Avatar billede jacobsen_dk Nybegynder
27. november 2005 - 00:10 Der er 33 kommentarer og
3 løsninger

Utrolig langsom apache server

Jeg vil høre om der er nogen der kan hjæle mig, jeg har installeret en Apache Webserver på en af mine computere, på serveren er også installeret PHP, MySQL, PHPMYADMIN. Problemet ligger i at serveren er utrolig langsom dog skal det lige sige at Apache serveren alene køre fint nok, så det må være når det andet kommer på at der sker et eller andet og jeg kan ikke finde ud af hvad der skulle være galt, dog har jeg en mistanke om at det evt. skulle være min forbindelse der er problemet (384/128 TDC Kabeltv), men er ikke sikker på det, så hvis der er er nogen der har et råd eller andet vil jeg meget gerne høre fra vedkommen, da de forhold den køre med nu er utilfredsstillende.
Avatar billede lasserasch Juniormester
27. november 2005 - 00:12 #1
Hvilken platform kører Apache serveren på? Og hvor stor er din server?

/lasserasch
Avatar billede jacobsen_dk Nybegynder
27. november 2005 - 00:15 #2
Den køre på en Windows XP Professionel, og det hele ligger på en 80 GB HDD.

/jacobsen_dk
Avatar billede lasserasch Juniormester
27. november 2005 - 00:17 #3
Og hvordan ser belastningen ud for maskinen (CPU forbrug, Nettrafik osv), når der hentes en hjemmeside fra apache?

/Lasse
Avatar billede jacobsen_dk Nybegynder
27. november 2005 - 00:21 #4
Der er ikke noget mærktbar udslag.
(en anden computer forsøger at få fat i den i skrivende stund)
Avatar billede lasserasch Juniormester
27. november 2005 - 00:24 #5
Men der er hul igennem ik'? Eller er den helt død når du installerer PHP og MySql og PHPMyadmin?
Avatar billede jacobsen_dk Nybegynder
27. november 2005 - 00:24 #6
Efter ca 10 minutter, med forsøg at få siden fra Apachen vist fik den anden maskine bare "siden kan ikke vises"
Avatar billede jacobsen_dk Nybegynder
27. november 2005 - 00:25 #7
Der er fint hul igennem før PHP, MySQL og PHPMyadmin kommer ind i billedet.
Avatar billede lasserasch Juniormester
27. november 2005 - 00:28 #8
Ok, nu er det godt nok et stykke tid siden jeg har installeret PHP, MySQL og PHPMyadmin på min egen webserver (Windows 2003 Server), men kunne det evt. tænkes at det er et problem med Port 80???

At så snart du installere enten MySQL eller PHP, så er der en service som går ind og overtager port 80. I så fald vil Apache jo ikke kunne fungere...

Det er kun et gæt...
Avatar billede lasserasch Juniormester
27. november 2005 - 00:29 #9
Kunne du ikke evt. installere en ting af gangen, for at finde ud af om det er PHP'en, MySQL'en eller PHPMyadmin som laver konflikten?

/Lasserasch
Avatar billede jacobsen_dk Nybegynder
27. november 2005 - 00:35 #10
Tager det lige i række følge :-)

Hvis der er en af de andre der overtager port 80 burde Apachen så ikke brokke sig ?

Installerede det hele i rækkefølgen Apache, PHP, MySQL og phpmyadmin, hmm så burde det være enten MySQL eller phpmyadmin, for mener at kunne huske at efter jeg havde installeret PHP prøvede jeg hastigheden og der kørte den fint. Men som det er nu der irretere det mig grænseløst.

Det fik jeg ikke skrevet i det allerførste indlæg, det hele ligger bag en router og firewall som begge har åbne port 80 og prøver jeg fra min bærbar til serveren (lokalnet ip) så suser den lige igennem.
Avatar billede lasserasch Juniormester
27. november 2005 - 00:43 #11
Okay, jamen så er det jo et port problem eller noget forwarding der skal indsættes i din router. Så er det bare om at finde den port du skal åbne for og!

Det har jo nok noget at gøre med, at MySQL'en integrerer sig på en eller anden på med din Apache server.

Hvis du åbner for alle porte og forwarder dem til din web server, så kører det fint ik'?
Avatar billede jacobsen_dk Nybegynder
27. november 2005 - 00:53 #12
Jeg har sat routern til at forwarde til Port 80, men sætter jeg serverens ip over i DMZ på min router så er den ikke sløv. :-S

Router model Level1 1413TX Broadband router
Avatar billede lasserasch Juniormester
27. november 2005 - 01:01 #13
Nej, det er jo korrekt nok da DMZ zonen er fritaget for firewall regler!

