigt popupvindue?!?
Avatar billede princewhite Nybegynder
27. november 2005 - 20:51 #2
Hejsa,

Det kan du have ret i, men skal også bruge det til billeder, derfor finessen, kan godt se pointen i det du skriver, men har lidt svært ved integrere med et tekstfelt som brugeren skal udfylde :)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
27. november 2005 - 20:59 #3
hvordan ser formularen du bruger da ud (evt. smid et link ;-)
Avatar billede princewhite Nybegynder
27. november 2005 - 20:59 #4
har slet ingen p.t. det er derfor, er total newbie med det her java :) så er helt på bar bund :)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
27. november 2005 - 21:05 #5
Nåå, jamen det kræver faktisk bare du indsætter:
<input type="text" id="filnavn">
<input type="button" value="Gå til side" onclick="window.open('http://www.mitdomain.dk/filer/'+document.getElementById('filnavn').value+'.doc','win');">

eller
<input type="text" id="filnavn">
<input type="button" value="Gå til side" onclick="location.href = 'http://www.mitdomain.dk/filer/'+document.getElementById('filnavn').value+'.doc';">

et sted på siden. Du er selvfølgelig velkommen til lige at skrive noget forklarende tekst før eller efter tekstfeltet, men selve den funktionelle del kræver kun de to elementer ;-)

Og Java er ikke det samme som Javascript - bare hvis du var i tvivl :-)
Avatar billede princewhite Nybegynder
27. november 2005 - 21:14 #6
ahhh nu er jeg med takker, p.s. smid et svar. Ved du hvordan man laver input boksen mindre? altså rent størrelsesmæssigt? :) tak for hjælpen
Avatar billede skovenborg Nybegynder
27. november 2005 - 21:34 #7
ja, du kan smide lidt CSS ind i en style-attribut:
<input type="text" id="filnavn" style="width:50px;"> <-- bredden bliver 50px;
<input type="text" id="filnavn" style="width:50px;height:10px;"> <-- sætter også højden. Bemærk at teksten også bør justeres, og jeg vil heller ikke anbefale at pille ved højden på tekstfelter