Avatar billede zalucius Nybegynder
26. november 2005 - 14:11 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

vis antallet af celler der lægges sammen før en kendt værdi opnås

Hej,

Jeg sidder her og roder med en lidt sjov formel, som jeg selvfølgelig ikke helt kan få til at virke...

Jeg ønsker at gøre følgende :
Jeg har en celle med en værdi, dette er "målet" lad os sige den er på 5000

derefter har jeg en række med 20 andre celler, der kan indeholde forskellige værdier fra 0 til eksempelvis 1500.

nu ønsker jeg at se hvor langt hen af de 20 celler jeg skal bevæge mig, før jeg rammer det 5000.

Jeg har forsøgt med en formel der regner gennemsnit ud af cellerne, og derefter dividerer for at se hvor mange der i gennemsnit skal til.. men det er ikke optimalt. jeg ønsker at bruge faktiske tal og ikke gennemsnit, kan det lade sig gøre?
Avatar billede kabbak Professor
26. november 2005 - 14:26 #1
= B1-SUM(A1:A20)

B1 = 5000

A1 til A20 er der du indtaster
Formlen viser hvad du mangler
Avatar billede kabbak Professor
26. november 2005 - 14:29 #2
= (B1-SUM(A1:A20))/TÆL.HVIS(A1:A20;"")

viser hvad du gennemsnitlig skal skrive i resterende celler
Avatar billede zalucius Nybegynder
26. november 2005 - 14:46 #3
Tak for de hurtige svar, men det er ikke det jeg søger.
lad mig uddybe lidt mere.

B1 = 5000

A1  A2  A3  A4  A5  A6  A7  A8  A9
234 472 1245 1003 420 512 986 299  1239  osv i samme stil...

Nu ønsker jeg at starte ved celle A1 og derefter lægge A2, A3, A4 osv indtil værdien i B1 er opnået, når den er det skal jeg vide hvor mange celler der er talt sammen, fra A1 og fremefter. I dette tilfælde rammes værdien 5000 ved cell A8 og derved er det tallet "8" jeg vil have som resultat.

Giver det mening? :)
Avatar billede zalucius Nybegynder
26. november 2005 - 15:04 #4
Jeg kan måske lige vise den formel jeg har brugt til at finde frem til nuværende resultat via Gennemsnit :

=HVIS(ER.FEJL(B1/(SUM(A1:A20)/TÆL.HVIS(A1:A20;">0")));0;(B1/(SUM(A1:A20)/TÆL.HVIS(A1:A20;">0"))))

Resultat med ovennævnte tal er : 7.02
Avatar billede kabbak Professor
26. november 2005 - 15:19 #5
træk denne formel fra C1 til C 20

=HVIS(OG(SUM($A$1:A1)> $B$1;A1<>"");RÆKKE();"")

den vil skrive i C kolonnen når tallet er nået
Avatar billede zalucius Nybegynder
26. november 2005 - 15:42 #6
hmm.. den kan da klare opgaven, men nu fylder den jo en hel kolonne mere.
Jeg havde håbet lidt på en enkelt formel i en celle istedet...

okey, jeg har fået lidt nye input som kan hjælpe mig på vej, tak for det Kabbak.
Avatar billede kabbak Professor
26. november 2005 - 16:02 #7
prøv denne

=HVIS(SUM( INDIREKTE("A1:A" &TÆLV($A$1:$A$20)))>=B1;TÆLV($A$1:$A$20);"")

skal bare være i en celle
Avatar billede zalucius Nybegynder
26. november 2005 - 16:12 #8
Den formel retunere antallet af felter i kolonne A der indeholder værdier, ikke hvornår værdien i B1 er opnået...

Jeg har siddet og rodet lidt mere med den anden du kom med, og har fået lagt den ind i arket på en måde så det ikke gør noget den fylder en kolonne mere.

Det ser ud til at fungere som oprindeligt forventet og jeg ser nu sagen som afsluttet.
Endnu engang tak for hjælpen.
Avatar billede kabbak Professor
26. november 2005 - 16:14 #9
et svar ;-))