Avatar billede fut21 Nybegynder
26. november 2005 - 18:00 Der er 21 kommentarer

Kan ikke komme på med trådløs laptop

Historien er den at jeg har fået en bærbar computer (acer aspire 3610) med et trådløst broadcom 802.11g netkort. Jeg vil selvfølgelig gerne have den med ind til sofaen uden at skulle kable den til min switch. Så jeg har købt et "Trådløs Access Point" en "netgear WGT624GE, Wireless Access Point/Router, Firewall, 108MBIT SuperG" som også har plads til fire cablede computerer. Den er så sat sammen med min "zyxel 660 R" fra cybercity. Mine stasionære computere er sat til via netstikkene på "netgear Trådløs Access Point`et" og fungere helt upåklageligt, men min bærbare kan altså ikke komme på nettet via det trådløse netværk- HVORFOR ikke ?
Min gamle switch har jeg selvfølgelig taget af og bruger den ikke.
På acer`en står der under netværksforbindelse "trådløs netværksforbindelse-ikke tilsluttet" og jeg kan heller ikke finde det trådløse netværk under "vælg et trådløs netværk"
Der er 200 point til den som leder mig på vej da jeg gerne vil nyde at sidde i sofaen med min nyindkøbte bærbar allerede iaften (uden kabel).
Avatar billede fut21 Nybegynder
26. november 2005 - 18:03 #1
Iøvrigt må i gerne skære det ud i pap, da dette er min absulutte første oplevelse med trådløst internet.
Avatar billede lasserasch Juniormester
26. november 2005 - 18:15 #2
Ok.

Vi tager lige det grundlæggende i opsætningen af trådløst netværk!

1. Det trådløse netværk skal opsættes fra en web browser. Dette kan du jo gøre fra din stationære pc. For at opsætte dette, skal du skrive http://{IP nummer til trådløs router}

IP nummeret er næsten altid samme nummer, som "standard gateway". Find evt. dette ved at gå i startmenuen, tryk på kør og skriv "cmd". Tryk enter, og i dos prompten skriver du så "ipconfig /all"

Find gateway IP nummeret og skriv så dette i din web browser.

Det skulle gerne lede dig ind til opsætningen af det trådløse netværk!
Kør wizarden igennem, og se om du ikke får det til at spille. Hvis ikke, så skriv lige igen, så tager vi den derfra!

/Lasserasch
Avatar billede fut21 Nybegynder
26. november 2005 - 18:27 #3
Så lagt er jeg kommet, jeg har siddet og læst og prøvet hele dagen.
Avatar billede lasserasch Juniormester
26. november 2005 - 18:32 #4
Ok. Har du angivet krypteringsnøgle osv under opsætningen?

Hvis vi går ud fra at din opsætning er gennemført korrekt, så må problemet jo ligge på din bærbare.

Når man klikker med højre musseknap på trådløs netværks forbindelsen, har man mulighed for at se en liste over tilgængelig trådløse netværk.

Har du prøvet det? Og hvis ja, vises navnet på dit trådløse netværk i listen så?

/lasserasch
Avatar billede fut21 Nybegynder
26. november 2005 - 19:11 #5
Nej jeg kan som sagt ikke finde nogen trådløse netwærk på listen.
Skal min zyxel router fra cybercity sættes specielt op, jeg tænker at den + netgear WGT624GE (som jo også har en router indbygget) irretere hinanden.
Avatar billede lasserasch Juniormester
26. november 2005 - 19:23 #6
Nej, når du kan komme på med dine stationære computere, så er der intet som konflikter.

Det virker jo som om at den trådløse del af dit netværk ikke er tilgængeligt i dit accesspoint! Har du prøvet at resette dit accesspoint, så du kommer tilbage til standard indstillingen? Og så tjekke igen, om der så ikke bliver fundet et trådløst netværk!
Avatar billede fut21 Nybegynder
26. november 2005 - 19:27 #7
Ja jeg har prøvet at resette "netgear", men det hjælper heller ikke. Og de stasionære computere køre helt som de skal, uden conflikter.
Avatar billede lasserasch Juniormester
26. november 2005 - 19:34 #8
Ok. Har du prøvet med et andet trådløst netværkskort til din bærbare?

