Avatar billede deepcore Nybegynder
25. november 2005 - 22:07 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

få xine til at køre fejlfrit under Gnome med DVD

har installeret xine på min bærbare. den har et delt grafikkort af ukendt type, 1,7ghz og 1024 mb ram.
jeg er ny til linux, og det er efterhånden lykkedes mig at kompilere alt og få mplayer til at virke med alle codecs.

Xine har jeg også fået til at virke ...men det taber frames og hakker voldsomt.

xine-check giver dette output:
Please be patient, this script may take a while to run...
[ good ] you're using Linux, doing specific tests
[ good ] looks like you have a /proc filesystem mounted.
[ good ] You seem to have a reasonable kernel version (2.6.11-1.1369_FC4)
[ good ] intel compatible processor, checking MTRR support
[ good ] you have MTRR support and there are some ranges set.
[ good ] found the player at /usr/local/bin/xine
[ good ] /usr/local/bin/xine is in your PATH
[ good ] found /usr/local/bin/xine-config in your PATH
[ good ] plugin directory /usr/local/lib/xine/plugins/1.1.1 exists.
[ good ] found input plugins
[ good ] found demux plugins
[ good ] found decoder plugins
[ good ] found video_out plugins
[ good ] found audio_out plugins
[ good ] skin directory /usr/local/share/xine/skins exists.
[ good ] found logo in /usr/local/share/xine/skins
[ good ] I even found some skins.
[ good ] /dev/cdrom points to /dev/hdc
[ good ] /dev/dvd points to /dev/hdc
[ good ] DMA is enabled for your DVD drive
[ good ] found xvinfo: X-Video Extension version 2.2
[ hint ] Your X server doesn't support YV12 overlays.
        That means xine will have to do color space transformation and scaling
        in software, which is quite CPU intensive. Maybe upgrading your
        X server will help here.
        If you have an ATI card, you'll find accelerated X servers on
        http://www.linuxvideo.org/gatos/
        press <enter> to continue...

[ hint ] Your X server doesn't support YV12 overlays.
        That means xine will have to do color space transformation and scaling
        in software, which is quite CPU intensive. Maybe upgrading your
        X server will help here.
        If you have an ATI card, you'll find accelerated X servers on
        http://www.linuxvideo.org/gatos/
        press <enter> to continue...

[ hint ] Your X server doesn't have any XVideo support...
        XVideo is an X server extension introduced by XFree86 4.x. This
        extension provides access to hardware accelerated color space
        conversion and scaling, which gives a great performance boost.
        If you have a fast (>1GHz) machine, you may be able to watch all
        kinds of video, anyway. You will waste lots of CPU cycles, though...
        press <enter> to continue...

kan nogen komme på en ide til hvorledes jeg får dette her til at køre acceptabelt?

(det skal nok skæres lidt ud i pap - er endnu ikke helt fortroelig med Linux)

det ovenstående er vigtigst - men jeg kunne iøvrigt godt tænke mig at finde config filen - og ændre i den så contols altid var synlige - ved nogen hvordan?
Avatar billede strych9 Praktikant
25. november 2005 - 23:04 #1
nu siger du jo godt nok at du compiler selv...
men hvorfor? Der skulle da være rpm pakker til xine siden det er så populært.
Der er iøvrigt en gnome front-end til Xine. Den hedder gxine
Avatar billede strych9 Praktikant
25. november 2005 - 23:05 #2
og iøvrigt: Jeg tror det her med at den hakker er fordi du ikke har fået din grafikkort driver til at spille nice.. Er det nvidia?
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
27. november 2005 - 21:52 #3
Er det en gammel version af Red Hat du har lagt ind?
Avatar billede deepcore Nybegynder
28. november 2005 - 14:43 #4
nej, det er en Fedora Core 4.

... værende en newbe aner jeg ikke om fedora bruger xfree86 eller xorg... ved i det?

fandt denne post på nettet and min grafikkort:
**********
Got it guys ! (Works for breezy too)

wget ftp://ftp.berlios.de/pub/kudos/hoary/via_drv.o.bz2

unzip the archive,
copy the driver into /usr/X11R6/lib/modules/drivers/

change xorg.conf's driver to via

Ctl+Alt+Backspace

Bingo !!!

If u r having problems with refresh rates, chage the default color depth to 16 .U will get high refresh rates.