Prøv evt. at downloade dette lige program. Det hedder Fport og du skal køre det på din web server. Det kan se hvilke porte der er ibrug af hvilke programmer.

Hvis nu din server bruger nogle ektra porte, så kan du se det med dette program!

http://www.foundstone.com/?subnav=resources/navigation.htm&subcontent=/resources/proddesc/fport.htm

Hvad med firewall fra LAN-WAN? Har du blokeret nogle porte, når der sendes fra dit LAN til WAN?
Avatar billede jacobsen_dk Nybegynder
27. november 2005 - 01:20 #14
Såen nu er der da kommet lidt mere liv i den, men den er stadigvæk så langsom som jeg vil kalde utilfredsstillenden.

Hvorledes menere du ?
Må indrømme det omkring router er jeg rimelig tynd i ved hvor jeg skal definere porte og nogle andre små ting men det er også det.
Avatar billede jacobsen_dk Nybegynder
27. november 2005 - 14:48 #15
Lukker
Avatar billede lasserasch Juniormester
27. november 2005 - 14:55 #16
Hvad mener du med lukker?
Avatar billede jacobsen_dk Nybegynder
27. november 2005 - 15:01 #17
Det var at jeg ikke havde hørt noget, så ville jeg bare skrive "lukker" så der ikke vare flere der skrev med svar.
Avatar billede jacobsen_dk Nybegynder
27. november 2005 - 15:03 #18
Hvad mente du forresten med

Hvad med firewall fra LAN-WAN? Har du blokeret nogle porte, når der sendes fra dit LAN til WAN?

Mener ikke jeg har lukket nogle porte, mener kun jeg har rørt de porte der skal bruges til serveren, port: 21, 80, og så et par stykker mere.
Avatar billede lasserasch Juniormester
27. november 2005 - 15:12 #19
Det er lidt forskelligt hvorledes de forskellige firewalls kan sættes op. Uden at have se på mulighederne i din model, så ville jeg bare se om du evt. havde en LAN til WAN regel.

Nogle firewalls kan du også bestemme om en pc på dit LAN må kommunikere med en WAN pc på bestemte porte. Er der ikke andet nogle regler omkring det, så er der 100% hul igennem.

Hvad er status nu? Er der stadig ikke hul igennem fra WAN til LAN?

Hvad er adressen, så ville jeg prøve at se hvor langsomt det evt. herfra min PC?

/Lasserasch
Avatar billede jacobsen_dk Nybegynder
27. november 2005 - 15:18 #20
Hvordan de regler laves ved jeg ikke :-(

Udefra og ind på serveren nu går det hurtigt fordi den ligger i DMZ og bag routeren køre det også fint

adressen er http://80.163.41.109/

Routeren er en Level1 1413TX Broadband router
Avatar billede lasserasch Juniormester
27. november 2005 - 15:27 #21
Ok. Nu er det gætværk igen. Men kunne det måske tænkes at Apache forsøger at connecte til din MySQL server gennem din WAN ip adresse?

Kan du ikke lige prøve at fjerne din PC fra DMZ zonen, og så istedet åbne op for port 3306 (Hvis jeg husker rigtigt er det porten, som MYSQL lytter på!)

/Lasserasch
Avatar billede jacobsen_dk Nybegynder
27. november 2005 - 15:31 #22
Sådan nu er den fjernet fra DMZ zonen og port 3306 er åben i routeren
Avatar billede lasserasch Juniormester
27. november 2005 - 15:32 #23
Ok. Jeg har nu lige prøvet at gå ind på din side igen! Den suser lige igennem for mig!

Det er jo ikke ikke verdens mest advancerede side, men jeg har altså ingen prolemer.

/Lasserasch
Avatar billede jacobsen_dk Nybegynder
27. november 2005 - 15:36 #24
Hmmm, så må den være min den anden computer der har et eller andet problem :-S

Der skulle have været den her http://80.163.41.109/cms

for den side der kom frem var bare en dæk side.
Avatar billede lasserasch Juniormester
27. november 2005 - 15:43 #25
Ok. Altså selve webserveren virker jo så fint, for ellers ville jeg jo ikke kunne komme igennem til http://80.163.41.109

Det er så snart at man henter en side ind, som sikkert henter nogle informationer fra MySQL serveren.