/Lasse
Avatar billede fut21 Nybegynder
26. november 2005 - 19:37 #9
Jeg har ikke andet
Avatar billede lasserasch Juniormester
26. november 2005 - 19:46 #10
Ok. Som standard når du tænder for den trådløse router/access point, vil den være sat op, så dem laver et standard trådløst netværk og deler ud.

Og det SKAL du kunne se uanset hvad!

Så der er 2 fejlmuligheder :

1. Din trådløse sender er i stykker.
2. Netværkskortet i din bærbare computer er i stykker!

/Lasse
Avatar billede fut21 Nybegynder
26. november 2005 - 19:54 #11
Er der noget som skal sætte specielt op iforhold til det trådløsenetkort.
Avatar billede lasserasch Juniormester
26. november 2005 - 19:59 #12
Ikke  specielt. Hvis det er Windows XP du bruger, så skal Windows faktisk selv komme frem og fortælle at den har fundet et trådløst netværk. Og når du siger at du kan få en liste over trådløse netværk frem, som dog er blank, så skulle dit netværkskort jo være installeret korrekt!

Men det kan jo sagtens være en defekt sender eller et defekt netværkskort! Det er jo set før!
/Lasserasch
Avatar billede fut21 Nybegynder
26. november 2005 - 20:40 #13
Jeg kan netop ikke få en liste over trådløse netkort frem. Der står derimod at windows ikke kan konfigurere den trådløse forbindelse.
Avatar billede fut21 Nybegynder
26. november 2005 - 21:19 #14
Og hvad mener "netgear" med dette:
NETGEAR, Inc. wireless adapters display a list of available wireless networks, and, when
wireless security is disabled, you simply choose yours from the list and connect.
For a non-NETGEAR wireless adapter, configure it to match your settings exactly. If you
changed the default Network Name (SSID), be sure to use the correct Network Name (SSID)
Avatar billede fut21 Nybegynder
26. november 2005 - 21:48 #15
Måske det er noget med denne sagaf gøre, men kan du oversætte hvad jeg skal.
http://search.microsoft.com/search/results.aspx?st=b&na=88&View=en-us&qu=871122
Avatar billede lasserasch Juniormester
26. november 2005 - 21:59 #16
Ahhh.... Har du installeret noget software til at styre dit trådløse netværkskort? Hvis du har et program installeret på din PC, som styrer dit netværkskort, så vil Windows helt rigtigt sige at "Windows kan ikke konfigurere den trådløse forbindelse".

Så kan du gøre 2 ting.
Afinstallere det program som styrer dit netkort, og i stedet bruge Windows til det.
Ellers skal du bruge programmet til at styre netværket med.

Men de programmer er jo meget forskellige alt efter hvilket kort du har, så det kan være svært at guide dig igennem!

/Lasserasch
Avatar billede fut21 Nybegynder
26. november 2005 - 22:37 #17
nej jeg har ikke installeret noget andet software til at logge på det trådløse netværk.
Avatar billede lasserasch Juniormester
26. november 2005 - 23:05 #18
Ok. højreklik på netværksforbindelsen, og vælg "Vis trådløse netværk, der er tilgængelige."

Vælg herefter "Skift Advancerede indstillinger" til venstre på skærmen. Når du har gjort det, vælger du fanebladet "Trådløse netværk". Er der sat flueben ud for "Brug windows til at konfigurere trådløse netværk"?

/Lasserasch
Avatar billede fut21 Nybegynder
27. november 2005 - 09:09 #19
Ingen af delene "var" der, men det er de nu. I et desperet forsøg geninstallerede jeg "acer`en" og så fungerede det. Hvad årsagen til at den ikke ville på nettet var ved jeg ikke.
Ok du har brugt din tid på ingenting, så du får sgu de 200 point som tak for hjælpen, men hvordan skal jeg overdrage dem ?
Avatar billede kenp Novice
27. november 2005 - 13:10 #20
Så skal lasserasch ligge et svar så kan du godt.
Avatar billede lasserasch Juniormester
27. november 2005 - 14:55 #21
Jamen, så lægger jeg da lig et svar! Bare det virker, så er måden det blev løst på ikke så vigtig!

/Lasserasch