Maynot be the perect soln but is far better tahn using vesa drivers

*********
hvordan får jeg ændret i xorg's konfiguration? (hvor ligge ligger den)
Avatar billede deepcore Nybegynder
28. november 2005 - 15:02 #5
...pointen er iøvrigt at Gnome kører fint med den skærmdriver der er. den viser divx fint under mplayer mv. den hakker bare under xine. så hvis i har ret i at jeg skal have nye skærmdrivere - vil nogen så være venlige at forklare hvor jeg finder nogen til et via unichrome pro - og gerne forklarer hvordan de installeres. tak
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
28. november 2005 - 17:18 #6
Havde selv samme problem. Hvis du logger på som root i en terminal siger: "hdparm /dev/hda" at dma er slået til? (/dev/hda er i første omgang den disk du har linux installeret på)
Avatar billede strych9 Praktikant
28. november 2005 - 18:49 #7
xorg konfiguration er i /etc/X11/xorg.conf
Avatar billede strych9 Praktikant
28. november 2005 - 18:51 #8
Du svarede iøvrigt ikke på om det er et nvidia kort.
Kan du ikke lige paste output af lsmod kommando? (som root)
Avatar billede deepcore Nybegynder
28. november 2005 - 21:46 #9
Styrch9 det er ikke et nvidia men derimod et af de der billige notebook - et VIA Unichrome Pro kort. har kigget lidt efter det, og den eneste side der siger noget om det er www.openchrome.org der vist har et projekt kørende ang de drivere der hører til kortet.

Det ser ud som om det er ret præcist beskrevet under "Documentation" afsnittet, men jeg forstår det ikke helt.

... kan ikke køre lsmod ... command not found
Avatar billede strych9 Praktikant
28. november 2005 - 21:47 #10
Du kan kun bruge lsmod som root.
Avatar billede deepcore Nybegynder
28. november 2005 - 21:49 #11
thomas_nj kan ikke køre hdparm - command not found...

nøj hvor føles det her pinligt at skulle have så store problemer med noget der plejer at være simpelt... men ... det skal læres nu. Det er simpelt hen for fesent at gå tilbage til windows
Avatar billede strych9 Praktikant
28. november 2005 - 21:52 #12
Generelt: Alt hvad der ligger i /sbin og /usr/sbin kræver root for at afvikle. Det er s for super user, eller supervisor. Nemt at huske. =)

og nej det er aldrig simpelt. Men du har den rette never-give-up indstilling, og det er godt. I Linux findes der _altid_ en løsning (altså bortset fra reinstall)  =)
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
28. november 2005 - 23:18 #13
deepcore >> Jeg har haft samme problem fordi dma ikke var slået til, men kan se at det siger testen det er.
Avatar billede deepcore Nybegynder
29. november 2005 - 20:05 #14
strych9 >> øh ok, her kommer den igen. lsmod ligger i /sbin, men selv om jeg stiller mig i det directory som root får jeg en command not found.... hvorfor?

[root@localhost sbin]# pwd
/sbin
[root@localhost sbin]# ls -a lsmod
lsmod
[root@localhost sbin]# whoami
root
[root@localhost sbin]# lsmod
bash: lsmod: command not found
[root@localhost sbin]#
Avatar billede strych9 Praktikant
29. november 2005 - 20:08 #15
hmm er der noget galt med din path?
echo $PATH

hvad siger den hvis du bare skriver
/sbin/lsmod
eller
cd /sbin && ./lsmod
?
Avatar billede deepcore Nybegynder
29. november 2005 - 20:41 #16
[root@localhost X11]# echo $path