Hvis du ikke har lavet noget om i MySQL konfigurationen, så lytter den på port 3306.
Forsøger din Apache server at connecte til MySQL via WAN portnummeret, så skal der være åben for port 3306. Samtidig skal du også sørge for at forwarde port 3306 til den PC som har MySQL installeret (Web serveren).

HAr du gjort det sidste?
/Lasserasch
Avatar billede jacobsen_dk Nybegynder
27. november 2005 - 15:47 #26
Routeren og firewall forwarder til port 21,80,445,3306,4500 som jeg ifølge FPort kunne se blev brugt af Apache og MySQL
Avatar billede ranglen Nybegynder
27. november 2005 - 16:09 #27
Under normale omstændigheder, skal kun port 80 være åben udefra. En forbipasserende skal jo ikke have mulighed for at forbinde direkte til mysql serveren
Avatar billede lasserasch Juniormester
27. november 2005 - 16:19 #28
Ja, jeg må desværre erkende at jeg er ved at give op. Jeg kan ikke rigtig komme på flere idéer til hvad der kan være galt!

/Lasse
Avatar billede jacobsen_dk Nybegynder
27. november 2005 - 16:34 #29
Til alle

Det køre åbenbart nu har lige haft snakket med en som jeg fik til at gå ind på den ip adresse jeg skrev tidliger og fik at vide den kom hurtigt, så er det åbenbart min bærbar computer der ikke vil :-(

Så der er ikke nogen grund til at tærske mere langhalm på det.

Forresten, er der en af jer der ved hvor man man laver så man kan køre flere sider på samme apache server ?
Avatar billede lasserasch Juniormester
27. november 2005 - 16:56 #30
Ok. Det går nu stadig mega langsomt hos mig.

Jeg har dog fundet en fejl, men om det er alene derfor ved jeg ikke!
Kan det passe at din interne IP serie hedder : 192.168.123.x ???

Links på forsiden til dit cms system, refererer i hvert fald til :
http://192.168.123.184/cms/index.php?page=CSS_Menu
osv...

Så der er nok en fejl et sted!

/Lasserasch

Skulle vi få afregnet og lukket spørgsmålet?
Avatar billede jacobsen_dk Nybegynder
27. november 2005 - 17:05 #31
Hmm lyder til at jeg skal afinstallere, og så finde en der kan hjælpe med at sætte det hele op igen, som jeg gerne vil havde det skal være, eller køre den i et miljø som jeg kender til (Windows IIS server), men der ved jeg bare ikke hvordan jeg får PHPmyadmin til at køre, og hvordasn jeg får sat login på samme. :-(

Ja det kan vi godt, hvis jeg så bare kunne huske hvordan det gøres :-S
Avatar billede lasserasch Juniormester
27. november 2005 - 17:36 #32
JEg har PHP og MySQL til at køre på en IIS 6.0 server. Det gik meget smertefrit at installere! Og adgang til PHPMyadmin kan begrænses fra MySQL konfigurationsfilerne!

Dette indlæg er et svar. Du skal så blot vælge mig ude til venstre, og herefter trykke "Accepter".

/Lasserasch
Avatar billede jacobsen_dk Nybegynder
27. november 2005 - 17:41 #33
IIS og php (vælger zip packard i php download) er jeg rimelig inde i, men det med at få mySQL og PHPMYadmin til at køre der er jeg ikke inde i på IIS. Hvor er det i config filen til. Jeg afslutter ved dit næste svar :-)
Avatar billede lasserasch Juniormester
27. november 2005 - 23:22 #34
MySQL serveren downloader og installerer du jo bare på din PC! Den har som sådan intet med IIS at gøre. Der skal ikke foretages noget i IIS i den forbindelse.

Ang. PHP, så er det rigtigt at du skal downloade ZIP pakken. Der følger et installationsprogram med, som gerne skulle konfigurere IIS'en for dig, så det burde helt sikkert helle ikke give nogle problemer!

Jeg kunne dog ikke få PHP5 til at spille, men PHP 4 blev installeret på under 5 min, uden prolemer overhovedet!

Takker for points!
/Lasserasch
Avatar billede lasserasch Juniormester
27. november 2005 - 23:24 #35
PHPMyadmin skal du jo "bare" lægge ind under det site du vil bruge til det. Der skulle heller ikke være nogle problemer!
Avatar billede jacobsen_dk Nybegynder
27. november 2005 - 23:40 #36
Okay, hmmm "bare" skriver du, skal der ikke lige som ved Apache laves nogle ændringer på nogle config filer ?.