[root@localhost X11]#

[root@localhost X11]# /sbin/lsmod
Module                  Size  Used by
parport_pc            28933  0
lp                    13001  0
parport                40585  2 parport_pc,lp
autofs4                29253  2
i2c_dev                11073  0
i2c_core              21569  1 i2c_dev
rfcomm                42333  0
l2cap                  30661  5 rfcomm
bluetooth              56133  4 rfcomm,l2cap
sunrpc                167813  1
pcmcia                29025  2
ipt_REJECT              5569  1
ipt_state              1857  7
ip_conntrack          41497  1 ipt_state
iptable_filter          2881  1
ip_tables              19521  3 ipt_REJECT,ipt_state,iptable_filter
video                  15941  0
button                  6609  0
battery                9413  0
ac                      4805  0
md5                    4033  1
ipv6                  268097  8
yenta_socket          21449  1
rsrc_nonstatic        12737  1 yenta_socket
pcmcia_core            50909  3 pcmcia,yenta_socket,rsrc_nonstatic
uhci_hcd              35152  0
ehci_hcd              41037  0
snd_via82xx_modem      16485  0
via_ircc              24021  0
irda                  129657  1 via_ircc
crc_ccitt              2113  1 irda
snd_via82xx            30081  1
gameport              18633  1 snd_via82xx
snd_ac97_codec        75961  2 snd_via82xx_modem,snd_via82xx
snd_seq_dummy          3653  0
snd_seq_oss            37057  0
snd_seq_midi_event      9153  1 snd_seq_oss
snd_seq                62289  5 snd_seq_dummy,snd_seq_oss,snd_seq_midi_event
snd_pcm_oss            51185  0
snd_mixer_oss          17857  1 snd_pcm_oss
snd_pcm              100169  4 snd_via82xx_modem,snd_via82xx,snd_ac97_codec,snd_pcm_oss
snd_timer              33605  2 snd_seq,snd_pcm
snd_page_alloc          9669  3 snd_via82xx_modem,snd_via82xx,snd_pcm
snd_mpu401_uart        10049  1 snd_via82xx
snd_rawmidi            30305  1 snd_mpu401_uart
snd_seq_device          8781  4 snd_seq_dummy,snd_seq_oss,snd_seq,snd_rawmidi
snd                    57157  14 snd_via82xx_modem,snd_via82xx,snd_ac97_codec,snd_seq_oss,snd_seq,snd_pcm_oss,snd_mixer_oss,snd_pcm,snd_timer,snd_mpu401_uart,snd_rawmidi,snd_seq_device
soundcore              10913  1 snd
ipw2200                75341  0
ieee80211              23109  1 ipw2200
ieee80211_crypt        7493  1 ieee80211
via_rhine              28361  0
mii                    5441  1 via_rhine
joydev                  9601  0
dm_snapshot            17413  0
dm_zero                2113  0
dm_mirror              26029  0
ext3                  132553  2
jbd                    86233  1 ext3
dm_mod                58101  6 dm_snapshot,dm_zero,dm_mirror

fantastisk ... path variablel... endelig noget jeg kender, lol
siger min lsmod dig så noget?
Avatar billede strych9 Praktikant
29. november 2005 - 20:52 #17
Jeps.....
Den siger mig at din grafikkort driver mangler, som jeg mistænkte. =)
Det ser jeg fordi der ikke er noget via_drm eller via_epia eller noget i den stil der.
Du er enormt heldig at der er en gut som har sat sig og lavet en binær pakke til FC4 med setup instruktioner her: http://washington.kelkoo.net/epia/

Hatten af for ham.

Nu vil du sikkert gerne vide hvorfor mplayer så virker...
Det gør den fordi mplayer ikke bruger xorg og linux kernels komponenter som alle andre programmer gør. Det er for teknisk at komme ind på dybere end dette.
Avatar billede deepcore Nybegynder
29. november 2005 - 21:53 #18
ok. jeg har læst siden (grundigt) - men er stadigt lidt i tvivl.

Så vidt jeg forstår er DRM lidt at sammenligne med windows DirectX, forstået på den måde at den giver adgang til hardwarespecifikke funktioner som fx. mpg2 decoding og 3d openGl.

pointen er at han har to ting:

xorg-x11 packages
Install with : yum update xorg-x11\*

via drm kernel modules packages
Install with : yum install kernel-module-via-drm-`uname -r`
via drm module is currently : 2.7.2

hvilken af disse skal jeg vælge? Er det korrekt forstået at den øverse er selve Xdriveren til via kortet, og den nederste er DRM'en til ovenstående driver?

skal jeg vælge den ene, eller begge - og i tilfælde jeg skal vælge den nederste skal jeg så skrive yum kommandoen ordret eller skal der skiftes noget ud mellem de der 'glyffer' han har sat?
Avatar billede strych9 Praktikant
29. november 2005 - 22:09 #19
ok, jeg forklarer =)
Det her med skråparanteserne er en kommando i bash som hedder command substitution
prøv at skrive uname -a (hvilket vil virke hvis din path er ok =)), og du vil se at den giver dig kernel versionen. Så med substitution smider den output af den kommando ind i den anden så du slipper for at skrive det. Det er to kommandoer i en, og det er bare en af de ting som gør bash til det den er: Den bedste kommandolinje du kan få. - Tænk på potentialet i det når du skal scripte en bash shell. =)

Det nederste er driveren. Det er et kernelmodul. Kommandoen lsmod før viste dig de kernel moduler der var loadet og aktive. Derfor skal modulet du henter med yum også være et modul som passer til din kernel version. Derfor uname -a. Så finder den den rigtige version.
Du kan også bare skrive kommandoen som yum install kernel-module-via-drm-2.6.8.12 eller hvad uname -a nu giver som output.

Det øverste er alle pakker i xorg-x11 kategorien, dvs xorg selv. Jeg vil næsten gå ud fra at du har installeret dem allerede. Uden at kende yum supergodt, så vil jeg gætte på at det er ok hvis du installerer dem igen for en sikkerheds skyld.
Avatar billede strych9 Praktikant
29. november 2005 - 22:10 #20
skråparanteser hedder det vist ikke.. omvendt apostrof måske? ved ikke hvad det hedder på dansk.
Avatar billede deepcore Nybegynder
29. november 2005 - 22:22 #21
fadæse. der er ikke nogen der passer til min kernel:

[root@localhost X11]#  yum install kernel-module-via-drm-`uname -r`
Setting up Install Process
Setting up repositories
updates-released          100% |=========================|  951 B    00:00
extras                    100% |=========================| 1.1 kB    00:00
http://klid.dk/homeftp/fedora/linux/core/4/i386/os/repodata/repomd.xml: [Errno 4] IOError: HTTP Error 403: Date: Tue, 29 Nov 2005 21:18:51 GMT
Server: Apache-AdvancedExtranetServer/1.3.28 (Mandrake Linux/3.4.92mdk) PHP/4.3.3
Connection: close
Transfer-Encoding: chunked
Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1
Trying other mirror.
base                      100% |=========================| 1.1 kB    00:00
Reading repository metadata in from local files
primary.xml.gz            100% |=========================| 359 kB    00:01
updates-re: ################################################## 1017/1017
Added 26 new packages, deleted 15 old in 3.43 seconds
primary.xml.gz            100% |=========================| 873 kB    00:04
extras    : ################################################## 2481/2481
Added 82 new packages, deleted 30 old in 5.82 seconds
Parsing package install arguments
No Match for argument: kernel-module-via-drm-2.6.11-1.1369_FC4
Nothing to do

iøvrigt har du ret! det var derfor jeg skiftede til linux. ville gerne have min prompt tilbage, og jeg har ikke blot fået min prompt men en meget sejere.

... nogen gode ideer til hvad jeg nu kan prøve?
Avatar billede strych9 Praktikant
29. november 2005 - 22:26 #22
hrmmm tjoh.
en mulighed er jo at skifte kernel. Jeg kender som sagt ikke yum så pokkers godt, men har du mulighed for at se hvilke kernel-module-via-drm-* pakker der er?
Avatar billede deepcore Nybegynder
29. november 2005 - 23:04 #23
på hans side er:
http://washington.kelkoo.net/epia/FC4/SRPMS/
her ligger filen kernel-module-via-drm-2.6.11-1.1369_FC4-2.6.3-3.ucr.src.rpm er det korrekt forstået at jeg kan bruge den? hvis jeg nu kompilere den med rpmbuild --rebuild
Avatar billede deepcore Nybegynder
29. november 2005 - 23:16 #24
for herefer at installe den med rpm -ivh kernel-module....blabla på den resulterende rpm fil
Avatar billede strych9 Praktikant
29. november 2005 - 23:29 #25
Det skulle du'
vær opmærksom på at du skal have source koden til din nuværende linux kernel på harddisk så (det er også en rpm pakke), og den skal være tilgængelig fra /usr/src/linux
For at compile et modul skal den bruge visse dele af kernel source mens den compiler.
Avatar billede deepcore Nybegynder
01. december 2005 - 21:23 #26
det prøver jeg lige... vender tilbage med et resultat...
Avatar billede deepcore Nybegynder
02. december 2005 - 20:49 #27
vupti og så virkede det.. det kunne faktisk opdateres via yum, men jeg havde overset at hans repository skulle inkluderes i yum... så nu virker det - altså... jeg kan spille dvd'er uden at de hakker, men jeg skal lige have fundet ud af hvordan jeg får hardware acclerationen til at virke. bruger alt for meget processorkraft på det her skidt... det skal nu nok lykkes. men tak for hjælpen, og point til dig, hvis du lige gider smidde et svar :) ... ret stejl læringskurve her i linux iøvrigt ;)
Avatar billede strych9 Praktikant
02. december 2005 - 20:55 #28
sejt =)
og så installer gxine og brug den som frontend i Gnome. Det er mere rart.
Avatar billede deepcore Nybegynder
03. december 2005 - 01:25 #29
egentligt har jeg valgt xine-ui... men kan man have flere frontends installeret på samme tid?
Avatar billede strych9 Praktikant
03. december 2005 - 01:29 #30
Så mange du vil. Det er jo ikke Windows det her. =)
Avatar billede webmazter Nybegynder
18. december 2005 - 00:41 #31
det kan man ikke, ihvertfald ikk fejl frit!
der vil altid være en fejl, indenfor elektronik.
ellers ville der jo ikke kunne laves ændringer
Avatar billede strych9 Praktikant
18. december 2005 - 00:45 #32
webmazter? Den skal jeg lige have uddybet engang.
Siger du at der vil være fejl i forbindelse med at køre flere grafiske frontends til xine?